Auteur Topic: trillen en rammelen  (gelezen 664 keer)

Offline mariog601

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
trillen en rammelen
« Gepost op: di, 16 okt 2007, 22:20:17 »
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum en heb me zojuist voorgesteld in de daarvoor bestemde voorstelhoek, maar heb ook meteen een vraag.
Ik heb een polo uit 1989 met het volgende probleem, als ik normaal rem slaat het stuur bijna uit je handen vanwege het getril wat die dan doet, bij hard remmen geen last, ook heeft die als ik rustig rij over een hobbelweg dat er rechtsvoor iets gigantische rammelt/klappert klinkt net alsof er ergens iets los zit.
Nu dacht ik dus trillen met remmen, remschijven krom, nieuwe erop icm blokken, is even weg geweest, zeg 2 dagen, waarna het langzaam weer terug kwam, verder zoeken kwam erachter dat de schokbrekers erg slecht waren en gezien ik hem toch wou verlagen heb ik er meteen een set nieuwe dempers en veren opgezet met een verlaging van 60mm, was maar goed ook toen ik ze loshaalde vielen ze van ellende uit elkaar, dacht dus dat dat het probleem wel moest zijn, ook nieuwe toplagers gemonteerd had het toch los dus meteen alles vers.
Auto uitgelijnd stuurt superstrak en het leek allemaal weer voor elkaar te zijn tot van het weekend, ik begon alweer wat getril in het stuur te voelen, wat dus langzaam aan weer steeds erger wordt en ook het gerammel is weer terug aan het komen, heb vanavond gekeken of er ergens nog speling oid op zit maar kan niks vinden alle rubbers en kogels voelen goed aan en zijn spelingvrij, enige wat ik kon ontdekken is dat als ik het wiel erg lomp heen en weer beweeg dat ik wat speling op het stuurhuis heb, maar dit is niet heel veel, nu is mijn vraag of dat het zou kunnen zijn en of dat weg te stellen is, of dat iemand van hier misschien een idee heeft van wat het anders zou kunnen zijn.
Hop op reactie, groeten Mario

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
trillen en rammelen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 17 okt 2007, 00:44:42 »
Je remklauwen zijn wellicht niet lekker gangbaar, waardoor ze aan blijven lopen, met kromme schijven als gevolg.

Vooral omdat het met de nieuwe schijven even weg was, maar nu 't langzaam weer terug komt, denk ik aan een hangende remklauw.

Rolt de auto wel lekker in z'n vrij ( duwtje ) of loopt er iets aan? Zijn de velgen na een stukkie rijden warm of HEET?

Controleer ook of de stabi-steun rechtsvoor (onder de dynamo) goed vast zit: 2 bouten aan de binnenkant van het spatbord (dop 19).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mariog601

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
trillen en rammelen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 17 okt 2007, 16:19:22 »
de stabilisatorstang zit voor vast met twee klemmen met 2 rubbers erin, deze rubber zijn goed en de klemmen zitten vast, hier zit ook geen speling oid in.
Verder zit die vast bij de wielen met 2 grote moeren weet zo effe niet wat voor maat het is, maar 19 zou heel goed kunnen, volgens mij kun je hiermee ook de stabilisator recht zetten of de wielen iets verder naar voren of naar achteren mee schroefen, deze zit ook vast, ook heb ik gemeten of de wielen zowel links als rechtsvoor dezelfde afstand heeft gemeten vanaf hart achterwielen naar hart voorwielen ook deze afstand is zowel links als rechts gelijk.
De wielen worden niet warm, maar wat wordt bedoeld met een hangende remklauw? want ik heb de remklauw losgehaald en de geleide bussen schoongemaakt en opnieuw ingevet wat mij toen opviel is dat rechtsvoor de remklauw niet tegen de ankerplaat aankomt maar er iets speling tussen zit, ik bedoel dan het stukje waar de remklauw achter de ankerplaat gehaakt word bovenin, hier kan ik de klauw een paar mm heen en weer bewegen, is dat wat je bedoelt? en kan dat zoveel getril en gerammel veroorzaken?
Groeten Mario

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
trillen en rammelen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 17 okt 2007, 17:34:53 »
Mijn classic trilde ook verschrikkelijk bij flink remmen:
alles gecontroleerd en indien nodig en/of twijfel vervangen.
(complete remmerij/draagarmen/stuurhuis)
Tot ik vorige week een bijna kapot stofhoesje van de rechterstuurkogel ging vervangen:
stuurkogel bleek intern toch kapot te zijn (soort plastic opsluitring zat helemaal scheef):
op 't gevoel was er niks mee aan hand: kon netjes bewegen,
maar als er wat kracht opkomt (flink remmen) zat er schijnbaar toch speling in.
Splinternieuwe stuurkogel gemonteerd: problem solved,
alleen jammer dat ik er per toeval achter mot komen........

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
trillen en rammelen
« Reactie #4 Gepost op: do, 18 okt 2007, 09:57:35 »
withstupid

Speling in het stuurhuis:
stuur eens volledig naar links en probeer dan onder de motorkap de steun waar beide spoorstangen aan vast zitten in verticale richting te bewegen.

Veel Polo's hebben hier speling op, wat zowieso rammelen op slechte ondergrond veroorzaakt.

Tussen de remschijven en de naaf zit geen vuil?