Zo, om alle andere topic niet verder te vervuilen begin ik zelf maar eens
Onder leden/voorstellen staat al het een en ander beschreven wat de bedoeling is dus hier de rest van het verhaal..
Het uiterlijk en de wegligging heb ik nou zo'n beetje naar mijn ideeën aangepast, ik was van plan om de carrosserie als volgt aan te pakken. Hoe langer ik ermee wacht, hoe meer werk ik moet verrichten. Maar ik begin toch wel een beetje genoeg te krijgen van al dat hz geweld icm 4bak (vooral boven de 80km/h) dus eerst maar eens tijd voor het echte werk: Motorswap!
Wat is het makkelijkst om meer vermogen te krijgen? meer cc's, maar daar zitten ook weer een hoop nadelen aan
Na flink wat lezen op het forum ben ik uitgekomen op een 1.4 AEX onderblok: genoeg vermogen uit te halen en betrouwbaar genoeg voor een daily.
Ik heb nog een aantal 1300 AAV's liggen, maar die zijn redelijk op.
Wat wel leuk is een 1300 kop zonder verbrandingsruimte op de AEX: iets grotere kleppen (0,5mm) en bijna 2x zo grote inlaat kanalen. Moest wel ff lachen toen ik het inlaatspruitstuk van de AEX trok. Nu begrijp ik serge zijn woorden: licht astmatisch
nouja, licht...
+ geen verbrandingsruimte meer als de AEX kop = extreem hoge compressie verhouding (nadeel/probleem: zo hoog dat deze verlaagd moet worden)
Gezien de kleppen zo laag liggen nu er geen verbrandingsruimte meer is in de kop dat ze de zuigers zullen raken icm met de race nokkenas. Zal ik de zuigers wat moeten aanpassen, voordeel hier van is dat ik na een goeie berekening/meting de uiteindelijke compressie verhouding kan bepalen.
Hier ben ik nog niet helemaal over uit. Graag zo hoog mogelijk natuurlijk, maar ron 98 is hier in de buurt amper nog verkrijgbaar. Ik weet niet hoe het in de toekomst gaat maar ik wil wel graag overal (vooral in de buurt) gewoon kunnen tanken dus denk ik dat ik de max voor ron 95 zal moeten nemen.
Ik heb de schijt aan (elektra) dingen die gebeuren waar ik niet om heb gevraagd (of veels te laat/etc..) en ben verslaafd aan cv-carbs dus je kunt het wel raden
Naast de AEX op de sloop lag nog een hele mooie 8P bak, voelde goed aan (twijfel nog of ik hem wel loshaal voor controle) dus die heb ik ook maar meteen meegenomen
Het lijkt me wel handig om in dit bericht een overzicht te maken van wat er nodig is of gedaan moet worden. Voor mezelf, maar ook voor anderen die ook vuile handen hebben
maar dat volgt nog wel icm foto's
wat iig al binnen is:
8P versnellingsbak
AEX motor
AAV kop
264 graden nokkenas met 10,16mm lift + verstelbaar nokkenastandwiel (iets beschadigd door transport, wordt misschien nieuwe verzekerd)
Spaghetti uitlaat spruitstuk (eindpijp vervangen voor 50mm inwendig)
Oliedruk+temp en nieuwe afr meter + oliesensor adapter tussen blok/oliefilter (bout in blok is nog te kort)