Auteur Topic: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox  (gelezen 30822 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [GR-ZS-70] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #15 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 10:06:58 »


Hoe je de achteras moet uitlijnen staat toch in het  topic over uitlijnen vermeldt en is hier ook nog eens genoemd ??

De achterasbevestiging is voorzien van (semi)sleufgaten, waardoor je de as naar Li &Re & Voor & Achter kan bijstellen zodat je de sporing en wielbasis netjes kan stellen. Als je binnen deze marges de fabriekswaarden niet kunt halen, is er een achteras krom of is er aan de voorzijde iets niet in de haak.

Ik heb laatst bij mijn daily de remvloeistof vervangen, was met een kleine halve liter klaar. Heb het idd samen met mijn pa gedaan, maar je hebt er ook kitjes van Gunson voor waarmee je het alleen kunt doen (op overdruk aan het reservoir, of op onderdruk aan de ontluchtingsnippel).
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [GR-ZS-70] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #16 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 10:13:42 »

Hoe je de achteras moet uitlijnen staat toch in het  topic over uitlijnen vermeldt en is hier ook nog eens genoemd ??

De achterasbevestiging is voorzien van (semi)sleufgaten, waardoor je de as naar Li &Re & Voor & Achter kan bijstellen zodat je de sporing en wielbasis netjes kan stellen. Als je binnen deze marges de fabriekswaarden niet kunt halen, is er een achteras krom of is er aan de voorzijde iets niet in de haak.

Ik heb laatst bij mijn daily de remvloeistof vervangen, was met een kleine halve liter klaar. Heb het idd samen met mijn pa gedaan, maar je hebt er ook kitjes van Gunson voor waarmee je het alleen kunt doen (op overdruk aan het reservoir, of op onderdruk aan de ontluchtingsnippel).

Ok thx, mja ik had gemailt ivm die sleufgaten (dat wist ik al uit een eerder topic) en daar kreeg ik de opmerking van dat enkel de rijlijn daarmee aangepast wordt.

Een halve liter maar? Das ook niet veel nee. Mooi, scheeld ook heel erg qua kosten. Volledig remsysteem? Ik dacht dat er meer in zou zitten.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [GR-ZS-70] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #17 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 10:17:22 »
in een remsysteem zit zo min mogelijk vloeistof.
Voeistof is altijd een beetje 'indrukbaar' als je er druk op zet.
Met minder vloeistof beperk je dit tot een minimum.

Maar scheelt idd. Koop maar eens 5 liter remvloeistof. Kost dan toch aardig wat.
  -thumbsup-

Als ik het me goed herinner kun je aan beide kanten stellen.
Zelf nog nooit gedaan, maar met mijn boeren verstand zou ik dan zeggen dat je niet alleen de rijlijn kunt aanpassen.

Maar goed. In het topic als ik het mij goed herinner genoeg over gezegd.
Ik vetrouw daarbij maar even op de forumspecialisten. Die hebben het volgens mij al vaker gedaan dan wij samen vingers en tenen hebben  :D :D



Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [GR-ZS-70] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #18 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 12:24:15 »
mja ik vond het ook al vreemd. We zien vanzelf wel.

remvloeistof koop ik dan wel een litertje van., beetje te veel is niet erg. ik had iets van 3 liter gedacht eerst.

Maar dan wordt dat dus ook ververst, even me vriendin maar vragen of ze wilt helpen dan :P
Scheeld mij weer kosten, garagisten reageren ook supersloom.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [GR-ZS-70] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #19 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 12:27:51 »
Een garage moet je ook niet mailen, daar moet je langsgaan.  -thumbsup-


Pas met het verversen van de remvloeistof wel op dat je het pedaal niet helemaal tot de bodem intrapt, daar kun je je remcilinder mee beschadigen. Verder is het ook handig om de ontluchtingsnippels vooraf met WD40 of andere kruipolie in te spuiten, die willen nog wel eens erg vast zitten.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [GR-ZS-70] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #20 Gepost op: ma, 22 feb 2010, 12:31:44 »
Een garage moet je ook niet mailen, daar moet je langsgaan.  -thumbsup-


Pas met het verversen van de remvloeistof wel op dat je het pedaal niet helemaal tot de bodem intrapt, daar kun je je remcilinder mee beschadigen. Verder is het ook handig om de ontluchtingsnippels vooraf met WD40 of andere kruipolie in te spuiten, die willen nog wel eens erg vast zitten.


zal er even een goede howto voor zoeken, meeste remsystemen zijn gelijk op het gebied van ontluchten. Maar bedankt voor de tip ;)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #21 Gepost op: di, 23 feb 2010, 10:55:53 »
Inmiddels heb ik mijn remonderdelen (schijven, blokken en slangen voorzijde) besteld via autopartsonline.nl Als het mee zit zijn ze morgen binnen. Scheelde me 25 euro met de lokale onderdelenboer en 40 euro met Heuts (www.heuts.nl) dusja, als ik kan besparen dan doe ik dat ook.

Wat is verstandiger, eerst de slangen of eerst de blokken en schijven vervangen?

Moet nog wel remvloeistof en wd40 kopen, maar dat was niet te krijgen via die site. kreeg er wel gratis remmenreiniger en kopervet bij, dus dat is wel prettig, scheeld weer wat geld.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #22 Gepost op: di, 23 feb 2010, 15:00:27 »
Ik zou alles in 1x vervangen.

Citaat

Ontbrekend naafdopje levert dit soort taferelen op. Ben dus nog steeds op zoek naar eentje.

Je mist niet alleen een naafdopje, maar erger nog: de afdekking van het lager. Er kan nu allerlei rotzooi in het lagervet komen en het lager snel naar z'n grootje helpen.
Een afdekking krijg je er bij een nieuw lager bij. Ik wil anders ook wel eentje in een envelop stoppen.
« Laatst bewerkt op: di, 23 feb 2010, 15:06:12 door Dennis »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #23 Gepost op: di, 23 feb 2010, 15:03:34 »
Dat je een vrij grote slag hebt kan ook heel goed aan je remvloeistof liggen, als die al jaren niet vervangen is zit daar behoorlijk wat vocht in waardoor je een lekker sponzig rempedaal krijgt. Als je toch bezig gaat zou ik het hele systeem spoelen en voorzien van nieuwe remvloeistof.

Vocht = "water", dus niet comprimeerbaar. Dus zal niet zo snel zorgen voor sponzig pedaal. Eerder dat er lucht in het systeem zit.
Remvloeistof waar vocht in zit zal wel eerder gaan koken bij veelvuldig remmen. Dan krijg je dus luchtbellen waardoor je pedaalslag groter wordt tot totaal verlies aan toe.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #24 Gepost op: di, 23 feb 2010, 16:05:45 »
Ik zou alles in 1x vervangen.

Je mist niet alleen een naafdopje, maar erger nog: de afdekking van het lager. Er kan nu allerlei rotzooi in het lagervet komen en het lager snel naar z'n grootje helpen.
Een afdekking krijg je er bij een nieuw lager bij. Ik wil anders ook wel eentje in een envelop stoppen.

Ik zal je zo even een pm sturen met het adres. Tis tijdelijk om de apk door te komen. Wiellager was niet hoorbaar, moest alleen kapje terug monteren.
Voor 50 euro worden me remslangen vervangen, remvloeistof ververst en wordt mijn uitlaat gelast en vastgehangen. Volgende week dinsdag pas helaas, maargoed dat is nog te doen.
En ook nog eens niet ver van hier af. Best wel handig om een beetje rond te vragen.
« Laatst bewerkt op: di, 23 feb 2010, 16:07:21 door The_Maxx »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #25 Gepost op: di, 23 feb 2010, 21:38:05 »
Vocht = "water", dus niet comprimeerbaar. Dus zal niet zo snel zorgen voor sponzig pedaal. Eerder dat er lucht in het systeem zit.
Remvloeistof waar vocht in zit zal wel eerder gaan koken bij veelvuldig remmen. Dan krijg je dus luchtbellen waardoor je pedaalslag groter wordt tot totaal verlies aan toe.

Dat water niet comprimeerbaar is klopt wel, maar vocht in je remsysteem zorgt wel voor een sponzig pedaal en slechte remwerking. Dan hoeft er niet eens lucht in je systeem te zitten. Heb het onlangs bij mijn ZX gehad, ontluchten had geen invloed, bij de ontluchtingspoging kwam er geeneens lucht uit.

@Maxx;

50,- voor alle klusjes is echt niet duur!! Goed bezig  -thumbsup-


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #26 Gepost op: di, 23 feb 2010, 21:43:43 »
Dat water niet comprimeerbaar is klopt wel, maar vocht in je remsysteem zorgt wel voor een sponzig pedaal en slechte remwerking. Dan hoeft er niet eens lucht in je systeem te zitten. Heb het onlangs bij mijn ZX gehad, ontluchten had geen invloed, bij de ontluchtingspoging kwam er geeneens lucht uit.

@Maxx;

50,- voor alle klusjes is echt niet duur!! Goed bezig  -thumbsup-




remslangen heb ik wel al besteld (schijven, blokken en slangen samen net iets meer dan 100 euro) maar de blokken en schijven doe ik zelf.

Inmiddels ben ik er ook achter dat er een scheur in me rechter koplamp zit (misschien was daarom dimlicht kapot aan die kant) iig daar zoek ik dus nu ook naar, maar heb ik wellicht al gevonden voor een prikkie. Mja de kosten hopen zich nu wel behoorlijk op.

Draagarm moet ook worden vervangen, met een beetje geluk is 1 van de 2 die ik heb liggen nog goed (links en rechts is gelijk neem ik aan?) dan is dat ook zo gedaan.

Kosten van het uitlijnen zullen er ook nog zijn, ivm die achteras
ik wil alles gelijk goed doen. Enigste wat ik dus niet doe is die wiellager vervangen, want hij is nog niet hoorbaar. komt nieuw vet in en naafkapje komt er weer op, en zolang het goed gaat gaat het goed. Eerst de apk keuring in orde brengen.

Ben blij dat veel nu al ingeplanned of gebeurt is, en veel onderdelen al gereserveert of onderweg zijn, of ik moet ze nog gaan halen.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #27 Gepost op: wo, 24 feb 2010, 18:45:07 »
Volgens dennis hoeft toch enkel fuseekogelrubber worden vervangen. En dus niet de hele draagarm.
Moet enkel het rubber vervangen, dat is gescheurt. Maar kan het rubber zelf losgehaald en vervangen worden of moet de hele draagarm vervangen worden? Beide heb ik gewoon liggen, dus aan materiaal zal het niet liggen.
Kan iemand me meer duidelijkheid erover geven?

Remschijven, blokken en slangen zijn binnen.
Verwacht deze week nog 2 pakketjes, en zaterdag moet ik nog een stukje rijden voor onderdelen. Als het goed is heb ik dan alles binnen.
Morgen even kijken of ik de schijven en blokken alvast kan vervangen.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #28 Gepost op: do, 25 feb 2010, 15:02:58 »
Dennis heeft toch al duidelijkheid gegeven  -dunno-


Als je de draagarm ter hoogte van de fuseekogel bekijkt zie je dat het rubber van de fuseekogel met een dunne circlip/veerring op zijn plaats gehouden wordt. Even een schroevendraaiertje er bij en je wipt 'm er zo af. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch  -dunno-  -nana-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ GR-ZS-70 ] Polo 2F Coupé Fox
« Reactie #29 Gepost op: do, 25 feb 2010, 18:09:31 »
Dennis heeft toch al duidelijkheid gegeven  -dunno-


Als je de draagarm ter hoogte van de fuseekogel bekijkt zie je dat het rubber van de fuseekogel met een dunne circlip/veerring op zijn plaats gehouden wordt. Even een schroevendraaiertje er bij en je wipt 'm er zo af. Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch  -dunno-  -nana-



heb t verder nog niet bekeken. Maar ik kreeg van Jaap v.d. Vegte te horen dat de draagarm vervangen moest worden, en van dennis dat enkel het rubbertje vervangen hoeft te worden.
Tis iig gewoon gescheurt.

Zal er binnenkort naar kijken, eerst remmen even op orde zien te krijgen. Zowiezo kan ik zaterdag pas aan een rubbertje komen.