Auteur Topic: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?  (gelezen 28276 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #60 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 09:00:49 »
mompelt iets over stuurlui en aan de wal staan.

Ik durf d'r wel een paar euro op in te zetten dat 80% van de polo's hier op 't forum op cilinder 3 een minimaal verlies heeft. Ik heb de compressie van mijn motoren nog niet zo vaak getest, maar als, dan toch verlies op cilinder 3.

Anyway: Als je d'r toch (qua zuigers) wat aan wilt gaan doen, dan is er maar 1 goede manier: volledig. Zuigers (overmaat?), zuigerveren, + lagerschalen. De cilinderkop ongemoeid laten als je daar geen verdenkingen naar hebt.

`
 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #61 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 09:55:47 »

Ik heb nooit beweerd dat ik een goede stuurman zou zijn Jaap  :)  Bijna 3 bar verschil tov de andere 3 cilinders zou ik niet als minimaal verlies omschrijven.  -dunno-
Dat er een drukverschil bestaat tussen 1,2,4  &3  moet een oorzaak hebben?! Is er bij cil. 3 een slechtere warmtehuishouding zodat er eerder slijtage optreedt??


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #62 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 11:42:38 »
Ik heb nooit beweerd dat ik een goede stuurman zou zijn Jaap  :)  Bijna 3 bar verschil tov de andere 3 cilinders zou ik niet als minimaal verlies omschrijven.  -dunno-
Dat er een drukverschil bestaat tussen 1,2,4  &3  moet een oorzaak hebben?! Is er bij cil. 3 een slechtere warmtehuishouding zodat er eerder slijtage optreedt??

Was ook niet alleen aan jou bedoelt: enkel dat zo op afstand het wel erg makkelijk is te melden wat 'jezelf' zou doen. Ik zou mijzelf nog eens achter de oren krabben, checken of de staatsloterij perongeluk verkeerd had uitgekeerd en zolang dat het geval niet was, niet naar de winkel rennen om een setje nieuwe zuigers te kopen. Mind you: ik heb zelf nog een auto staan met een rammeltje; nieuwe zuigerveren + koppakking + hoop klein grut waren een erg jammere investering: rammelt nog steeds als een diesel. D'r komt ook een keer een eind an, maar nieuwe zuigers alleen zitten (voor mijn GK) op circa 125 eu 't stuk.  Dan mag ie van mij nog een heel stukje voor rammelen :)

Ochja: Inderdaad: cilinder 3 heeft bij de Polo de slechtste warmte afvoer.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #63 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 11:46:59 »
bezint eer ge begint  -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.535
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #64 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 19:33:21 »
Met alle respect, Jaap, jij (be)rijdt jouw Polo's ook met een andere instelling dan Koen doet, in mijn beleving althans. Als er bij jou tijdelijk één niet rijdt, pak je tijdelijk een andere en ga je weer aan de klus. Bij Koen gaat het er volgens mij vooral om om een betrouwbare bijzondere daily te hebben, en die zo lang mogelijk te kunnen rijden in een zo mooi mogelijke staat?

Ik kán uiteindelijk alleen vanuit mijzelf (en mijn eigen portemonnee) redeneren, en zou bij bijna 3 bar drukverschil op een enkele cilinder minder lekker achter het stuur zitten, en eerder nu investeren in een deelrevisie dan bij ieder geluidje twijfelen of dat misschien verband houdt met...

Ik zou overigens zelf eerst nog een keer een nieuwe meting uitvoeren, om er zeker van te zijn of dat drukverschil niet aan mijn meetmethode ligt. Ik zou overigens met een compressiemeting van 11,zoveel over 3 cilinders niet meteen nieuwe zuigers aanschaffen...

Maar nogmaals, stuurlui aan wal is absoluut aan de orde. Voorlopig heb ik nog vooral Polo's in stilstaande status in de garage staan... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #65 Gepost op: ma, 14 feb 2011, 22:17:02 »
Op basis van de info uit de boeken en van de ervaringsdeskundigen  -thumbsup- :

  • compressie van nieuwe PY motor ligt tussen de 8 en de 12 bar;
  • de 'wear-limit' is 6 bar;
  • aanvaardbare afwijking van compressie tussen cilinders maximaal: 1 bar of 2 bar of 3 bar of 20% (afhankelijk van wie je raadpleegt);
  • cilinder #3 is bij oudere Polomotoren bekend als de cilinder met enig compressieverlies;
  • olieverlies via peilstok wordt hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door verstopte carterontluchting, mogelijk in combinatie met licht verhoogde carterdruk;
  • met gemeten waarden [11,9 - 11,9 - 9,1 - 11,8] voorlopig nog ff doorrijden - dat is waarschijnlijk niet direct zeer schadelijk;

is mijn PLAN op dit moment:

1. aanschaf nieuwe 'halve bol' - kosten: enkele tientjes (schat ik);

2. aanschaf ± 5 liter goede synthetische olie, bv. Kroon Emperol 10W40: enkele tientjes;

3. aanschaf nieuw oliefilter: ook enkele tientjes;

4. aanschaf Wynn's motorreinigingsmiddelen: 27,-- euro
   OilSystem Cleaner
   • Maakt vastzittende zuigerveren en hydraulische klepstoters los.
   SuperCharge
   • Vermindert overmatig olieverbruik via de zuigerveren en de klepsteeldichtingen.
   • Regenereert rubberen dichtingen en O-ringen.
   • Herstelt de compressie en de oliedruk
   • Stopt en voorkomt olielekken zonder demontage.
   Hydraulic Valve Lifter Concentrate
   • Maakt door vervuiling vastzittende onderdelen van de hydraulische klepstoters los.
   • Lost vervuiling, gomaanslag en lak in de oliekanalen op.

5. Motor inwendig reinigen met OilSystemCleaner in de oude olie, oude olie eruit, halve bol vernieuwen, oliefilter vernieuwen, nieuwe olie + SuperCharge en Hydraulic Valve Lifter Concentrate toevoegen (let op: die zijn bij elkaar 650 ml, dus iets minder olie dan 'normaal' toevoegen): kosten = ritje naar Leek v.v. en passende vergoeding voor Dennis :-)

6. Flink stuk rijden en dan nog eens de compressie meten.

7. Besluit nemen over revisie op kortere of langere termijn.
« Laatst bewerkt op: di, 15 feb 2011, 06:16:37 door KoenG40 »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #66 Gepost op: di, 15 feb 2011, 09:23:53 »
Vergeet dan ook het zeefje, dat voor de aanzuigmond van de oliepomp zit, niet te inspecteren. Als je toch aan de slag gaat met het reinigen van het systeem, dan is dat ook een plekje waar zich sludge wil vormen.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #67 Gepost op: di, 15 feb 2011, 19:17:11 »
Vergeet dan ook het zeefje, dat voor de aanzuigmond van de oliepomp zit, niet te inspecteren. Als je toch aan de slag gaat met het reinigen van het systeem, dan is dat ook een plekje waar zich sludge wil vormen.

Ok, gaan we doen. Dank voor de tip!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #68 Gepost op: di, 15 feb 2011, 20:55:49 »
(...) Bij Koen gaat het er volgens mij vooral om om een betrouwbare bijzondere daily te hebben, en die zo lang mogelijk te kunnen rijden in een zo mooi mogelijke staat (...)

 Ik zou het zelf niet beter kunnen verwoorden  -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #69 Gepost op: za, 19 feb 2011, 10:32:03 »
Ok, gaan we doen. Dank voor de tip!

Weet je wellicht het onderdeelnummer van dat zeefje?
... op http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428 gezocht naar het onderdeelnummer van dat zeefje, maar ik kan nch het zeefje noch het onderdeelnummer vinden... (of heb ik er over heen gekeken  -dunno-)

EDIT: of maakt dat "zeefje in de aanzuigmond van de oliepomp" gewoon deel uit van de oliepomp zelve?
« Laatst bewerkt op: za, 19 feb 2011, 10:33:55 door KoenG40 »

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #70 Gepost op: za, 19 feb 2011, 13:52:26 »
Weet je wellicht het onderdeelnummer van dat zeefje?
... op http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428 gezocht naar het onderdeelnummer van dat zeefje, maar ik kan nch het zeefje noch het onderdeelnummer vinden... (of heb ik er over heen gekeken  -dunno-)

EDIT: of maakt dat "zeefje in de aanzuigmond van de oliepomp" gewoon deel uit van de oliepomp zelve?

of je kijkt niet goed,  -nana-  binnen 5 min had ik hem.

(15)    030 103 129    breather assy.       1    PY

http://www.wagenstad.com/index.php?modid=428&page=1-2-00
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #71 Gepost op: za, 19 feb 2011, 13:53:56 »
ho niet alles gelezen  -dunno-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #72 Gepost op: za, 19 feb 2011, 13:56:43 »
7. Besluit nemen over revisie op kortere of langere termijn.

Heb ik nog een goed adresje voor -thumbsup-
is mijn 16v motor& de 16vturbo ook gereviseerd voor een normale prijs...
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #73 Gepost op: za, 19 feb 2011, 17:33:15 »
EDIT: of maakt dat "zeefje in de aanzuigmond van de oliepomp" gewoon deel uit van de oliepomp zelve?



Onderdeel van.  Is met een paar boutjes te lossen van de oliepomp en dan te reinigen (met het carter onder het blok uit natuurlijk).

Voor de duidelijkheid: Dat zeefje heeft niets van doen met ontluchting of wat dan ook. Het is puur een zeef vóór de oliepomp. Na de oliepomp gaat de olie nog door het normale oliefilter. Het zeefje kan in de loop der jaren/kilometers vervuilen, wat zich o.a. via een lagere oliedruk openbaart ( de oliepomp krijgt niet genoeg olie door het verstopte zeefje getrokken.   Als je het carter alleen hiervoor onder de motor vandaan gaat trekken, zou ik vooral eerst bezien of het olie-lucht-afscheidertje achterop het blok wisselen niet voldoende soelaas biedt voor de huidige problemen.

Heb je voldoende oliedruk? Dan niet direct te veel drukte om maken.
Moet het carter er toch onderuit,. dan zeker even schoonmaken :)
« Laatst bewerkt op: za, 19 feb 2011, 17:36:50 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Verhoogde carterdruk: diagnose en remedie?
« Reactie #74 Gepost op: ma, 28 feb 2011, 09:39:54 »
(...)
Heb je voldoende oliedruk? Dan niet direct te veel drukte om maken.
(...)

Oliedruk is nog altijd prima (zowel koud en warm als bij stationair, rond 2000 en bij hogere toeren)

(...)
Moet het carter er toch onderuit,. dan zeker even schoonmaken :)
Dat zal nu dus niet nodig zijn.
'k Bedenk me wel opeens dat iemand op het forum een tijd geleden een "carterpan met slingerschotje" voor mij heeft gemaakt.
[zoekt en vindt niks] -> kan alleen zo snel niet terugvinden wie ook...

Afspraak met Dennis om e.e.a. te fixen is inmiddels gemaakt.
-thumbsup- Dennis bedankt!
« Laatst bewerkt op: ma, 28 feb 2011, 14:31:00 door KoenG40 »