Auteur Topic: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag  (gelezen 11514 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #15 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:38:22 »

VW Classicparts
Als de website er zeer professioneel uit ziet, de e-mail communicatie altijd zeer 'punktlich' en verzorgd is... en de gedachte dat VW Classic Parts onderdeel uitmaakt van het grote Volkswagen AG,.. dan verwacht je een mooi, groot en verzorgd pand ergens in het centrum van het bijna mytische Wolfsburg. Tenminste: ik wel. Een glazen pui waar achter  een aantal zeer mooie klassiekers staan te pronken is toch wel het minimum.

Niets is minder waar. Vanaf de snelweg rijdt je een buitenwijkje van Wolfsburg in. Op straat zie je ineens alleen nog maar Volkswagens rijden; Ja serieus. Door de (vrijwel) volledige afwezigheid van andere auto's doet Wolfsbur al snel aan als 'Disneyland'. Dat voorspelt veel goed. Een klein bordje langs de weg stuurt ons echter steeds verder de verder troosteloze wijk in,.. en doet ons uit komen bij een gebouw dat in zijn glorie dagen dienst deed als middel grote Volkswagen Dealer. Huh? Is dit het dan? Geen vlaggen, geen wimpels, geen glanzende klassiekers, maar een oud 'vervallen' pand waar onkruid tussen de straatstenen en scheuren in het oude asfalt langzaam oprukt om ook het gebouwtje te verorberen?  -dunno- De navigatie is onverbiddelijk: U hebt uw bestemming bereikt.  -boehoe-

Aan de achterkant is de ingang, waar we dan toch gelukkig enige activiteit zien: de gevel reclame en de zuil op het dak verraden dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van deze locatie.

(Alle foto's: klikken is groot formaat)



Op de parking staan wat rariteiten en oudere volkswagens. De 2f van Dennis valt is echter niet eens zo erg uit de toon: Tussen een Golf 3, Polo 9N en een Transporter T4 valt de 'moderne' G40 niet echt op.



De eerste rariteiten komen al voorbij: Een Volkswagen L80. Duidelijk een jaren '70/'80 LT cabine, maar dan op een vrachtwagen chassis. Geen M.A.N. maar een echte volkswagen. Deze oude 'laster' is waarschijnlijk door Classicparts in gebruik als transportmiddel van onderdelen tussen de verschillende (!) onderdelenmagazijnen.

Binnen halen we onze onderdeeltje af bij een balie die weinig verschilt van een nederlandse dealer (balie, PC met ome Edgar). We moeten vrij lang wachten maar worden wel goed geholpen; Geen spoortje van irritatie bij het nakijken/opzoeken van wat oude of vervallen onderdelen; Alle tijd van de wereld. Het blijkt ondertussen dat de Genesis de interesse heeft gewekt bij enkele medewerkers.



De rechter meneer verteld dat ze reeds bezig zijn met de voorbereidingen voor morgen: Op zaterdag zal VW Classicparts met een standje aanwezig zijn bij het museum. Wederom enthausaste reacties. Hoewel de eerste indruk redelijk vernietigend was, blijken de medewerkers stuk voor stuk gedreven te zijn. Geen uiterlijke vertoon die enige schijn moeten ophouden, maar echte oprechte mensen.


Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #16 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:39:11 »
Verzamelplaats 13:00u bij de AutiUni

De parkeerplaats van de AutoUni is de verzamelplaats; Hier moeten alle bezoekers van het treffen verzamelen om 's middags gezamelijk de fabriek te bezoeken. Geen enkel vlaggetje, bord of pijl doet vermoeden dat hier een treffen plaats vind. Gewoon een grote parkeerplaats. Het is dat we onderweg vanaf Classicparts inmiddels 1 (één) Polo 2 Coupe gespot hebben, anders zou je denken; 'Het was toch wel vandaag?'.  Achteraan op de parkeerplaats trekt de hemel open; Een van de laatste rijen van de parkeerplaats staat vol met Polo'tjes 2 Coupe G40..  We parkeren op gepastte afstand ons 'schaamte-blikwerk' en stappen uit. Een beetje onwennig staan we daar.. en iedereen tast een beetje af hoe en wat. Duidelijk is in iedergeval dat we hier echt een zeldzame verzameling auto's bij elkaar hebben... en dat het meer dan jammer is dat Dennis z'n 2 G40 d'r niet bij is. Terwijl Dennis een potje enorm staat te balen, wrijven Marcel en ik 't nog maar een beetje in.  -boehoe- -boehoe-

Anyhoe, een selectie van de foto's:

Parking vol:


Fransoos:


Oostenrijk:


Duitsland:


Nog niet half bekomen van al dat moois,.. een Polo 2 G40 in Volkswagen Motorsport trimm:


Boahaa: Die ziet er goed uit. (+/- Eerste eigenaar)


Alle kleuren zijn vertegenwoordigd, Zwart, Wit, Blauw en ROOD:


Varierend van Concours staat tot normale gebruik staat. Tip Top Versie:


Unieke beelden; Hoeveel wilt u er hebben? We doen het in 2 rijen dik!


Sebastian Winkler heeft t goed voormekaar: Hier is hij nog vol energie, nog zonder enig spoortje van vermoeidheid. Tot in de puntjes georganiseerd.


Achteraan aansluiten in de stoet naar de fabriek.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #17 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:39:55 »

Rondleiding fabriek

Dat Sebastian het weekend goed geregeld had bleek al snel: We hadden ons verzameld op een relatief rustige parking, en reden vanaf daar naar het hol van de leeuw. In de directe nabijheid van het fabrieksterrein is het een drukte van belang. Met instructies van Sebastian werden we naar een gereserveerde (!) parkeerplaats op het fabrieksterrein geloodst. Van Volkswagen zelf kregen een allereerst een promotioneel filmpje te zien over de Golf VI ( tja: dat is nu eenmaal het belangrijkste model van vandaag) waarna we per 'Golf-tour-treintje' een circa 2 uur tour kregen door alle delen van de fabriek.  -foto- Nee helaas: Camera's achter de poort, en zelfs mobieltjes met camera functie moesten verzegeld of ze mochten niet door de poort.  Hoewel de modellen die er van de band liepen niet zo spannend waren voor ons ( Golf, Golf+, Tiguan, Touran ) was de toer erg indrukwekkend. Van persstraten ( KADENG! ) naar lasmontage, langs lakstraat, via assemblade hallen, naar eindcontrole teststraat. Voor zover ik het enigzins kon meekrijgen was de grootste hal 1,3 kilometer lang en circa 800 meter breed. Op verschillende niveau's passeerden de onderdelen, koetsjes, vrachtwagens van de bevoorrading en jawel: een compleet treinstation in de kelder.

Alleen foto's dus van buiten de poort:




Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #18 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:40:00 »

Hotel avondeten

Na de tour door de fabriek zijn we ons gaan inchecken bij ons eigen hotelletje in de stad: Holiday Inn, of zoals later ook wel genoemd: Hollander-Inn :) . Op enige afstand tot de stad (Grafhorst) was een hotel gereserveerd voor de meeste gasten, waar ook het avond diner was georganiseerd. Was het al een vreemde gewaar wording op de eerste 2 parkings,. bij het Hotel was er duidelijk een overkill aan G40érs. Alle plaatsen bezet! 's avonds laat arriveerde de andere Sebastian met zijn originele Polo 2 G40 CUP auto.







Na het avondeten zijn we met z'n drieën naar Wolfsburg teruggekeerd waarna we in de stad nog van een afzakkertje hebben genoten. Tegen de tijd dat het echt tijd werd om naar huis te gaan bleek de bar te beschikken over een ruime voorraad 'Greenpower'. Dat was de genadeklap voor ons alle drie zodat dag 2 in iedergeval in 'breedbeeld' begon; met van die zwarte balken onder en boven in beeld..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #19 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:41:27 »
VERSLAG DAG 2

Foto shoot @ Slot Wolfsburg


's ochtends enige moeite met wakker worden. Omdat we zelf helaas géén Polo 2 GT G40 tot onze beschikking hadden, was het geen bittere noodzaak op tijd te zijn voor de fotoshoot. Vandaag zouden echter wel álle deelnemers aanwezig zijn; Niet iedereen kon vrijdag's al aanwezig zijn. De originele persfoto's zijn destijds rond dit slot gemaakt en iedereen met een originele GT G40 werd op de foto gezet, met zijn auto precies zoals de persfoto destijds.  Toen wij aankwamen was dat reeds gelukt en was het tijd om alle auto's in 1 shot te krijgen.

Onder leiding van Sebastian leek het wel kinderspel om iedereen z'n auto te laten verplaatsen en te sorteren.
Met al die zoemende, stofzuigende monstertjes leek het wel een wespennest op de parking. Het leverde meteen een aantal mooie plaatjes op:







Onder de G40 rijders waren ook enkele vrouwen, jawel.. met als gevolg dat dit soort plaatsjes genomen konden worden:


En terwijl deze mevrouw haar polo'tje op de foto zette,... stonden de mannen zich te verdringen om haar op de foto te zetten:



Nee hoor; zo erg was 't niet. Deze foto werd gemaakt:
« Laatst bewerkt op: ma, 13 sep 2010, 21:53:35 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #20 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:42:09 »

Hoeveel? Telt u even mee:





Zesentwintig stuks!!

Blijkbaar ( ik hoorde het ook pas achteraf ) was er één voor-serie G40 bij,. Daarnaast dus verschillende van de serie één ( 500 stuks, met het oude GT interieur) diverse van de serie twee, waaronder ook een zeldzame witte. Ter herkennen aan het nieuwere ruitjes interieur. Een officiële CUP G40, en één met VW Motorsport breitbau uitbouw. Deze breitbau is er een van de eerste serie; het schuif(kantel)dak (dat nooit in een eerste serie auto zat) is hierbij achteraf gemonteerd: dakplaat eraf en een nieuwe dakhuid erop.

Bij het wegrijden van al deze auto's is er een filmpje gemaakt, in iedergeval door één van de franse bezoekers. Binnenkort vast wel ergens te vinden. De 4 fransen waren er overigens met 2 auto's; 1 in 'redelijke' gebruiksstaat (mèt gele mistlampen in de grill), de ander met redelijke sportuitrustig (semi-slicks, kuipstoel en (ik dacht) getande riemaandrijving).



Toen alle 2-G40érs weg waren, hebben we de kans schoon gezien om zelf een mini-shooting te houden. Hoewel deze 2 typen nooit voor het slot zijn voorgesteld.. Met een Polo 2 en een G40.. is het plaatje bijna af.



Dennis had duidelijk wèl tijd gezien z'n auto te poetsen, bij mij ligt al het moois verstopt onder de motorkap.

Om het af te leren:

« Laatst bewerkt op: ma, 13 sep 2010, 22:10:58 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #21 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:42:24 »
Stiftung AutoMuseum Volkswagen

Vanaf het slot Wolfsburg was het de bedoeling te verzamelen bij het Volkswagen Museum. De StomStom gevolgd en wat bleek: Op vrijdag avond hebben we het museum compleet over het hoofd gezien toen we bij de McDonalds er naast een bakje koffie gingen halen. Geeft maar weer aan hoe 'goed' het Volkswagen Museum is aangegeven. Sterker nog: Ik zag een klein bordje en verwachtte de auto aan de achterkant op een parkeerplaats voor leveranciers ofzo te parkeren. Maar nee. Er was ruimte gereserveerd op de hoofdparkeerplaats. Bijna niets deed vermoeden dat het hier om hèt museum gaat dat schuilgaat achter deze website: http://automuseum.volkswagen.de/

Maar het stond er toch echt, op de gevel: Eingang (pijl) Volkswagen Museum. Bijna net zo troostloos als VW Classicparts. Naja.. ben benieuwd..  De organisatie had het ook hier voor elkaar gekregen dat we vrije ingang kregen voor het museum. De Entree zag er niet zo veel belovend uit, en het was (ondanks de hele meute G40 rijders) echt verschikkelijk rustig. Bij de ingang was de 'teleurstelling' dan ook aan onze gezichten af te lezen:



Binnen via een lange hal met langs de wand een korte tijdsgeschiedenis,. Eenmaal in de hoofdzaal stonden echter enkele verrassingen klaar: Op een centraal podium stonden ze dan klaar: De Öko-polo en de Polo Sprint. Hoewel (een andere) öko-polo afgelopen jaar ook al in Essen te bezichtigen was, toch echt een bijzonder ding. Ook de Sprint is een zeldzaamheid: Op internet zijn niet veel meer dan enkele oude tijdschrift artikelen (in zwart-wit) te vinden van dit 'monstertje'.



De Sprint was nog afgesloten, dus tja, wat doe je dan? Voor de duidelijkheid: De Polo Sprint heeft géén motor in het vooronder, maar een 1.9 liter wasserboxer in de kofferbak. Het vermogen van 156 pk krijgt de motor door de toepassing van een G-60 lader. Jawel. En dat in 1983.



Na inspectie vanaf de onderzijde bleek het te gaan om een bus motor + bak. De standaard achteras is aangepast met de onderkant van standaard fuseestukken: Op z'n kop aan de as gemonteerd. Om de schokdemper niet met de aandrijfassen in aanraking te laten komen zijn deze aan de achterkant tegen de as gemonteerd, zodat ze schuin naar boven wijzen. In totaal 4 (!) uitlaatdempers hangen links en rechts onder de auto en in het vooronder zit niet veel meer dan een brandstoftank en een oliekoeler.

Niet veel woorden voor deze dikbil:


Onder de kap/hoedenplank/laadvloer:

Zie de G60 lader, welke destijds nog zwart gespoten was; de Spiraallader was in 1983 nog lang niet uit ontwikkeld en mogelijk wilde VW nog niet te veel prijs geven van het 'ding'.


Ook de Öko-polo stond z'n mannetje naast deze krachtsexplosie. Al staat ie een stuk minder breed, door het kleurige uiterlijk valt de Öko zeker op!




"Als klap op de vuurpijl" kom je bij een korte wandeling door het museum de laatst overgebleven Weltrekord Polo G40 tegen.



Hoe mooi wil je 't hebben? Deze drie auto's zijn tussen al het andere Volkswagen spul echt niet de enige Polo's. Ook een serie van 4 86c modellen is terug te vinden in het museum.

Een Polo 1; Een beetje moeilijk model, want niet helemaal 'kloppend' met 'n' achterlichten, een 'n' deurgreep rechts, een setje 'n' bumpers, maar toch een chromen randje op de flanken.


Een Polo 2 Steilheck. Hier heeft het museum zelfs nog moeite met het goed herkennen van de auto/motor. Op het informatie-sheet staat te lezen: 1982-er 1.1 Diesel proto. Het CL interieur verraad niets (op een opmerkelijk symbooltje op de plaats van het choke-lampje), maar onder de motorkap blijkt later een 1.6(?) Golf Diesel te liggen, incluus aangepaste motorsteunen en al.



Zoek de diverse missers:


(voor de duidelijkheid: 't is dus geen 1.1 Diesel ( de koets rolde volgens de sticker in de kofferbak ooit met een benzine 1.1 HB van de band), de Diesel kwam ongeveer gelijktijdig met de G40 uit (vanaf 1986 leverbaar in Nederland). Mogelijk had de Diesel wel het opgegeven vermogen.. maar waarschijnlijk wel iets meer :) )


Een blik onder de kap:


Mogelijk dat de andere modellen ook 'iets' te verbergen hebben, maar 't is ons niet opgevallen.

Een Polo 2 Coupe uit 1982; Diamantzilver is niet lelijk :)


En een Polo 2 Coupe GT uit 1989,. aangekocht van een ouder echtpaar die de auto als eerste bezitters afstonden:

« Laatst bewerkt op: ma, 13 sep 2010, 22:59:37 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #22 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:42:28 »
Vervolg Stiftung AutoMuseum Volkswagen

Zoals hierboven al te zien was, stond er het een en ander klaar in het museum. De hele middag was er tijd om rond te lopen, maar gezien het feit dat de McDonalds dicht in de buurt was hebben we ook daar even dankbaar gebruik van gemaakt. Sebastian had als kers op het gebakje echter nog een grootse verrassing in petto. Om 18:00u zou er een sonder-veranstaltung-dinges-presentatie zijn, waarvoor die stoeltjes klaar stonden. Er was er een iets ouder mannetje verschenen met het een en ander aan G-lader spulletjes, en in de loop van de middag had Volkswagen Classicparts al enige spullen gereed gezet op een standje.



Op de tafel van Classicparts lagen niet alleen diverse G40 specifieke onderdelen zoals een radiateur afdekking, en een in reproductie genomen front-blech (met de bekende gaten in de voorspoiler), ook was er de gelegenheid om onderdelen te laten opzoeken en enige uitleg over hoe te herkennen in ome Edgar dat de spullen bij VW Classicparts te bestellen zijn. Zo zijn de afwijkende kilometerteller en toerenteller van de Polo 2 G40 weer te koop. Zijn G-laders te verkrijgen tegen (aiaiai) 1800+ euro. Maar ook (standaard) plaatwerk zoals motorkap en spatborden zijn tegenwoordig via Classicparts te bestellen.

Zoals gezegt: D'r was een mannetje verschenen die wat stond te vertellen over zijn tijd op de onderzoeks afdeling van Volkswagen. Dit bleek de grote verrassing van Sebastiaan te zijn: tegen de avond was er een presentatie en aansluitend een vragen ronde met 4 (!) oud medewerkers van de onderzoeksafdeling die destijds aan de G-lader hadden gewerkt. Het hoofd van de afdeling en enkele onderzoeks medewerkers; ze waren d'r gewoon in levende lijve bij! De chef vertelde honderd uit en ook de overige hadden 1001 verhalen over die tijd. Blijkt dat de G40 vooral getest is op Diesel motoren, dat de öko-polo z'n beetje de eerste Directe Injectie motor was van Volkswagen.. Hoe er met de Russel-lader werd omgegaan, waarom de öko-polo al een '2f' lader heeft, terwijl de Polo 2 series die nog niet hadden.. te veel om op te noemen, te veel om te onthouden, maar ook te belangrijk om te vergeten!



Na het museum bezoek was er tegen 10 uur 's avonds een buffet-diner geregeld in het hotel, waarna iedereen voldaan en oververmoeid z'n bedje op zocht.

Dag 3: Zondag
Op zondag was er nog de mogelijkheid naar AutoStad te gaan, een soort Disneyland-in-Volkwagen-vorm: Vermaak voor het hele gezin, maar gezien de vermoeidheid hebben we besloten hier niet aan mee te doen en hebben we de zondag gebruikt om rustig richting huis te pokkelen. Als afsluiter nog even een picca geschoten 'on the holyground of Wolfsburg'




Al met al een zeer geslaagd weekend!

« Laatst bewerkt op: ma, 13 sep 2010, 23:39:24 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #23 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 13:42:32 »
Wat we allemaal 'leerden'

- De slechte naam van de G-lader komt vooral doordat de werkplaatsen niet goed met de laders om konden gaan. Niet alleen verdwenen poetslappen tussen de verdringers, maar vaak was de diagnose verkeerd: Er was onvoldoende vermogen en dus was de G-lader kapot. Deze werd eerst gewisseld en daarna werd vaak pas het echte euvel gevonden. Meestal een probleem met de luchtmassameter. De G-lader was echter al gewisseld en de klant kreeg dat dan ook te horen. Van de 10 teruggestuurde G-laders bleken er 9 zonder problemen

- De G-lader is uitvoerig getest op Diesel motoren voor zijn zuinigheid en de bedoeling van het team was om de 220 pk turbo motor van Ford te evenaren.  Bij de dieselmotoren zijn verschillende 'luchtpompen' getest, waarbij de G-lader het grootste rijplezier bracht, maar omdat de variabele turbo niet veel slechter presteerde, maar wel veel goedkoper (zou gaan) worden, is de grootschalige toepassing van de G-lader op diesel motoren niet doorgegaan.

- De G-lader op de 1e serie auto's (de 'russel' lader) vertoonde grotere speling dan de latere typen; het productie proces is zo geoptimaliseerd dat de G-40 van de 2e generatie absoluut hoogwaardiger was. Deze kreeg 2 aansluitingen zodat ze in meerdere auto typen zonder problemen kon worden toegepast; of het luchtfilter nou links of rechts zou zitten; de Uni-lader was daarom de naam. De öko-polo had daarom ook in 1988 al deze '2f' lader. Waarom kreeg de 2e serie Polo 2 G40érs dan toch een 'russel' lader? Omdat de carroseriebouwers niet wilden veranderen! In de polo 2 pastte nu eenmaal niet de nieuwe uni-lader. De latere russellader is dus technisch identiek aan de 2f lader, maar in een aangepast huis! Door interne 'strijd' tussen de ontwikkelaars werden het dus 2 verschillende G-laders, ipv de kleine aanpassingen aan de koets!

- De G-lader heeft, naast de olie-smering, géén smering nodig. Carter dampen worden enkel over de G-lader gevoerd, omdat deze er NA de g-lader niet meer bij kunnen worden gevoerd door de overdruk.

- Het onderzoeksteam heeft zelf ge-experimenteerd met een vet om enigzins versleten laders toch weer op druk te brengen. Vergelijkbaar met Kluber-vet.

- De 'restrictie' bij een 2f luchtfilter is geen restrictie op vermogen: Enige restrictie aan de aanzuigkant werd is dikke onzin afgedaan; daar zijn andere middelen voor; drosselen aan de drosselklappe zou daarbij de keuze zijn geweest. De ring in het 2f filterhuis zit er daarom waarsschijnlijk enkel als geluidsdemping

- De magneetkoppeling werd ingezet om, bij de diesel motoren, zo zuinig mogelijk te kunnen zijn; geen vermogensvraag = geen vermogenverlies door druk die niet gevraagd word. De G-lader KAN wel gewoon altijd draaien en de resonanties zijn geen probleem. Enige slip moet de G-lader wel hebben, om sterke, snelle toerental wisselingen op te kunnen vangen. De magneetkoppeling moest echter veel zwaarder worden  uitgevoerd dan een airco koppeling, doordat de poelie zoveel meer kracht moest overbrengen.

Anekdotes waren er ook voldoende: De test auto's reden circa 240 per uur (!) waarbij de deuren aan de bovenkant zover naar buiten werden gedrukt dat je er een hand door kon steken....  in 3,5 uur van Wolfsburg naar Munchen... en de chef van de afdeling probeerde een G-lader te 'slopen' door met verhoogde begrenzer tot 7500 rpm vrijwel enkel 'vol-pot' te rijden.  De G-lader hield het tot 24.000km vol. Binnen de CUP auto's werden al snel kleinere poelies gebruikt en verboden. De oplossing voor de controle op de kleinere poelie werd later weer gevonden door grotere krukaspoelie's te gebruiken.. :)  etc etc etc..


« Laatst bewerkt op: ma, 13 sep 2010, 23:38:13 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vwinfo

  • L86C-0147
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.739
  • Geslacht: Man
  • Robert-Paul Dijkhuis
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #24 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 14:58:46 »
Mooi & Goed verslag.. -thumbsup-

Offline olop

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Theo Hoogveld
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #25 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 15:59:04 »
idd. mooi verslag!!
gang is alles! ->

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #26 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 16:01:14 »
Sluit ik me bij aan  :) Mooi verslag Jaap  -thumbsup-

Hier nog een verslagje in het Duits
Daarin lees ik dat in het Museum ook onderstaande wel zeer bijzondere Polo Sprint mit Heckmotor te zien is  -hitit-


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #27 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 16:50:30 »
@KoenG40: Kosten noch moeite heeft het museum gespaard om de collectie passend te laten aansluiten op het treffen. Soort 'Sonderveranstaltung' ( http://automuseum.volkswagen.de/veranstaltungen.html ). De Öko-polo en Polo sprint zijn hiervoor op het podium gezet (normaliter ergens in een stoffige kelder onder gebracht) en de welt-record G40 (zoals in Essen stond 2 jaar terug) maakt ondertussen deel uit van de 'standaard' selectie. Het aantal auto's dat is het museum past is beperkt en er is een ( zij het langzame ) wisseling van de wacht. De Öko-polo stond er nog ietsje minder fraai bij, maar van Sebastian begreep ik dat deze weer 'instand' gebracht zal worden, waarbij ook de motor weer moet gaan draaien. Hij ( Sebastian ) hoopt dan voor zíjn eigen öko ook een distributieriem te krijgen.

Anyhow: de Sprint is een bijzonder geval dat de 'show' afdeling dus tijdens de ontwikkeling van de G-lader heeft gebouwd, met bus-boxer motor in de kofferbak inclusief G60 lader. In het foto album heb ik ondertussen de foto's van dag 2 geknalt, maar zal het verslag hierboven nog aanvullen met een selectie.
Het foto album loopt nu langzaam te vullen met de volgende 120 foto's. Vooralsnog niet compleet dus (
http://www.steilheck.nl/cpg/thumbnails.php?album=159 ) maar in denk dat vanavond de laatste toevoeging van dag 2 gereed zal zijn..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #28 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 17:19:32 »
Nog eentje via G-lader.info:


Offline C1Rob

  • L86C-0166
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.117
  • Geslacht: Man
Re: [10-09-2010] Polo 2 G40 Treffen Wolfsburg 10.09.-12.09.2010 Verslag
« Reactie #29 Gepost op: ma, 13 sep 2010, 17:40:02 »
Gave fotos ziet er uit als een leuke tijd :)

Ben zelf in maart nog naar de fabriek geweest. Ook een rondleiding gehad in het golf tour wagentje, alleen de lakstraat niet gezien de rest wel ;) Lol wij moesten alles wat maar elektronisch was en los zat in leveren :P zelfs mp3 spelers en telefoons waar geen camera op zat :P
86 2 GT