Auteur Topic: Project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT  (gelezen 13322 keer)

Offline bram

  • Non-Register lid
  • Berichten: 19
  • Geslacht: Man
  • Bram Ernst
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #45 Gepost op: zo, 24 jan 2010, 18:23:36 »
echt mooi gedaan, elektronica en plamuur meester. -thumbsup-
wou dat ik het kon.
Rookworst zonder R is ookworst

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #46 Gepost op: do, 08 apr 2010, 16:24:23 »
Zow, hier maar weer even het stof afblazen -marcel-

Goed nieuws! Ik mag weer een jaartje rijden met de polo, echter niet zonder slag of stoot. Hij is namelijk pas na herkeuring goedgekeurd.
M'n pa doet altijd ieder jaar de auto's voor een jaarlijkse beurt als hij voor APK moet (dan is de APK gratis).

Bij de eerste keuring was er het volgende mis of was aan vervanging toe:

- Stuurhuishoes was kapot
- Handremkabel RA was gebroken
- Wiellager LA was versleten
- Koplampverstelling LV kapot
- Remolie
- Brandstoffilter
- Bak kering

Stuurhuishoes, remkabel, wiellager, brandstoffilter en bak kering hebben we besteld en samen met m'n oom in Zwolle gemonteerd. Tijdens het vervangen van de handremkabel en wiellager zagen we dat de remschoenen achter hun beste tijd wel hadden gehad. Na een belletje naar Schaftenaar Zwolle bleek dat ze een setje op voorraad hadden en deze hebben we daar opgehaald en later gemonteerd. De koplampverstelling LV hadden ze bij de garage al gelijmd en opnieuw afgesteld. De rem olie is bij de garage vervangen.

Dit alles hebben we vorige week donderdag (1 april.. nee geen grap) gedaan omdat de polo 6 april voor herkeuring stond geplanned (1 dag voor vervallen APK).

Dit weekend ben ik nog op stap geweest met de polo richting Middelburg ivm. een verjaardag. De heenreis verliep perfect, niet echt hard gereden tussen de 130/140 (op de teller).
De terugreis heb ik echter wel wat harder gereden 140/160 ('s avonds laat). Waarschijnlijk vond de pakking tussen de kop en het spruitstuk dat niet zo fijn. Toen ik thuis arriveerde hoorde ik namelijk een tuffend/ploffend geluid onder de motorkap vandaan komen :(. Ik had al eerder zo'n gevoel dat het spruitstuk me een keer in de steek zou laten... hij zag er immers al niet zo fris meer uit... naja... precies de dag voor de herkeuring moest het dan maar zover wezen...

De dag van de herkeuring -> U MAG DE AUTO KOMEN HALEN  aargh.gif ??

Hmm.. dan hebben ze dat niet opgemerkt? heel vreemd... naja, scheelt me weer een hoop geld, want dat lijkt me volgensmij APK afkeur een lekkende uitlaat pakking

Maargoed het moet toch verholpen worden... Hierbij enkele foto's en een filmpje van het probleem:

Youtube - Polo 1.3 2F GT spruitstuk pakking lek

Op de foto's is te zien dat er een hap weggevreten is uit het spruitstuk door roest. Alleen het vervangen van de pakking had naar mijns inziens weinig nut omdat het drukpunt tussen het spruitstuk en de kop door de roest minimaal was. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan voor een nieuw spruitstukje.

Gelukkig heb ik gisteren op de sloop nog een mooi spruitstukje op de kop getikt:


Ik ben alleen erg bang dat ik de tapeinden/stiftbouten afbreek, met name deze links op de foto:


M'n oom gaf als advies om de moeren voorzichtig in te slijpen met een dremel, in spuiten met WD40 en vervolgens er een klap op te geven met een hamer en bijtel. Hierdoor is de spanning van de moer af en kan ik 'm zo van het tapeind draaien. Makkelijker gezegd dan gedaan -wtf-

Iemand suggesties/tips?  -thumbsup-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #47 Gepost op: do, 08 apr 2010, 16:33:10 »
Waarschijnlijk hebben ze alleen de afkeurpunten nagelopen toen-ie herkeurd is?
Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar zo gaat het meestal wel, en jij hoeft je iig geen zorgen meer te maken over je APK-plicht?
Kun je mooi ongestoord je pakking-probleempje oplossen, toch?

Ik zou sowieso een paar dagen lang zowel 's morgens als 's avonds de moeren van je spruitstuk inspuiten met WD40. Het inslijpen is een goede tip, dan kun je ze idd daarna laten schrikken, je gaat wss sowieso je moeren vernieuwen? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #48 Gepost op: do, 08 apr 2010, 16:40:31 »
Waarschijnlijk hebben ze alleen de afkeurpunten nagelopen toen-ie herkeurd is?
Ik heb inderdaad ook zo'n vermoeden dat ze alleen de apk puntjes die de eerste keuring niet goed waren, dat ze die alleen hebben nagekeken.

Misschien niet helemaal zoals het hoort, maar zo gaat het meestal wel, en jij hoeft je iig geen zorgen meer te maken over je APK-plicht? Kun je mooi ongestoord je pakking-probleempje oplossen, toch?
Geluk bij een ongeluk ja  -thumbsup-

Ik zou sowieso een paar dagen lang zowel 's morgens als 's avonds de moeren van je spruitstuk inspuiten met WD40. Het inslijpen is een goede tip, dan kun je ze idd daarna laten schrikken, je gaat wss sowieso je moeren vernieuwen? -dunno-

De moeren was ik inderdaad van plan te vervangen, evenals de draadeindjes\stiftbouten aan de onderkant van het spruitstuk incl. moeren.
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #49 Gepost op: do, 08 apr 2010, 16:52:53 »
Draadeind linksboven op de foto ziet er niet al te best uit.
Maar je kunt er goed bij, losslijpen met een dremel (2 kanten in slijpen) is misschien wel een goed idee.
De rest wil mbv WD40 vast wel loskomen. Een paar dagen lang elke dag even inspuiten, dan kan het het goed intrekkken.
Je hebt kans dat er een aantal moeren al met draadeind en al loskomen.

Wat ook kan is een grotere moer aan he draadeind vastlassen. Meteen als het nog heet is losdraaien en je draait 9/10 keer zo de hele draaideind er uit.

Voor de nieuwe moeren zou ik koperen voor gebruiken.

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #50 Gepost op: do, 08 apr 2010, 17:33:08 »
Draadeind linksboven op de foto ziet er niet al te best uit.
Maar je kunt er goed bij, losslijpen met een dremel (2 kanten in slijpen) is misschien wel een goed idee.
De rest wil mbv WD40 vast wel loskomen. Een paar dagen lang elke dag even inspuiten, dan kan het het goed intrekkken.
Je hebt kans dat er een aantal moeren al met draadeind en al loskomen.

Wat ook kan is een grotere moer aan he draadeind vastlassen. Meteen als het nog heet is losdraaien en je draait 9/10 keer zo de hele draaideind er uit.

Voor de nieuwe moeren zou ik koperen voor gebruiken.

Het met draadeind en al meekomen waarschuwde mijn oom al voor, hij was bang dat het draad in de kop dan zou beschadigen en dat de draadeinden dan wellicht af zouden breken (Ja, we zijn beide van het voorzichtige type mens :)). Ik hoor het hem nog zeggen aan de telefoon "Niet aan de moeren gaan draaien!"

Ik heb de moeren alvast goed ingespoten met WD40, morgen maar eens achter de pakkingen, stiftbouten en koperen moeren aan.

Iets wat me vandaag pas opviel is dat het spruitstuk wat ik op de werkbank heb liggen, geen aansluiting heeft voor het 'co-afname buisje' zie hieronder:


Is dit pijpje noodzakelijk voor eventueel de volgende APK?
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #51 Gepost op: do, 08 apr 2010, 18:24:36 »
Heb je het pijpje wel eens gebruikt zien worden? Ik heb er ook een maar mijn keurmeester heeft er nooit iets mee gedaan.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #52 Gepost op: do, 08 apr 2010, 18:28:06 »
Heb je het pijpje wel eens gebruikt zien worden? Ik heb er ook een maar mijn keurmeester heeft er nooit iets mee gedaan.

Kijk, op zo'n antwoord zat ik te wachten -thumbsup-. Ik vroeg me ook altijd al af waarom dat malle ding er zou zitten.
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #53 Gepost op: do, 08 apr 2010, 18:34:54 »
Stiften, moeren en ringetjes bij de dealer gehaald. Kreeg meteen koperen mee. Koste niet veel.

Verder is er een kans dat je even een tap (M8) door het draad in de kop moet halen.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #54 Gepost op: vr, 09 apr 2010, 00:14:38 »
Dat pijpje zit er om in geval dat er iets af gesteld moet worden, je de viergastester met uitlaatgassen van voor de katalysator kan voorzien.
Met de APK zijn ze alleen maar benieuwd naar wat er achteruit komt.
Oo=o=oO

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #55 Gepost op: vr, 09 apr 2010, 13:05:47 »
Bedankt voor de reacties jongens -thumbsup-. Dat pijpje laat ik achterwegen.
Vanmiddag maar even bij de dealer langs voor de onderdeeltjes.

Ik hou jullie op de hoogte -klus-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #56 Gepost op: vr, 09 apr 2010, 20:54:23 »
En het spruitstuk is eraf!!  -klus-

De moeren aan de kop z'n kant moesten er twee van worden ingeslepen, daar was geen beweging meer in te krijgen. Na een tik met de hamer gingen deze er heel voorzichtig af. De andere drie gingen vrij gemakkelijk los, gotta love WD40 -hug-.

Aan de onderkant die naar de kat gaat zaten maar drie moeren. Bij één was het draadeind afgebroken en hebben ze (één van de vorige eigenaren) het resterende stukje draadeind aan de flens gelast. De moeren die erop zaten gingen er zeer gemakkelijk af en na wat dremel werk was het laswerk ongedaan gemaakt

Enkele foto's:


Het verschil tussen de ouwe en de 'nieuwe':


Na wat poets werk (before / after):


De draadeinden zijn wat mij betreft nog goed bruikbaar. Morgen kan ik de onderdeeltjes halen bij de dealer en dan kan doe boel er weer op -thumbsup-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #57 Gepost op: vr, 09 apr 2010, 23:21:26 »
Nice!  -thumbsup-
Dat mij zelf vaak erg mee: wat er compleet verrot uit ziet draai je vaak met beleid toch nog prima los.
Heb eens aan een japanse motorfiets gesleuteld waar het precies andersom was: zag er prima uit en brak één na de ander zo af...  -gert-

Ik zou nog een stalen lineaal langs het aanligvlak van het nieuwe spruitstuk leggen om te controleren of hij vlak is.

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #58 Gepost op: za, 10 apr 2010, 00:03:09 »
Nice!  -thumbsup-
Dat mij zelf vaak erg mee: wat er compleet verrot uit ziet draai je vaak met beleid toch nog prima los.
Heb eens aan een japanse motorfiets gesleuteld waar het precies andersom was: zag er prima uit en brak één na de ander zo af...  -gert-

Ik zou nog een stalen lineaal langs het aanligvlak van het nieuwe spruitstuk leggen om te controleren of hij vlak is.

Zo zie je maar, Deutsch Gründlichkeit über alles -ja- -love-

Overigens heeft niet al het gereedschap het overleefd  :) Dat rode ratel-kantel-bitjes-opzet-stuk-geval, rechts naast de haspel op de eerste foto heeft kort nadat deze foto is gemaakt, de geest gegeven. Zo ook een dop verlengstuk heeft het niet overleefd. Wel heel toevallig dat ik beide gereedschappen voor sinterklaas heb gekregen -gert- achja, kon er wel om lachen, volgensmij afkomstig van de Aldi ofzo... hmm over Duitse degelijkheid gesproken...  -dunno-
Goeie tip! Ik wou morgen sowieso nog even de oude pakking eraf schuren met een schuurpapiertje en een blokje  -thanks-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]

Offline Woutzor

  • Non-Register lid
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • Wouter Barelds
Re: project [ DN-SF-18 ] Polo 2F GT
« Reactie #59 Gepost op: za, 10 apr 2010, 20:42:03 »
Vanochtend de onderdelen opgehaald bij de dealer en daarna uiteraard de boel gemonteerd. Enkele foto's:

1. 2. 3.

1. De onderdelen binnen van de dealer, enkele zakjes niet gebruikt maar wel besteld voor het geval dat.
2. Nieuwe pakkingen geplaatst na de ondergrond goeg vlak en vetvrij gemaakt te hebben
3. 'Nieuw' spruitstuk geplaatst + nieuwe ringen, moeren en een beetje kopervet

Resultaat, een heleboel rook  -nana-:
Youtube - Polo 1.3 2F GT nieuw uitlaatspruitstuk pakking

Ik heb er even een kort rondje mee gereden (~15min) en kon erna geen lek traceren, alleen meuren die nieuwe pakkingen wel zeg -wtf-, zal de nieuwigheid wel zijn denk ik.
Morgen de moeren even natrekken als het blok koud is. Missie geslaagd dacht ik zo -thumbsup-
Golf II GTI '84 || Golf II GT4 '87 || Audi Coupe GT '85 || Polo 2f GT [R.I.P]