Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: rekordc op za, 09 sep 2006, 10:13:16
-
Ben maar eens begonnen met MFA op mijn Polo. Tellerbak golf is binnen, helaas is de bak en de folie beschadigt. Maar de bak is toch te groot voor in de Polo.
Stap 1 is alle pinnen op de MFA module beschrijven.
Stap 2, ruimte maken in een tellerbak. Stukje wegzagen aan de zijkant. De (printplaat van de) MFA module is te groot voor een Polo bak en maar hopen dat het past icm een toerenteller. In noodgeval een onbeschadigde golf bak vinden.
Stap 3, Polo folie aanpassen, er moeten een paar gaten in om bv verbruiksmeter aan te sluiten. Of Polo folie vervangen door een eigenbouw in dat geval een paar extra stappen, maar stap 3-a is nooit weg.
Stap 3-a Polo folie op schema zetten. Welke onderdelen zitten direct aan de connector en welke lopen via bv een spanningsregelaar, weerstand of diode.
Stap 3-b eigen 'folie' maken.
Stap 4, MFA inbouwen in tellerbak en Polo onderdelen ook weer inbouwen, aansluiten alle sensoren die ik nu heb.
Stap 5, Stoer kijken en rijden met mijn 1.0 en MFA
Martin
-
stap 1 :
Ik heb na een tijdje meten en zoeken alle aansluitingen kunnen vinden:
01 - Reset
02 - Speicher
O
O
03 - Hall Gever / opnemer KM teller
04 - Massa
05 - aan de ToerenTeller
06 - Pin 15
O
O
07 - Olie temperatuur
08 - Buiten temperatuur
09 - Mode
10 - Pin 30
Martin
-
Ik ben momenteel bezig met het installeren van MFA op mijn Polo, maar ik ben me niet zeker van het een en het andere.
De tellerbak komt van een Golf1 cabrio, de hendel van een Golf2 GTI.
Ik heb op diverse fora gezocht naar informatie over het aansluiten hiervan en ben achter de volgende dingen gekomen:
MFA hendel:
Blauw = massa
Wit = mode
Zwart = geheugen
Rood = reset
6 polige stekker schuin onder de snelheidssensor:
(van onder naar boven, zoals op de stekker genummerd)
1 -Ausst. = buitentemperatuursensor massa
2 Ausst. = buitentemperatuursensor plus
3 ÖLT = olietemperatuur
4 SA = Shiftlight op de verbruiksmeter (massasignaal)
5 Sperre = ?
6 SSA = snelheidssignaal
2 polige stekker naast de toerenteller:
(van boven naar beneden)
1 SP = Speicher? = geheugen van MFA?
2 LÖ = Löschen? = reset van MFA?
Op de 14 polige multistekker lijkt alles vrijwel gelijk aan de Polo, behalve 1 aansluiting, in plaats van de handrem/remvloeistof-led aansluiting op pin 8 zit er een aansluiting met de naam "FORTSCH." die naar een pin van de MFA printplaat gaat.
Mijn vragen zijn of mijn aannames in verband met de SP en LÖ aansluiting correct zijn en welke aansluiting de mode van MFA is, de "Sperre" op de 6 polige stekker, of de "FORTSCH." op de multistekker, en wat de andere dan wel is?
-
Ik weet het antwoord niet, maar ik wil jullie wel beiden verzoeken foto's en beschrijvingen te maken van jullie conversie, zodat er misschien een mooie how-to uit voortvloeit waarmee anderen zich niet hoeven te stoten aan jullie steen?! -klus-
-
Ik weet het antwoord niet, maar ik wil jullie wel beiden verzoeken foto's en beschrijvingen te maken van jullie conversie, zodat er misschien een mooie how-to uit voortvloeit waarmee anderen zich niet hoeven te stoten aan jullie steen?! -klus-
dat was ik zelf ook van plan, ik heb echter geen batterijen voor mijn camera, dus ik denk dat als ik alles gedaan en getest heb, ik daarna een beschrijving en foto's ga maken, dan weet ik ook dat het goed is.
-
-thumbsup-
-
Ik zal er ook aan proberen te denken, moet ook nog steeds zin maken om de tacho print folie uit te tekenen. Maar als ik weer wat gedaan heb zal ik er een stukje overschrijven.
Martin
-
-hug- -thumbsup-
-
na wat testen ben ik nu zeker dat aansluiting 8 op de 14 polige multistekker op de Golf 1 cabrio tellerbak (FORTSCH.) voor de mode (witte draad) van de MFA hendel is.
Deze cockpit zonder aanpassingen in een polo steken zou dus tot gevolg hebben dat je de mode (knop om naar de volgende functie te gaan) selecteerd, elke keer als je de handrem aantrekt, geen goed idee dus. Ook elke keer als je de auto parkeert, de handrem aantrekt, het contact uitzet en weer aan, de MFA in "check" of "test" modus gaat.
Deze aansluiting moet dus in ieder geval geen contact maken, door de draad in de stekker los te halen, of door een beetje tape over te plakken. Aangezien ik in de cockpit ook een handremledje wil hebben heb ik tape over de aansluiting gedaan, en daaroverheen een stripje koper en daaraan een draadje met weerstandje, die dan naar het ledje gaat, en de andere pool van het ledje met een stukje draad naar een contactgestuurde +12 volt aansluiting (aansluiting 14 op de multistekker, maar ik heb het op een pinnetje op de folie gesoldeerd die hiermee direct in verbinding staat)
Hierna heb ik een draad gesoldeerd aan een pin op de folie die naar de MFA print gaat, die in verbinding staat met de "FORTSCH." aansluiting en daarmee een nieuwe "mode" aansluiting voor de MFA gemaakt.
Hierna heb ik de boel getest en werkte alles na behoren...voor 10 minuten, daarna waren er weer allerlei vreemde problemen. Deze problemen moeten dus nog verholpen worden. Het probleem ligt volgens mij bij de MFA printplaat, of bij het schermpje dat niet goed verbinding maakt nadat ik het vervangen heb.
-
ik heb de hele inbouw met foto's en beschrijving op cd rom staan
-
ahaa. kan die niet op de FTP? Dan hoeven de jongemannen ook niet op zoek naar het wiel wat al uitgevonden bleek te zijn :D
-
Na vandaag weer uitgebreid te hebben getest, kom ik tot de conclusie dat de MFA module niet (goed) werkt.
Ik hoopte eerst dat ik bij het vervangen van het schermpje het schermpje niet goed genoeg had vastgedraaid om goed contact te maken, maar dat lijkt niet zo te zijn, dus blijft alleen de MFA module zelf over.
Mijn MFA plannen moeten dus in de ijskast totdat ik vervangende onderdelen heb.
-
motometer heeft vaak problemen met de spannings regelaar las ik op een ander forum.
Martin
-
motometer heeft vaak problemen met de spannings regelaar las ik op een ander forum.
Martin
hmm, waar zou die spanningsregelaar zitten, op de MFA printplaat?
-
yep, weet zo niet meer waar dat stond. Als ik nog tijd heb zal ik ff google. Maar momenteel is het weer druk aan het worden hier op 't werk.
Martin
-
sorry kan 't niet meer vinden. Dacht dat het op http://www.doppel-wobber.de/ stond.
Martin
-
verder gegraven, vond hem uit eindelijk:
http://board.doppel-wobber.de/thread.php?threadid=4837
Martin
-
vandaag weer ff kijken op de sloop, golf gti stond er. Dashboard (mfa) met een stuk kabel boom meegenomen.
Bij het dash heb ik ook de vacuumleiding, koelvloeistofnivo meter. Kon helaas de buiten temperatuur voeler niet vinden. Olie temp voeler heb ik ook laten zitten, die past toch niet op de polo.
Morgen maar ff een kabelboomverloop proberen te maken. En testen met dit dashboard.
Planning is wel om ooit eens een cabriodash te plaatsen maar eerst maar met deze van de golf. Via Ebay heb ik ook nog een paar golf dashjes gewonnen met econoom meter. Die ga ik combineren met de MFA versie.
KM teller maar ff overbouwen van de Polo ivm verschillende W nummers.
foto's volgen.
Martin
-
Zo bijna alles is binnen, alleen nog een niet verzendende Ebay-er.
Tcoh maar beginnen met het opbouwen. Km teller is er een uit een ander VW (Passat?) geworden met W=975, zal een minimale afwijking geven. Maar het verschil is dus danig klein dat ik besloten heb om niet de teller van de Polo over te bouwen naar een Golf frontje.
Mijn opbouw is als volgt : Km Teller (w=975), MFA unit & econoommeter (schakelindicator niet aangesloten), toerenteller met benzine & koelwatertemperatuur meter. Dit alles in een tellerbakunit uit een golf.
Extra ledje voor Choke en handrem. Andere nuttige ledjes nog maar verzinnen, bv achterruit verwarming kan ik net niet zien. Misschien dat ze daarom later op een andere plek zijn gezet.
Vacuum slang (zaten bij mfa-unit) is al aanwezig moet er alleen nog een paar T-stukjes bij hebben. Straks maar ff ETKA raadplegen.
Om de unit aan te sluiten moet er nog een verloop kabel gemaakt worden. (Ik wil de originele kabel heel laten)
Foto's volgen nog.
Martin
-
Sssoww RecordC: jij bent een handige jongen met electronica zo te zien?
Heb interesse in de foto story van dit onderwerp, want er zijn heel wat "exotische" dashboards geweest in Polo's en Golfjes.
Kan mij nog een posting van Mark herinneren waarin het dashboard stond van de (enige?) gebouwde 86c steilheck met middenmotor en achterwielaandrijving. Daar zat een metertje in waarvan in dit forum verdeeldheid bestond over wat deze zou aangeven.
Mogelijk dat iemand anders nog het fotootje kan plaatsen bij dit topic? Kan zijn dat RecordC daar iets aan heeft.
Groet, Jan.
-
Deze ?
Topic
Artikel over de Sprinter steilheck met 156pk boxermotor staat in de ledensectie btw.
-
@ Mark: yep die!
Toch wel een heel stoer cocpitje...
Laat ik eens inzetten op "bar ladedruck"?
Groet, Jan.
-
boxermotor met g-lader
-
Beetje boren en passen, weer boren. Verbrauchs anzeige zit er op. Weer boren en passen en boren, benzine & temp. meters zitten er ook op. Alleen past het net niet. VDO MFA & de Motometer meters passen net niet in de behuizing. Meters zitten strak tegen de MFA print en zijn dan net te groot. Beetje proppen en dan past het er in. Maar ff kijken of ik dat nog wat beter kan krijgen. Hopelijk vanavond nog tijd om de folie aan te passen. Verbruiks meter daar maak ik een gat voor in de folie de spoortjes van de ledjes die dan missen maar met een draadbrugje. De meters maar onder de folie, dan de hoek vd folie niet vast schroeven.
Nog maar eens kijken waar de extra aansluitingen van de verbruiks meter voor zijn. (Originele folie spoortjes volgen)
In elk geval vervalt de schakel indicatie wat daarvoor moet je in de versnellingsbak nog een aansluiting hebben en een extra computer.
Martin
Ja ja foto's volgen.
-
Lang nix meer gepost in dit topic, het geheel is klaar. Maar nog niet weer in elkaar gezet. Ik heb in de tussen tijd een complete cabrio mfa unit gevonden, deze heeft de zelfde look als een polo unit. Op dit moment mis ik nog de stekker voor de extra aansluiting naast de KM teller.
Wat er dus in gaat is nog niet zeker, golf unit met ronde tellers die eigenlijk te breed is of de cabrio unit. Cabrio heeft de voorkeur omdat daar zo de stekker van de polo oppast.
Foto's heb ik gemaakt, alleen waar heb ik ze toch gelaten -dunno-
Rekordc
-
Al wat verder gekomen?
-
http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?act=ST;f=12;t=41;st=105 (http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?act=ST;f=12;t=41;st=105)
kan het zijn dat dit topic het niet meer doet -dunno- krijg alleen een wit scherm te zien of deze tekst
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<html><head>
<title>500 Internal Server Error</title>
</head><body>
<h1>Internal Server Error</h1>
<p>The server encountered an internal error or
misconfiguration and was unable to complete
your request.</p>
<p>Please contact the server administrator,
root@localhost and inform them of the time the error occurred,
and anything you might have done that may have
caused the error.</p>
<p>More information about this error may be available
in the server error log.</p>
<address>Apache/2.2.3 (CentOS) Server at www.polo86c.nl (http://www.polo86c.nl) Port 80</address>
</body></html>
-
@Jorp : Nee, eerste moet de witte polo klaar en daarna heb ik weer tijd voor dit soort dingen. Maar heb er zin in dus komende weken maar tijd voor vrij maken.
-
http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?act=ST;f=12;t=41;st=105 (http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?act=ST;f=12;t=41;st=105)
kan het zijn dat dit topic het niet meer doet -dunno- krijg alleen een wit scherm te zien of deze tekst
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<html><head>
<title>500 Internal Server Error</title>
</head><body>
<h1>Internal Server Error</h1>
<p>The server encountered an internal error or
misconfiguration and was unable to complete
your request.</p>
<p>Please contact the server administrator,
root@localhost and inform them of the time the error occurred,
and anything you might have done that may have
caused the error.</p>
<p>More information about this error may be available
in the server error log.</p>
<address>Apache/2.2.3 (CentOS) Server at www.polo86c.nl (http://www.polo86c.nl) Port 80</address>
</body></html>
Kuch, meer een forum dat niet meer bestaat :)
De gehele database is bij de verhuizing van ikonboard naar SMF (huidige forum) overgezet.
Geen idee naar welk topic dit een link was, maar het zou nog aanwezig moeten zijn -ja-
-
verhaal over de polo sprinter met g60 lader en kever of transporter blok er in
-
Ah...de link onder het plaotie.
http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,4054.msg35916.html#msg35916 (http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,4054.msg35916.html#msg35916)
-
-thumbsup-
-
Even op het onderwerp terug komen, op de sloop vondt ik een GTi teller unit, deze had wel een mankementje, de unit wil ik in mijn derby G40 gaan bouwen. Gelukkig mocht ik hem voor weinig meenemen (ideaal om wat te proberen dus.
Wie heeft er een foto van de bovenkant van het printplaatje? Er is bij mij een weerstand/diode/doorverbinding weggebrand. Wie weet wat daar hoort te zitten.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-KABX4DOL.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-K4WP7ISX.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6WOITP8J.jpg)
Ik heb wat gevonden op de stekkeraansluiting van de unit.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-HKMFBAJH.jpg)
Tellerunit golf 1 GTI
Pin Functie
1 Innerbel Verlichting
2 Masse Massa
3 Tank Brandstofniveau
4 Temp Koelvloeistof temp.
5 KL.1 Toerentalsignaal
6 KL.30 Klok of vrij
7 Fernlicht Grootlicht ledje
8 Roll-mod Vrij??
9 Oel 1 Oliedrukcontrole
10 CAT EGR Vorglühkontrolle=voorgloeicontrolle
11 Oel 2 Vrij??
12 Lade Dynamo of Klem 61
13 Blinker Knipperlicht
14 Plus 15 Continu plus
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GOPZHKF4.jpg)
Tellerunit derby LS
Pin Functie
1 Innerbel
2 Masse
3 Temp W Temp. warm
4 Temp K Temp. koud
5 Tank
6 Frei
7 Fernl.
8 Warnl.
9 Oel
10 EGR/Vorgl
11 Choke
12 LadeK.
13 Blinker
14 Plus 15
Ik heb zo'n vermoeden dat de vorige eigenaar de unit in een ander type vw heeft willen zetten. De tank meter was ook uit z'n verband geschoten (verkeerd spanning?) Pin bezetting van bijv. een derby is dus anders.
Wie weet wat KL.1 betekend. Kan iemand voor mij de functies vertalen? Tnxz mannen ik heb het even aangepast.
-
poging
1 Innerbel - binnenverlichting
2 Masse - massa
3 Tank - tankmeter
4 Temp - temperatuur
5 KL.1
6 KL.30
7 Fernlicht - groot licht
8 Roll-mod
9 Oel 1 - olie
10 CAT EGR
11 Oel 2 - olie 2
12 Lade - opladen?
13 Blinker - knipperlicht
14 Plus 15 - plus van de accu
-
Als ik het goed heb is KL. 1 het toerentellersignaal of tachoverlichting. (meerder bronnen..)
KL. 30 continuestroom van de unit?
Zie ook hier (http://www.volkstreff.de/vbglossar.php?do=showentry&item=Tacho) en hier (http://www.vw-page.at/wcf/wbb/vw-audi-und-seat-forum/anleitungen/49181-tt-tacho-pinbelegung-codes/)
10: EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation. lambda dus?
12: Zal het dynamocontrolelampje zijn?
Mijn duits is niet geweldig, correct me if i'm wrong!
-
Vertaling van google
Dauerplus Batterie= Plus batterij duur
Staat KL voor KLemme? Iets van aansluiting nr.... te vinden ergens op een stekkerblok of sensor.
-
@Jorp (http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_53_VW-Golf-Kombiinstrument.html)
-
Ah, jij was net iets eerder met vinden! -thumbsup-
-
Bij de tellerunit is dus het toerentalsignaal doorgebrand. Bovenop de unit is er en componentje weg gebrand. Op marktplaats vond ik een zelfde unit en volgens mij hoort er een weerstand te zitten. Nu alleen nog de waarde vinden. Kijken of de verkoper mee wilt werken.
-
Op pagina 1 staan de meeste aansluitingen beschreven.
Rekordc