Auteur Topic: Project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT  (gelezen 13324 keer)

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:00:00 »
Laat ik maar eens beginnen dan  -naughty-

Voor degene die mij nog niet kennen? Wie is Woutzor

Ik heb de auto nu alweer een jaartje en heb er het 1 en ander aan veranderd/opgeknapt. Niet alleen aan de auto zelf maar ook aan de audio heb ik de nodige aandacht besteed. Voor sommigen misschien niet interessant maar voor de geïnteresseerden heb ik de stappen die ik heb ondernomen toch even bijgevoegd.

Ik hou nogal van plaatjes dus “be prepared”


The story

Ik was al een tijdje opzoek naar een auto. Na gekeken te hebben naar een Golf 2 GTi en een Golf 3 zonder succes (allemaal zwaar onder de roest) ging ik toch maar naar een goeie ouwe polo snuffelen.
Deze auto kwam ik toen tegen op marktplaats:



Na een belletje zijn we naar de auto gaan kijken. Het was een regenachtige oktober dag en eenmaal aangekomen op bestemming zag de auto er van de buitenkant ook niet uit.
Het leek wel of de auto in geen maanden was gewassen, maargoed even door de vuiligheid heen kijken. De regen en vuiligheid camoufleert de deukjes en roest plekken wel in voordeel van de verkoper.
Na een korte optische inspectie vonden we een bekende roestplek bij de dorpel. De auto van m'n zus (ook een Polo Coupe had op dezelfde plek ook last van roest). Dit was ook echt de enige roestplek die we zo gauw konden vinden.

Van binnen was de auto best uitgeleefd. De bestuurders stoel zitting was de wang doorgezakt en de vloermatten hadden om het zo maar te zeggen, zijn beste tijd gehad. De eigenaar rookte ook nog eens dus er hing een wat muffe lucht in de auto. Al met al een vrij rommelige bedoeling.

Tijd voor een testrit.
Bij het starten begon de ellende al... hij wou de eerste keer niet eens starten! Bij de tweede poging hadden we meer geluk alleen was er een knarsend geluid te horen bij het loslaten van de sleutel... tandwiel van de startmotor die niet snel genoeg word teruggetrokken....

Naja, gaan met die banaan. De auto had bij halfgas weinig pit. Bij meer gas en boven de 3000 toeren kwam de polo tot leven! Iets wat ik niet echt gewend was. Normaal reed ik in de polo van moeders of in die van schwester. Die vond ik toen toch al best wel rap, maar de GT deed daar nog een schepje bovenop. Zelfs in z'n 4 en 5 voelde je nog dat de auto vooruit wou.

Op een vlak stuk asfalt voelden we wat onbalans aan de voorkant, waarschijnlijk waren de wielen niet goed uitgelijnd. Bij het bochtenwerk hoorden we bij een bocht naar rechts, linksvoor een zingende geluid komen. Dit was overigens ook niets nieuws want de auto van m'n moeder had hetzelfde euvel, een kapotte wiellager.

Al met al ontbreekte er wat aan de auto of was er iets wat niet in orde was. Even een lijstje met punten van aandacht:
- Startmotor stuk;
- Accu dood?;
- Roest dorpel;
- Linker wiellager voor kapoet;
- Beide Mistlampen/verstralers voor defect (glas en lamp kapot);
- Rechter achteruitkijkspiegel kapot (afgebroken, bungelde met plakband aan de auto);
- Banden slecht (Er bleken 3 verschillende soorten banden onder te zitten -dunno-);
- Mat achterin de kofferbak was aan de rechterkant doorweekt;
- Motor werd niet warm.

En ik ben vast nog wel wat vergeten

Na wat onderhandelen hebben we toch nog wat van de prijs af kunnen halen. Nog even een keertje goed nadenken buiten in de regen en daar was de handdruk.

VERKOCHT!!  -sturen-

Tijdens de terugreis is eigenlijk niet veel nieuws bij het lijstje gekomen alleen dat de motor in de file wel warm werd. In de file merkte ik ook dat het toerental niet stabiel was bij het stationair lopen. Oja, het lampje in de achterruitverwarming schakelaar deed het niet  -nana-. Ik ben in ieder geval veilig thuis gekomen -ja-

Zo stond de auto erbij de ochtend erna:


« Laatst bewerkt op: di, 22 jun 2010, 23:25:51 door Jaap »
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #1 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:00:36 »
Opknappen

Direct de stofzuiger erbij gepakt en de boel uitgenest. Ouwe vloermatten eruit -> nieuwe erin -ja-
Alle ramen aan de binnekant schoongemaakt, omg... wat kwam daar een zootje nicotine vanaf..

Op de sloop had ik twee mooie 'witte' knipperlichten gevonden, deze direct erop gezet en nieuwe oranje bolletjes erin gedraait:


Verder nog wat schakelaartjes waaronder die van de achterruit verwarming meegenomen, en ook nog een knap middenconsole. Die erin zat was niet zo mooi meer, vandaar.

Ook hebben we een vrijwel ongebruikte bijrijders stoel meegenomen. Het stofje was helaas niet hetzelfde dus hadden we hieruit eigelijk alleen het foam uit de zitting nodig, we kregen de hele zitting mee :P ook goed.

Hier een foto van het foam uit de originele zitting:




Geen foto van het resultaat, maar je kan je verbeelden dat hij er nu als nieuw uitziet -thumbsup-

Nog even langs Kwikfit (tsja het moest ff goedkoop -2cents-) nieuwe bandjes eronder laten zetten en de boel laten uitlijnen/balanceren. Banden zijn niet speciaal ofzo, 155/70/R13 made in Poland -uitlachen- (no offence)

Nieuwe rechter zijspiegel besteld, potje bijtip-lak en wat andere kleine dingetjes.

Nog even naar de lokale VW dealer geweest of ze wouden kijken naar het startprobleem. De startmotor moest vervangen worden, een klusje wat ikzelf niet zou kunnen doen -boehoe-, dus heb ik het door hun laten doen. Ik had ook aangegeven of ze wouden kijken naar het oliepijl in de bak, die kan wel eens (uit ervaring met de andere polo's) leeg raken door een versleten keerring.
De startmotor hebben ze vervangen door een 2ehands opgelapte starter en ze hebben het oliepijl in de bak tot de rand toe gevuld want die was helemaal leeg aargh.gif.

Een paar weken later richting m'n oom gereden, die was in zijn vroegere jaren automonteur geweest en heeft wat connecties waar we het 1 en ander kunnen fixen. De linkerwiellager moest vervangen worden en er moest nog gekeken worden waarom hij stationair zo beroerd loopt en waarom de motor niet warm word. Ook heeft hij de auto een grote beurt gegeven (distributieriem, bougies.. en al die reutemeteut -klus-)

De motor liep stationair zo beroerd omdat de gasklep(pen) helemaal onder de aangekoekte drap zat. Deze eruit gehaald en schoongemaakt. Daarna liep hij weer als een zonnetje.
De thermostaat was stuk, deze vervangen en de motor werd voor het eerst in onbekende tijd weer lekker warm!
Linker wiellager was inderdaad kapoet, nieuwe erin geperst. Geen lawaai meer  -thumbsup-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #2 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:01:28 »
Audio

Tsja, toch een wens van mij vroeger als kleine jongen al om een knappe geluidsinstallatie in de auto te hebben. En zo geschiede -cool-:
















Knopje gemaakt om de versterker aan en uit te zetten:












Tweaters maken op de afdekkapjes van de zijspiegels:

















Wel mooi gelukt dacht ik zo -naughty-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #3 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:01:46 »
Verder opknappen

Polo Coupe GT logo onder handen genomen aan de achterkant. Deze was door de vorige eigenaar al een keer bekliederd.

Ik was al bezig geweest met thinner.. naja zo zag het eruit:


Eraf gehaald, opgeschuurd en afgeplakt:


-cool-


Ook het stuur vlakje was niet zo mooi rood gemaakt dus deze heb ik ook direct mee gepakt:



Lekke uitlaat :(


Nieuwe uitlaat, origineel:



Ouwe achterlichten:


Via marktplaats op de kop getikt, mooie donkere  -thumbsup-

Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #4 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:02:38 »
Audio update

Om de subwoofer wat meer power te geven heb ik en defecte, ja je leest het goed een defecte versterker (Rockford Fosgate Punch 800.2) gekocht. Jullie zullen wel denken: “ben je gek ofzo? Waarom koop je ooit een defecte versterker!? -gert-”. Nou het antwoord daarop is simpel. Ik heb altijd al eens een versterker willen repareren mede door mijn vooropleiding electrotechniek. Mocht het me om wat voor reden dan ook alsnog niet lukken, kan ik ‘m altijd nog aan de muur hangen :).

Voor degene met enige electrotechnische kennis: Ik heb alle Power supply, output MOSFET’s, Source weesrstanden en en paar SMD componentjes vervangen.
Om een idee te geven wat ik allemaal vervangen heb:

Alle pijltjes dus ;)

Het is en 2-kanaals versterker met 2x400Watt bij een belasting van 2 Ohm per kanaal. Gebrugd levert deze versterker 800Watt bij 4Ohm. Dit zijn RMS waarden, de piek ligt nog hoger! Omdat ik de componenten vervangen heb door betere/zwaardere componenten levert de versterker in therie nog meer vermogen dan is opgegeven -naughty-

Om ook de voor- en achterspeakers wat meer sap te geven, heb ik er een 4-kanaals versterker bij gekocht. Het is de RockFord Fostgate Punch 200.4 geworden uit dezelfde serie als de 2-kanaals.

Monteren:


Nieuwe touwtjes getrokken van voor naar achter (signaal-, remote-  Bass remote touwtjes):





Omdat ik nu twee versterkers en ook nog eens een Bass remote heb… -gert- waar laat ik zuks… -dunno-

Oplossing:


P200.4 switch, P800.2 switch & P800.2 Bass remote:


P200.4 aan:


P800.2 aan:


6,5” speakers in de hoedenplank gemaakt (Rockford Fosgate P163C):




Totaalplaatje (schroeven moeten nog afgeslepen worden):

« Laatst bewerkt op: wo, 16 dec 2009, 00:13:59 door Woutzor »
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #5 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:03:03 »
Update

Omdat ik toch wat extra geluid voorin wou hebben heb ik deurvakken opgeofferd en daar panelen voor gemaakt.
 
Drie lagen 16mm MDF:


Test fit:


Gluetime:




Afvijlen:








Plamuren


Schuren


En nog eens plamuren…


Na heel wat schuren en enkele lagen plamuur verder:


In de grondverf:




Hierna zwart gespoten. Resultaat:


Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #6 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:03:50 »
Genoeg audio praat!

Ik heb de gasklep aangepast. Deze handeling word op z’n Engel ook wel ‘De-wedged the throttle body’ genoemd. Op de kleine gasklep (eerste trap) zit een nokje die een deel van de lucht blokkeert om makkelijker weg te rijden. Als je dit nokje verwijder heb je directer gas response. Dit kan overigens ook bij G40 gasklephuizen. In het gashuis van de G40 zit 1 klep (butterfly) met daarop twee nokjes. Hoe dat bij een G40 gaat zie: hier

Wellicht hebben jullie het ook wel eens gedaan of gezien. Maargoed, hierbij de foto’s van de procedure:






















Kort daarna vond ik dit artikel howto de-restrict the airbox Ik dacht, laat ik dat ook eens proberen.

Voor:


Luchtfilterbak verwijderd en eronder schoongemaakt:


Slangetje van de warme lucht toevoerklep dichtgemaakt met een schroefje en een tiwrap:


Spruitstuk plaat verwijderd:


Zo zonder warme lucht toevoerbuis en vernauwing klinkt het al een stuk zwaarder.
Ook pakt de motor sneller op en trekt hij hoger in de toeren beter.

In het artikel heeft degene een groot gat in de filterbox gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om het wat subtieler aan te pakken en er gaten in geboord:


Nu klinkt hij nog beter! niet overdreven hard -naughty-
« Laatst bewerkt op: wo, 16 dec 2009, 00:19:42 door Woutzor »
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #7 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:04:50 »
Tijd om te zakken

Op marktplaats deze verlagingsset gekocht (60/40):


De boel laten verzenden en eenmaal de handel in huis bleek bij nadere inspectie beide wiellagers kapoet te zijn.. naja geen weg meer terug… maar meteen nieuwe besteld. Afspraak gemaakt met m’n oom om de handel te monteren.

Dat weekend:






Origineel vs. Verlaagd:


Terug bij huus:






Nou, poeh poeh, nu heb ik bedat lamme vingers van het typen!

Nu ben ik zo’n beetje waar ik nu ben met ‘het project’.

Het idee is dat ik binnen nu en een maand of twee een betere verlagingsset onder de auto wil. Dan neem ik meteen Wellemsblokken mee en wil de rest van de rubbers vervangen door of de groene teflon bussen of Powerflex rubbers.
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #8 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:08:56 »
En lekker soldeerlucht gesnoven .....  :)

Lekker bezig en  -foto-   -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #9 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 00:23:06 »
haha ja zekers. Ben er wel even zoet mee geweest, maar het was zeker de moeite waard  :)

-foto- nog meer?? -dunno-

Ik ga nu eerst ff plat, morgen weer een dag  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: wo, 16 dec 2009, 00:24:59 door Woutzor »
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #10 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 15:30:57 »
Jij bent ook heul nie onhandig?!  -thumbsup- Mooi werk, mooi topic zo! -ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #11 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 15:36:13 »
Heel mooi topic zo!   -thumbsup-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #12 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 16:00:53 »
Alles mooi gedaan hoor -thumbsup- en met plenty -foto-ter ondersteuning.....

Wat betreft de audio, rockford nog beter maken -dunno-

(Alles van Rockford en dan een MTX woofer)

Wel laag zo, raak je niets onderweg? (daily?)

Succes ermee verder
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #13 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 16:06:59 »
Leuke Polo.
Goed bezig met je audio!  -thumbsup-

Vraagje: waarom de remote van de versterkers niet gewoon aan je radio gekoppeld?
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2 GT
« Reactie #14 Gepost op: wo, 16 dec 2009, 17:30:38 »
Alles mooi gedaan hoor -thumbsup- en met plenty -foto-ter ondersteuning.....

Wat betreft de audio, rockford nog beter maken -dunno-

(Alles van Rockford en dan een MTX woofer)

Wel laag zo, raak je niets onderweg? (daily?)

Succes ermee verder

Nou moet ik bekennen dat ik van de zomer een nieuwe subwoofer heb gekocht. De MTX was toen in de aanbieding en had toen niet veel geld over voor een subwoofer.
Nu heb ik de MTX van de zomer opgeblazen... :D haha, je kent het wel -dj- iets te enthousiast. Vond de subwoofer (250W RMS) niet zo fijn dat die 800W+ voor z'n kiezen kreeg -dunno-

Vanavond zal ik daarover nog een update plaatsen, ik verklap alvast dat het een Rockford Fosgate subwoofer is geworden ;)

Ja hij is inderdaad erg laag. In mij Wie is Woutzor topic, is hierover al een discussie uit voort gekomen. Sorry dat het zo door mekaar loopt, maar het is helaas niet anders -moon-.


Leuke Polo.
Goed bezig met je audio!  -thumbsup-

Vraagje: waarom de remote van de versterkers niet gewoon aan je radio gekoppeld?

Die vraag krijg ik wel vaker. Ik ben namelijk een controle freak, het leuk om even snel het verschil te laten horen met of zonder subwoofer, of alleen de woofer zonder de rest.
De schakelaars zijn trouwens gekoppeld aan het contact. Als de sleutel op contact staat werken de schakelaars. Staat hij van het contact werken de knopjes niet, de radio overigens ook niet  -thumbsup-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]