Het Polo86c Register
Algemeen forum => Algemeen => Topic gestart door: Sjon op za, 09 nov 2013, 10:15:46
-
Deze topic kan weg (http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=14341.0)
Vermoedelijk kijkt men in niet zo vaak in 't Register => babbelen we hier verder.
Kern van de vraag: wanneer is de overgang van Polo/Derby 1 naar Polo/Derby 1f?
Aanvankelijk dacht ik altijd dat de 1f per oktober 1979 werd afgeleverd
(net als de Polo 2 & 2f, die wel per okt. werden geleverd), maar schijnbaar ben ik abuis.
In DE wordt er gepraat over begin 1979, maar ja: dat zegt nog niet heel veel over NL.
NL-verkoopfolders stammen uit 01-1979, maar wederom: zegt nog niet zoveel......
Ik heb nog een zwikje kentekens gevonden in de open source database van de RDW;
die wil ik online gooien, maar dan 't liefste meteen in de correcte rubriek uiteraard.
Jammer dat er bijv. aan de handelsbenaming oid niks te herkennen valt...
-
Volgens mij zijn er ook overlappende kentekens (al in het register). Dus een 1F die eerder gekentekend is dan een 1. Zegt in NL namelijk ook niet zoveel: een winkeldochter of showroomslaper kan ouder zijn maar later gekentekend? -dunno-
-
't is uit 't chassisnummer (als 't goed is) te destilleren..
Ik zal er eens een (kleine) studie van maken, of ik er via de V-/M-/P-pagina's (fiches) achter kan komen.
*en wat Geert zegt*
-
Als je puur en alleen naar de eerste toelating kijkt, zijn de kentekens overlappend ja:
bijv. een met FD-46-** van juli 79 & FB-09-** van aug 79,
maar ook een DT-31-** van juli 79 & DX-99-** van aug 79.
Nog een aanknopingspunt: jongst bekende Polo L kenteken is van 18 mei 1979,
waar ik uit opmaak dat de 1F niet als L geleverd is.
(kanttekening: import laat ik buiten beschouwing)
-
Beetje zitten vergelijken aan de hand van kentekens & foto's:
oudst bekende 1f-kenteken wat ik kon vinden is van juni 1979, beginnend met DZ.
Jongste bekende 1-kenteken van juni 1979, beginnend met DX.
Ervoor & vooral erna zijn wat twijfelgevallen (geen foto enzo)
Kentekens beginnend met F zijn jonger: vanaf juli 1979 en volgens mij 1f.
kentekens beginnend met DX kom ik alleen soms een uitschieter tegen: aug 1979,
das dan mogelijk een 1 die iets later de weg op gegaan is, maar wel met een kentekencombi van juni 1979
Kortom: kentekens t/m DX in de Polo 1 categorie zetten en vanaf DZ in de Polo 1f categorie zetten?
Mee eens, heren van 't Register?
Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar mot ergens een streep trekken...
-
Eens!.
Aan de RDW info kan je het niet zien (modeltype 861xxx is gewoon 'doorgelopen').. en chassisnummer kan je niet zien/opvragen.
Als er een 1 bij een 1f komt te staan (of vice versa), so be it. Als ie in 't eggies opduikt, kunnen we altijd nog corrigeren.
-
Mijn gedachten ook en inmiddels reeds gedeeltelijk uitgevoerd: Polo 1 N & 1f N t/m 1980 online.
(ik doe mijn pauze goed besteden -gert- )
Er zullen vast enkele kentekens verkeerd staan, maar veel zullen 't er niet zijn.
-
Even de V-pagina's erbij gepakt:
Polo/Derby 1F = vanaf chassisnummer 869 2556 860
Dat is vanaf half december 1978.
Edit: 1979 => 1978
-
Polo/Derby 1F = vanaf chassisnummer 869 2556 860
Dat is vanaf half december 1979.
Chassisnummer wat je noemt is productie half dec 1978 (tikfoutje neem ik aan)
Oke, dus vanaf eind 1978 / begin 1979 werden ze in DE de fabriek uitgeschopt:
nou nog zien uit te vogelen wanneer men in NL de sleuteltjes van een 1f kreeg, na 't afleveren van een zak geld.
-
Ik heb de vrijheid genomen een mailtje te sturen naar VW Nederland met de vraag of zij nog kunnen vinden wanneer de eerste 1f is verkocht. :)
-
Antwoord:
"Geachte heer Van der Linden,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Ik begrijp dat u op zoek bent naar wanneer de eerste
Volkswagen Polo 1F verkocht is in Nederland.
Allereerst mijn excuses voor de vertraging in de reactie op uw e-mail.
Ik heb uw vraag intern gesteld en kan u melden dat wij hierover geen gegevens meer
hebben in de systemen, en kan u hierdoor geen verdere informatie geven.
Ik wens u veel succes met uw zoektocht.
Met vriendelijke groet,
Dia Maan
Volkswagen Klantenservice"
-
Was te verwachten, maar dappere poging Luc -thumbsup-
-
withstupid maar inderdaad, niet gevraagd is altijd een gemiste kans :)
-
VW Hoofdkantoor in Duitsland proberen..? -dunno-
-
De overgang is van toen de chromen bumpers werden vervangen door plastic bumpers... -nana-
-
Dat is net zo iets als bij een golf met kleine achterlichten ombouwen naar grotere achterlichten. :)
-
Zo: kentekens gevonden in de RDW open source database staan online.
-uitlachen- Nou nog ff alle 'vergeten' type 86's met slapende kentekens zien te vinden,
om ons kentekenregister compleet te maken......mooie taak voor meneer Arno 'Schuurvondst' :)
-
Sjon, harde werker! -thumbsup-
-
Nog een leuke in dit licht, Sjon. Mijn jongste daily is een 1 uit 1979, maar heeft de fabriek verlaten in een Inarisilber jasje, hetgeen ik tot voor kort toch echt als een typische 1F-kleur zag... Een echt/typisch overgangsmodel? -dunno-
(http://img294.imageshack.us/img294/3528/107v3443gv1.jpg)
-
Inarizilver was verkrijgbaar vanaf eind 1978.
Niet geheel ongebruikelijk bij autofabrikanten: laatste modeljaar vzv 'nieuwe' kleuren.
-
Toch is dit de eerste 1 (Polo én Derby) die ik in die kleur zie...
-
lijkt me ook niet een kleur waar veel vraag naar was -nana- :)
-
Derby 1f in die kleur en CLS-uitvoering met donkerdergroene striping (+ 2x extra boomerang op c-stijl) was toen geen zeldzaamheid.
-
Klopt, maar de CLS was een soort LX-uitloopmodel, en -zoals je zelf al zegt- een 1F.
@mk1/Ronnie: volgens mij juist wel... -nana-
(http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2010/01/1979_Volkswagen_GTI_Rear_1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v228/DerbyDan/IMG_0098.jpg)
(http://farm8.static.flickr.com/7096/7268303550_7cc4675b48.jpg)
-
Reflecteerde meer mijn persoonlijke mening ;) Zilver vind ik wel mooi maar dat is dan ook de enige zachte kleur die me aanstaat. Harde kleuren of heel donker is meer mijn ding. Zelfs op een Golfje vind ik het niks O:)
-
Ben er zelf ook niet zo van, maar het was wel echt een populaire kleur...