Vandaag:
Nieuwe massa kabels/verbindingen gemaakt, o.a. van accu binnenscherm , van accu naar spruitstuk en van lambda naar spruitstuk.
Distributieriem en waterpomp vervangen; ontsteking en CO opnieuw afgesteld.
(alles qua ontsteking, brandstof en inspuiting was recent al vernieuwd).
Lamdasonde en bougies bekeken - zagen er normaal, niet vervuild uit)
Alle massa-verbindingen tussen MIN va de accu en diverse delen van het motorblok / spruitstuk / versnellingsbak doorgemeten:
allemaal minder dan 0,3 Ohm.
Brandstof druk 2,4 bar met en 3,0 bar zonder onderdrukslang op drukregelaar.
Ondanks dit alles slaat motor vaak (maar niet altijd) na korte of langere tijd stationairdraaien af. Soms ineens (pats-boem-uit), vaker meer een soort 'uitsterven' - steeds lager toerental en dan: uit.
Het lijkt qua moment en duur van afslaan geen verschil meer te maken of het dim/grootlicht aan of uit staat.
(Overigens rijdt ie 'op toeren' perfect, pakt ook vanaf 1800 rpm zonder hapering op en trekt als een lier - had ik vanacht op A9 nog eens uitgeprobeerd)
Na wissen van foutcodes, dan proefdraaien tot ie afsloeg en dan weer codes uitlezen, komt steeds één foutcode naar boven: "
Spruitstukdruk inlaat: geen signaal".
Op pagina 108/109 van JHIMSstaat bij Störung C = 'Motor springt an, aber stirbt wieder ab' als mogelijke oorzaak: 1. Siehe 8, en daar staat: Uhrsache = Saugrohrdrucksensor defect (in Haynes heet die sensor de Manifold Absolute Pressure oftewel MAP-sensor (zie
uitleg).
Garageman stelde voor om de hele Digifant op te sturen naar
AC-tronics in Almelo. Hij heeft ze waar ik bij stond (en mee kon luisteren) gebeld. Ze zeiden dat ze zeker bekend zijn met VW Digifant en dat ze zonder probleem de MAP-sensor kunnen testen en zonodig vernieuwen voor ± EUR 160,-- ex b.t.w.
Is dit - alles overziend - een goed idee? Of is er binnen het Polo86c-register een betere oplossing voorhanden