Auteur Topic: fuseekogel speling  (gelezen 1866 keer)

Offline RDG1982

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
fuseekogel speling
« Gepost op: za, 28 aug 2010, 23:11:19 »
Ik ben bezig om de voorpoten van mijn polo uit 94 te reviseren. Met name de schokdemper rechts begon behoorlijk te klapperen op de wat minder goede wegen. Daarnaast had ik al een tijdje een bonk rechts voor met name tijdens het nemen van bochten. Eerst dacht ik dat die bonk ook met de schokdemper te maken had maar begin nu te twijfelen aan de fuseekogel. Het hoesje is kapot en de fusee is droog (zit geen vet meer in). Als ik de fuseekogel beweeg dan zit er behoorlijk wat speling op. De kogel is nog wel mooi rond maar vraag me af of ie versleten is. Of kan ik er nieuw vet in doen nieuw hoesje en klaar is kees?

Heb nog even een fotootje geschoten en bijgevoegd zie onder.

Verder heb ik vandaag nog de thermostaatbehuizing vervangen omdat deze ook al een tijdje lekte. Uiteindelijk bleek de kering / o-ring slecht te zijn dus heb nu nog een reserve behuizing -boehoe-. De temperatuurmeter was al kapot toen ik de polo kocht vorig jaar december maar nu ik het koelwater er nog af heb wil ik de tempsensor misschien ook wel vervangen. Iemand een idee wat zo'n ding kost?

Zie jullie reacties graag tegemoet.


Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: fuseekogel speling
« Reactie #1 Gepost op: za, 28 aug 2010, 23:21:37 »
fuseekogel mag geen speling hebben, hoesje kapot, vet weg = meestal kogel naar zijn grootje. leuk, bij een polo mag je dan je draagarmpje vervangen. Kijk op ebay zou ik zeggen.

kogel die (met hoesje en vet) met moeite te bewegen is is goed, kun je m met de hand bewegen (kleine bewegingen) dan zit er speling op en dat is zowiezo apk afkeur. (ook het ontbreken van een hoesje trouwens)

weet je zeker dat het niet functioneren van je temperatuurmeter, dat het door de sensor komt? Kan ook andere oorzaken hebben zoals kabelbreuk, of kapot metertje.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: fuseekogel speling
« Reactie #2 Gepost op: zo, 29 aug 2010, 09:48:54 »
dat wordt draagarm vervangen . en de tempmeter =meten = weten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: fuseekogel speling
« Reactie #3 Gepost op: zo, 29 aug 2010, 15:55:10 »
kogel die (met hoesje en vet) met moeite te bewegen is is goed, kun je m met de hand bewegen (kleine bewegingen)
dan zit er speling op en dat is zowiezo apk afkeur. (ook het ontbreken van een hoesje trouwens)
Zeker weten? Want ik weet uit ervaring dat een stuurkogel wel lichte speling mag hebben,
is dan wel adviespunt, maar geen afkeur (hoesje moet sowieso wel goed zijn)

Och: draagarmrubbers hebben wellicht hun beste tijd ook gehad: die op foto ziet er iig erg droog uit.
Och2: voorpoten aan 't reviseren......is de boel toch al los.......ff nieuwe draagarmpjes scoren.

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: fuseekogel speling
« Reactie #4 Gepost op: ma, 30 aug 2010, 13:00:57 »
Zeker mag een fuseekogel wel speling hebben! Alleen inderdaad tot op zekere hoogte, maximaal iets van 1 a 2 mm ofzo geloof ik? maar dat weet ik dan weer niet zeker  :)
Dus volgens mij heb je gelijk Sjon, dat is idd een adviespunt in plaats van meteen afkeur.

Temperatuursensor kost nieuw rond de 15 euro geloof ik..

Tada: (weet niet of de link werkt bij jou, en weet niet of je deze bedoeld?  -dunno-)

http://www.winparts.nl/Onderdelen/Koeling/Thermoschakelaar/VW/POLO%20Coupe%20%2886C%2C%2080%29%20%20%5E%20%201981.10-1994.09

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline RDG1982

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
Re: fuseekogel speling
« Reactie #5 Gepost op: ma, 30 aug 2010, 13:32:07 »
bedankt allemaal voor de reacties -thumbsup-

Dan zit er niets anders op dan ook de draagarm maar te vervangen. Op ebay inderdaad 2 stuks voor 27,70 euro excl 12,80 verzendkosten. Terwijl een enkele draagarm bij de automaterialen zaak me 84 euro zou kosten. Nou hopen dat de moer op de stabilisator stang nog los te krijgen is zal vanavond eens beginnen met kruipolie.

Sprak gisteren overigens een kameraad (monteur) die net zijn cursus voor de APK weer heeft gehaald dat er inderdaad wel wat speling op de fusee mag zitten. Hiervoor geldt een maximale speling van 1 mm. Dat wil zeggen als je de draagarm naar beneden drukt de kogel max 1 mm op en neer mag bewegen.  

De temperatuursensor is zeker kapot heb de sensor eruit gehaald en de stekker kort gesloten met een paperclip en toen liep de meter op het dash wel mooi op. Ben de sensor met onderdeelnummer 251919501A / 251919501D nodig deze staat ook wel in het lijstje op winparts voor 9.83 euro top.

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: fuseekogel speling
« Reactie #6 Gepost op: ma, 30 aug 2010, 13:33:38 »
 -thumbsup- Succes
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline RDG1982

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
Re: fuseekogel speling
« Reactie #7 Gepost op: di, 31 aug 2010, 22:19:24 »
De veerpoten zitten weer in elkaar vandaag de 2 nieuwe toplagers binnen gekregen en de nieuwe speciale moeren om de toplagers te fixeren. Daarnaast heb ik de draagarmen gedemonteerd. Had het spulletje gisteravond alles al lekker in de kruipolie gezet en dat heeft geholpen kreeg ze vrij gemakkelijk los. Heb over de draad op de stabilisatorstang nog maar even een tapje gehaald (M12x1.5) zodat de moer er later weer soepeltjes opgaat.

Nu is het wachten op de nieuwe draagarmen uit duitsland. Hoop dat ze snel binnen zijn iemand ervaring met leveringen van de ebay store ATP?

Nog een paar fotootjes die doen het altijd goed op het forum. De polo staat er wel een beetje zielig bij op het moment maar dat komt weer goed.








Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: fuseekogel speling
« Reactie #8 Gepost op: di, 31 aug 2010, 22:21:49 »
Mozes kriebel, die werkplek ziet er goed uit?!

Over ATP niets dan goeds, volgens mij kun je bij Richard nog meer positieve verhalen scoren!  -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Re: fuseekogel speling
« Reactie #9 Gepost op: di, 31 aug 2010, 22:35:56 »
effe voor de goede orde

kogels betreft ophanging en stuurinrichting mogen tot max 1mm speling hebben.
als deze speling aanwezig is word het wel een adviespunt!!!!

gr maikel

Offline Vinkees

  • L86C-0129
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.998
  • Geslacht: Man
  • Ronald Vinke
Re: fuseekogel speling
« Reactie #10 Gepost op: di, 31 aug 2010, 22:40:10 »
Maar dat zeggen we hierboven ook al  :)
Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: fuseekogel speling
« Reactie #11 Gepost op: di, 31 aug 2010, 22:55:22 »




Interessante afsluitmoeren van de veerpoten. Zijn die ori of aftermarket? Ik heb ze nog niet eerder gezien.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: fuseekogel speling
« Reactie #12 Gepost op: wo, 01 sep 2010, 09:03:37 »
heb dezelfde afsluitmoer alleen dan in glimmend goudkleurig, anyhoe dus ja :) aftermarket (KAW)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: fuseekogel speling
« Reactie #13 Gepost op: wo, 01 sep 2010, 09:36:28 »
Over ATP niets dan goeds, volgens mij kun je bij Richard nog meer positieve verhalen scoren!  -thumbsup-

Ik heb tot nu toe niks dan goeds te melden over ATP -thumbsup-
Heb hier nog ergens foto,s geplaatst van mijn g40 fuseekogels waarvan de behuizing  compleet beschadigd waren -gert-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline RDG1982

  • Non-Register lid
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
Re: fuseekogel speling
« Reactie #14 Gepost op: wo, 01 sep 2010, 12:50:50 »
de afsluitmoeren zijn net als de dempers inderdaad aftermarket deze dempers heb ik gekocht bij schokdempersonline.nl en zijn van Gabriel

kreeg bericht dat de betaling binnen was bij ATP en gezien jullie positieve reacties hoop ik dat ik de draagarmpjes snel binnen heb.

de werkplek is net anderhalve week in gebruik, daarom is hij nog zo clean, alhoewel ik wel hoop hem een beetje zo te houden. het is een nieuwe garage van 9 x 4 meter (binnenwerks). heb er even op moeten wachten en veel zelf moeten doen om het voor elkaar te krijgen maar hij staat er. nu hoef ik niet meer buiten op straat te knooien dus gelijk maar de polo APK klaar maken en daarna vrolijk met de golf 4 diesel verder.