Auteur Topic: scheve achterkant  (gelezen 1330 keer)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
scheve achterkant
« Gepost op: za, 12 feb 2011, 13:14:25 »
Ik heb een probleem met de rijhoogte aan de achterkant van mn polo, linksachter loopt soms aan (putjes,drempels, scherpe bocht naar rechts)
Maar rechtsachter totaal geen probleem..
De afstand wielkast-wiel verschilt ook behoorlijk wat aan beide kanten, foto:

rechtsachter:


linksachter:


Er schijnt een sleuf te zitten zodat ik de achteras kan stellen? Ben net wezen kijken maar kan niks bij de achteras vinden waar mogelijkheden zijn voor het stellen...
Ik kan natuurlijk altijd de wielkast wat omkloppen en wat plastic van de sierlijst wegsnijden, maar dat zou natuurlijk niet de juiste oplossing zijn -dunno-

Ook is het redelijk bekent dat de linkerkant van de auto/bestuurders kant wat lager ligt omdat daar meer gewicht aanwezig is, dus zou dit verschil een verschijnsel zijn van slechte dempers/veren?
Zijn trouwens zo goed als nieuw (500km) max mee gereden... TA Technix...

Iemand tips? oplossingen? opmerkingen?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: scheve achterkant
« Reactie #1 Gepost op: za, 12 feb 2011, 13:26:52 »
misschien een ideeetje om de schokbrekers incl veren van links naar rechts te wisselen? weet je ook of t probleem in je achteras of carros zit -dunno-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: scheve achterkant
« Reactie #2 Gepost op: za, 12 feb 2011, 14:45:52 »
Het is algemeen bekend dat de achteras nooit 100% in het lood onder de auto zit (zie ook de zoekfunctie).
Een echte sleuf is er niet, althans, de sleuven zitten in de bevestigingspunten van je achteras zelf. Kwestie dus van 6 bouten lossen, en op de juiste plaats weer vastzetten... Punt is echter: hoe bepaal je het exacte midden en zet je 'm vervolgens wel goed vast, zonder dat je daarna het probleem aan de andere kant hebt omdat je 'm toch net 8 mm te ver naar links hebt opgeschoven? Of dat de achteras tever naar voren is gekomen (die 6 bouten zijn ook de enige punten waarop de achteras vastzit op de carosserie).
Zou dus het beste zijn om op een uitlijnbank te doen, zeker aangezien je eigenlijk daarna ook weer de rest zou moeten uitlijnen.

Ik verwacht niet dat na 500 km je schokbreker/veer aan de linkerkant zover is ingezakt onder het gewicht van de bestuurder, zeker niet als ik me jouw postuur weer voor de geest probeer te halen. -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: scheve achterkant
« Reactie #3 Gepost op: za, 12 feb 2011, 15:26:40 »
Dit is een duidelijk HOOGTE verschil.

Zoals ik het zo zie, verwacht ik eerder een fout / afwijking in de veren/schokdempers dan in de achteras/auto.

Zeker als het er nog niet zo lang onderzit: Heeft het setje wellicht 'nutten-verstellung'? ( Notenverstelling :) ) daarmee is bij sommige verlagingssets de rijhoogte op de achterkant in hoogte te verstellen. Zo niet, dan links met rechts omwisselen, en bij uitgebouwde toestand even goed kijken of je wel 2 dezelfde veren hebt ( windingen, dikte, types/nummers etc).



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: scheve achterkant
« Reactie #4 Gepost op: za, 12 feb 2011, 16:23:43 »
Thanks for the reply's

Tijdens het wachten op antwoord ben ik gewoon eens gaan kijken onder de auto, tot mijn verbazing kwam ik er achter dat de veer LINKSACHTER niet helemaal recht naar boven stond.
Het bovenste stuk van de veer zat niet lekker opgesloten in de carosserie zoals tie zou moeten.
Er zit namelijk zo'n stuk rubber bovenin om water buiten te houden en de veer netjes recht onder de auto te krijgen (rubber heeft soort verspringing voor het eind van de veer..)

Even alles gelost en netjes in het rubber gezet en weer gemonteerd.

Voor de zekerheid RECHTSACHTER ook nog maar even gecontroleerd, en jahoor. Ook aan deze kant stond de veer niet helemaal netjes.
Rechtsachter gelost, maar toen schrok ik..
In het rubber zat nog een stuk oude veer -gert-
Zie foto..





Ah wel, dit zou kunnen verklaren waarom die aan deze kant niet aanliep, hij staat namelijk hoger door zo'n extra stuk gebroken veer..
Alles goed gemonteerd en een test ritje gemaakt.

Maar helaas totaal geen verandering, linksachter loopt nog steeds aan, al is het wel minder als eerst.
Maar rechtsachter loopt nog steeds niet aan, terwijl de afstanden nu wel minder extreem zijn -dunno-

Geert zijn methode klinkt als zeer veel werk met redelijk veel kans dat het nog steeds geen kans op slagen heeft, in ieder geval zo is hoe ik dat opvat -dunno-

Ik heb de veren en dempers nog niet van kant gewisseld omdat ik hoopte dat het hiermee opgelost zou zijn, maar zou dat nu nog een kans van slagen hebben?

Denk dat ik nu 2 redelijk simpele opties heb.

1: Wielkast aanpassen -gert-
2: notenverstelling hoger zetten -boehoe-

Als ik hier een onterechte conclusie geef het dan graag aan!


Oh, mn band vreet het stuk sierlijst weg aan de binnenkant van de wielkast, niet anders om :) Dit kan mij niet zoveel schelen, maar nadat tie het plastic van de sierlijst heeft gehad komt tie de carosserie zelf tegen en daar zal het rubber minder goed tegen kunnen!

Polo-loos Audi A4 b5

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: scheve achterkant
« Reactie #5 Gepost op: za, 12 feb 2011, 16:37:47 »
Bijna ELKE achteras is niet precies in de midden. Heb hetzelfde probleem met de Derby alsook bij mijn reeds verkochte Golf1. Het valt niet op wanneer een auto niet verlaagd is en wanneer originele banden en velgen gemonteerd zitten. Ik heb de randen moeten rollen en 2,5cm bumpstops moeten monteren. -thumbsup-

Verschil links en rechts een 20mm...

Succes -klus-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: scheve achterkant
« Reactie #6 Gepost op: za, 12 feb 2011, 16:47:50 »
o my, dat had ik echt nooit verwacht dat je een stuk veer er nog tussen had zitten. Je hebt geluk gehad dat t niet tijdens t rijden is versprongen..

Heb je aan beide kanten zowel de onderkant als de bovenkant van de veer tegen de uitstulpingen van de onderste veerschotel en bovenste rubber gezet? Zo niet zitten de veren niet goed.
Hij loopt nu dus links nog steeds aan, maar ze staan beiden even hoog nu?
dan vermoed ik toch dat je as ietsjes naar links staat. Meet de ruimte tussen wang van de band en de rand van je wielkast eens. Als daar verschil in zit, weer je je oorzaak en de remedie is je achteras dus losdraaien en rechtzetten bij een fatsoenlijke uitlijner.

zie plaatje voor verduidelijking.(let niet op mijn tekenkunsten)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: scheve achterkant
« Reactie #7 Gepost op: za, 12 feb 2011, 17:09:16 »
Jep, duidelijk!

Nou aangezien ik net alles veren en dempers opnieuw gemonteerd heb, zoals het hoort ga ik ervan uit dat de as uit het midden staat!.
Maar dat ga ik morgen of vanavond nog even bekijken.

En tja een fatsoenlijke uitlijner.. vind tie maar eens -nana-

But thanks -thumbsup-
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: scheve achterkant
« Reactie #8 Gepost op: za, 12 feb 2011, 17:10:35 »
ja vind m maar eens, even iets verder van huis zoeken he

trouwens, ik had je op msn al 2x gezegt dat je die afstand ff moest meten om te kijken of het aan de achteras ligt ;) Maar ben blij dat je iig toch nog ffkes naar de veren hebt gekeken!

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: scheve achterkant
« Reactie #9 Gepost op: za, 12 feb 2011, 17:13:37 »
Ja, ik kan wel naar die afstand kijken, maar die afstand in hoogte vond ik toch iets belangrijker...
Polo-loos Audi A4 b5

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: scheve achterkant
« Reactie #10 Gepost op: za, 12 feb 2011, 18:07:04 »
fatsoenlijke uitlijner zit hier in Dokkum Lammert van der Meulen -thumbsup- -thumbsup- -thumbsup- een echte topper die ook echt weet waar het om gaat en doet wat de klant wil :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: scheve achterkant
« Reactie #11 Gepost op: za, 12 feb 2011, 22:13:22 »
Kan het niet goed meten, maar volgens mij staat de as goed genoeg in het midden. Net nog een stukje gereden en banden opgepompt.
Dit maakte een minimaal verschil, maar hij liep nog steeds aan.

Ik merk alleen wel dat er toch nog wat hoogte verschil in zit -dunno-

Er zitten wel 5mm spacers tussen(lelijk zonder), maar het moet ook kunnen met die spacers, als het rechts kan, moet het links ook kunnen!

En bumpstops? zou dat wat zijn  -dunno-
Polo-loos Audi A4 b5

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: scheve achterkant
« Reactie #12 Gepost op: zo, 13 feb 2011, 09:47:15 »
wordt deze niet rechter van maar loopt dan niet meer aan in je scherm :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: scheve achterkant
« Reactie #13 Gepost op: di, 15 feb 2011, 23:46:27 »
Oh, ik had helemaal niet begrepen/goed gelezen dat het verschil verticaal was en niet (zozeer) lateraal...
Heb zelf ook ervaring met oude VW-veren waarvan bovenaan een winding afbreekt in de 'houder'. Verbaast me wel dat je dat bij het oorspronkelijke verlagen niet opgevallen is?

Zou zelf toch ook nog een keer de veren rechts-links wisselen aangezien je het zelf nog steeds over hoogteverschil hebt...

Sta ook niet verbaasd te kijken als het probleem juist aan de voorkant zit (maar achter tot uiting komt). Heb ik ook vaker meegemaakt... Succes! -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: scheve achterkant
« Reactie #14 Gepost op: di, 15 feb 2011, 23:54:31 »
Tja, niet goed gekeken naar waar de veer moest, ik zag alleen zwart en dacht dat het gewoon dat rubber was..

Hoogteverschil is nu bijna weg trouwens, toch loopt de linkerkant nog steeds aan, en rechts niet.
Dus horizontaal gezien een uit het midden geplaatste achteras.
Voordat ik dat perfect heb gesteld op de mm ben ik heel wat uren verder denk ik, omdat ik op het oog bijna/geen verschil zie.

Heb ook nog even geprobeerd zonder 5mm spacers, hij loopt dan wel een stuk minder snel aan maar bij diepere kuilen hoor ik het nog steeds.

Morgen ga ik weer ff de schuur in om nog eens te kijken wat ik eraan kan doen -klus-
Polo-loos Audi A4 b5