Auteur Topic: steilheck start slecht 1,3 mh  (gelezen 1136 keer)

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
steilheck start slecht 1,3 mh
« Gepost op: wo, 12 mei 2010, 18:26:26 »
Nou het is zo ver.
Auto wil niet doen wat ik wil.

Mijn vrouwtje heeft een warm loper gehad.(nou niet het vrouwtje de polo) :)
Net op de oprit dacht de polo laat ik nu even wat koelvloeistof eruit gooien.
fan schakelaar stuk.
Deze vervangen en kwam er achter dat thermostaat en het huis ook stuk waren.
Deze dus ook vervangen.
We kunnen weer rijden dacht ik. -uitlachen-
Niet dus.  -boehoe- Hij start heel slecht. Na wat aandringen wil ie dan toch aan slaan. (In eerste instantie klonk het als op 3 poten lopen)
Stukje rijden. tot 90 graden(ongeveer. metertje in het midden) gaat het dan goed.
Daarma houd ie in en gaat steeds langzamer lopen.
loop redelijk stationair. na het uitzetten, niet meer aan te krijgen.
Klinkt als hij op 3 poten loopt.
ineens sloeg hij weer aan. Bij thuis komst. blauwe sensor ,verdelerkap, rotor vervangen.
nog steeds waardeloos.
Iemand een idee?

Ik hoop niet de koppakking.
Dat kan ik nu even niet gebruiken.

Ik hoor het graag.
Groetjes dennis

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #1 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 20:44:47 »
Je hoopt het niet, maar ik denk van wel...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #2 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 23:12:43 »
nee toch ? Loopt hij dan in het tussen gebied wel super?
Het is net of er iets op gang komt en dan loopt ie als een zonnetje ook stationair.
En dan op een bepaald punt denkt ie bekijk het maar

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #3 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 23:22:52 »
Lijkt me ook wel de sterkste mogelijkheid. Door uitzetting kan het tijdelijk dichtzitten (loopt dan als een zonnetje), maar eenmaal weer warm is je koppakking dan doorgeslagen. Vaak kun je met een stukkende koppakking nog wel rijden, maar verlies je bijvoorbeeld bij warme motor je vermogen ("gaat steeds langzamer lopen").

Hoe is je olie(peil) er aan toe? En je koelvloeistof(peil)?

Je bent bang voor de koppakking, maar als-ie langduriger oververhit is geweest (doorgereden met waarschuwingslampje aan?), is een kapotte koppakking misschien nog wel de most-desirable schade...  :(
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #4 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 23:36:46 »
koelvloeistof zit er net nieuw in. Olie is nog goed. Lekt alleen iets aan de buitenkant. 1ste cilinder boven de dynamo.  als ie start rookt ie een beetje. Lijkt op gewoon condens vanuit de uitlaat. Met een paar zwarte druppels.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #5 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 23:43:07 »
Koppakking doorgeslagen op het beruchte punt aan dynamozijde, is mijn beste gok op basis van een internet-diagnose... -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #6 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 23:49:53 »

ik ben er ook bang voor. Denk niet dat het zin heeft om bougies en bougiekabels te proberen.


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #7 Gepost op: wo, 12 mei 2010, 23:51:55 »
Compressie meten (koud en warm).

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #8 Gepost op: do, 13 mei 2010, 00:19:04 »
euh evt el cheapo koppakking vervangen?
Oftewel koppakking, in en uitlaatpakking en kopbouten.
Inverband met financiele omstandigheden.

Of is dat heeeeeeel stom?


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #9 Gepost op: do, 13 mei 2010, 09:29:00 »
Als koppakking lekt op dat beruchte hoekje is 't meestal alleen uitwendig:
hoogstens wat oliedruk verlies, maar qua motorloop merk je er niks van.

Andere symthomen doen helaas vermoeden dat de koppakking op een
andere plaats (inwendig) ergens lek is.

El cheapo kan, volgens mij zijn de ervaringen wisselend hier.
Zelf heb ik slechte ervaring met noname koppakking, liever iets van een merk.
(in mijn geval betrof dit een getuned blokje: krijgt alles wel net ff meer op z'n flikker natuurlijk)

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #10 Gepost op: do, 13 mei 2010, 09:47:29 »
Citaat
Zelf heb ik slechte ervaring met noname koppakking
Ik bedoelde niet noname koppakking.
Ik bedoel alleen koppaking vervangen. Dus waterpomp en distributieriem niet.
Normaal gesproken zou ik dat ook gelijk doen.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #11 Gepost op: do, 13 mei 2010, 10:31:25 »
wat is wijsheid? Kun je proberen idd. Auto verliest toch ook koelvloeistof zeg jij? Waar verliest hij dat dan? slang, radiateur, waterpomp, kopje?

eerst dingen gaan uitsluiten lijkt mij, voordat je iets gaat doen.

en wat gezegd is hier wel merk-spullen daarvoor gebruiken anders kun je met een jaartje nog een keer. (Elring was een goede koppakking meen ik.)

Jaap heeft daar een keer iets over gezegd dacht ik, iets met een zwart en bruin rubbertje erin.....

succes met de klus.

vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #12 Gepost op: do, 13 mei 2010, 11:04:11 »
hij gooide de koelvloeistof bij het thermostaathuis eruit.
Maar de klachten kunnen niet komen van mijn fijne 2e3 carb?
Ik zelf sluit dat uit omdat hij ervoor wel goed liep.
Iemand die er anders over denkt?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #13 Gepost op: do, 13 mei 2010, 11:38:36 »
Ik vermoed koppakking, maar sluit mij hiervoor wel aan bij Dennis: Compressie meten.

Koppakking el-cheapo kan wel en kan niet goed gaan: daarom is het ook zo goedkoop :)

Als je het goed doet, kost het je alleen een koppakking + uitlaat-pakking. In en uitlaatspruitstuk en inlaat laten zitten, en alleen de downpipe los halen.
(Zo deed ik het bij de ToekToek: Compleet met carburateur en al gelicht.). Ik verwacht echter (als het de koppakking is) eigenlijk wél een krom getrokken kop,.. dus zonder vlakken -> blijvend lek/problemen.

Maar goed: voor we je uitleggen hoe je de koppakking best vervangt: compressie meten, druk op koelvloeistofreservoir controleren (dop eraf, starten: Moet wel een beetje stroming inzitten, maar als er duidelijk verbrandingsgassen uitkomen: foute boel.

PS:
Koppakking kan op diverse manier doorslaan: olie naar buiten, olie naar binnen, water naar binnen, water bij olie, compressieverlies tussen zuigers.. etc etc.  allemaal mogelijkheden, meestal in combinatie. Allemaal andere symptomen.


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline dennisclio

  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
Re: steilheck start slecht 1,3 mh
« Reactie #14 Gepost op: do, 13 mei 2010, 12:03:27 »
koelvloeistof stroomt mooi en volgens mij komen er geen uitlaatgassedn of olie mee.
hij is gelukkig niet super lang heet geweest. Vrouwtje heeft niks gemerkt.


Ik zag het plasje koelvloeistof onder de auto.
Ze was alleen even naar het centrum geweest. Totaal 10 minuten gereden. Niet harder dan 80.