Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Lexo op wo, 24 mei 2006, 08:39:26
-
hoi,
ik ben van plan as weekend een 3f blok in mijn polo te knutselen, nu was ik gister bezig het blok schoon te maken, en vroeg ik me af of de kunstof kappen rond de distributie riem niet gewoon weg kunnen. hebben ze echt nut? behalve de merktekens dan?
-
bij mijn ouwe motor zijn ze van staal,
maja maakt niet veel uit, die kun je zeker weglaten enige probleem dat je hebt is dat er geen bescherming meer is voor je d-riem, dus als er ooit eens iets in je motor komt en t tussen de d-riem komt dan heb je kans dat je motor in de soep loopt....
-
bij mijn ouwe motor zijn ze van staal,
maja maakt niet veel uit, die kun je zeker weglaten enige probleem dat je hebt is dat er geen bescherming meer is voor je d-riem, dus als er ooit eens iets in je motor komt en t tussen de d-riem komt dan heb je kans dat je motor in de soep loopt....
tja das idd een risico dan, maar het is niet erg als bij het onderste tandwiel olie/vet en zand komt ofzo? nu is dat mooi schoon namelijk.
-
bij mijn ouwe motor zijn ze van staal,
maja maakt niet veel uit, die kun je zeker weglaten enige probleem dat je hebt is dat er geen bescherming meer is voor je d-riem, dus als er ooit eens iets in je motor komt en t tussen de d-riem komt dan heb je kans dat je motor in de soep loopt....
tja das idd een risico dan, maar het is niet erg als bij het onderste tandwiel olie/vet en zand komt ofzo? nu is dat mooi schoon namelijk.
het lijkt me dat dat wel voor extra slijtage zorgt, en ik zou het risico van een knappende V-snaar die je in de distributieriem slaat en de boel in de soep laat lopen niet aandurven, maar dat ligt aan je prioriteiten. Ik denk dat je door de mogelijke extra slijtage vaker je distributie-riem zal moeten vervangen, en eventueel de distributie tandwielen.
-
dan zou mijn 2de keuze zijn om het onderste gedeelte mooi te laten zitten en de bovenste kap te verwijderen, dan is het onderste tandwiel en de waterpomp gedeeltelijk beschermd. en zie je toch het nokkenastandwiel+riem. vind dat wel mooi staan namelijk. (en de afdekkap ontbreekt dus die zou ik dan toch van de sloop moeten halen)
ben wel van plan de bovenste kap te verzagen zodat het merkteken nog wel intact blijft.
-
Rijden zonder kappen
-
lijkt me duidelijk!
-
das idd niet helemaal de bedoeling..
maar het roept toch weer een vraagje op: waarom breekt zo'n v-snaar, puur slijtage?
-
das idd niet helemaal de bedoeling..
maar het roept toch weer een vraagje op: waarom breekt zo'n v-snaar, puur slijtage?
ja, vaak slijtage, verkeerde spanning, maar er zijn ook minder voorkomende dingen, als iets wat van de weg in de motorruimte springt en tussen de v-snaar komt, of een scherp of uitstekend onderdeel waar de v-snaar langs schuurt, maar ook door een versleten dynamo-lager, waardoor de as in de dynamo kantelt en dus scheef komt te zitten en voor meer frictie, hitte en slijtage aan de v-snaar zorgt.
Ik heb 1 keer (ik was passagier) met een golf 2 diesel een geknapte v-snaar gehad, dat ging met zoveel kracht dat hij door de isolatie van de motorkap sloeg.
Op polo's kan je de V-snaar ook slecht zien van boven, dus regelmatig de spanning en slijtage ervan controlleren zal er waarschijnlijk niet bij zijn.
-
veel voorkomende reden:
-
krijg hier soort van groenzieke smileys..
maarre hoop toch niet echt zo'n beestje tegen te komen hier..
-
Mijn coupe komen ook geen kappen om de D-riem, maar die is dan ook niet voor dagelijks gebruik.
-
Met of zonder kap is je eigen keuze.
M'n 2f coupe rijdt zonder: vind ik mooier.
Andere polo's zullen met kap blijven: is uberhaupt niks show&shine aan.
Zonder kap: riemen vaker vervangen (klusje van niks: je kan er lekker goed bij),
maar er blijft een klein risico.......
-
veel voorkomende reden:
Die honda motoren kunnenook nergens tegen -uitlachen- ben ik blij dat ik weer een polo heb -dj-
-
ja zal wel een doorlink verbod opzitten...
-
ik heb die kappen er toch afgehaald, maar nu ben ik dus ook de "op tijd zet" markeringen kwijt..
hoe lossen jullie dat op?
-
Nokkenas kan je ook op tijd zetten door naar de nokken te kijken.
Klepdeksel eraf, en dan voor cilinder 1 beide kleppen gesloten (nokken ongeveer gelijk naar boven), en cilinder 4 beide kleppen 'tegen openen en sluiten' aan (nokken ongeveer gelijk naar beneden).
Maar goed: 'wij' als in: diegene die met een verstelbare nokkenaspoelie rijden omdat kop of blok gevlakt is en nokkenas-wild. Meestal (niet altijd) past de distributiekap ook niet meer met een verstelbare poelie: boutjes steken dan 'te ver' uit waardoor ze de kap raken. I had to learn that the hard way.
Dus je hoort goed:: liever met kap dan zonder, maar soms kan t gewoon niet anders.
-
Nokkenas kan je ook op tijd zetten door naar de nokken te kijken.
Klepdeksel eraf, en dan voor cilinder 1 beide kleppen gesloten (nokken ongeveer gelijk naar boven), en cilinder 4 beide kleppen 'tegen openen en sluiten' aan (nokken ongeveer gelijk naar beneden).
Maar goed: 'wij' als in: diegene die met een verstelbare nokkenaspoelie rijden omdat kop of blok gevlakt is en nokkenas-wild. Meestal (niet altijd) past de distributiekap ook niet meer met een verstelbare poelie: boutjes steken dan 'te ver' uit waardoor ze de kap raken. I had to learn that the hard way.
Dus je hoort goed:: liever met kap dan zonder, maar soms kan t gewoon niet anders.
ok, duidelijk.
maar nu de stroboscoop erop, wat houd je dan aan als referentie punt?
-
Stroboscoop richt je op 't onderste merk-teken: aan de v-snaar-poelie.
Daar zit een metalen - stripje (visje) dat los van de distributieriem aan het blok bevestigd zit...
-
bij mij dus niet, er zat een lipje op de kunstof kap die ik dus weggehaald heb..
ik moet dus opzoek naar zo'n metalen lipje op de sloop en die op mijn blokje knutselen!
-
Merkteken van die plastic kap overnemen op je onderblok: tekentje inslaan.
Krukastandwiel heeft ook merkteken: 1 tandje heeft schuine uiteinden.
-
sloop?
Dealer!
zo'n stukje blik kost waarschijnlijk geen kont. De moeite niet om op de sloop voor te gaan sukkelen.
-
sloop?
Dealer!
zo'n stukje blik kost waarschijnlijk geen kont. De moeite niet om op de sloop voor te gaan sukkelen.
das ook een slim idee, maar dan moet ik wel minimaal een motorcode weten van een blok dat een metalen merktekentje heeft! zou anders niet weten waar ik naar moet vragen.. dus als iemand me daar aan kan helpen!
@ Sjon, ja dat zou ook kunnen, maar dan zit er wel een flinke afstand tussen merkteken en poelie..
-
Vraag maar naar:
052 109 189 A
Afstelhaak/Instelwinkel
-
@ Sjon, ja dat zou ook kunnen, maar dan zit er wel een flinke afstand tussen merkteken en poelie..
Vandaar dat ik erbij zei dat krukastandwiel ook merkteken heeft ;)
Edit: hmzz.....of ben ik nou in de war met m'n 16v -dunno-
-
@ Jaap: bedankt! doe ik dinsdag meteen!
@ Sjon: geen id, zou goed kunnen dat het bij mij er ook op zit, zal eens kijken van het weekend!
-
ik heb de onderste kap laten zitten en de bovenste weg !!
jah een gepolijst verstelbaar nokke as tandwiel mag gezien worden he !!
-love-