In de vraagbaak staat t omschreven: Ik adviseer vooral toch om een vraagbaak te vinden voor in iedergeval bij de hand als je bezig bent!
- Nokkenastandwiel is traploosverstelbaar: Maar ik neem aan dat als het kopje d'r niet af is geweest, dat de distributie nog goed staat: Wel even zelf controleren aub!
Als distributie goed staat, volgt de pomp.
Nokkenas blokkeren in BDD: controleer ook via het inspectiegat in de versnellingsbak of je vliegwiel BDD aangeeft: Slecht afleesbaar, maar toch.
Sleufje in nokkenas aan 'onsteking' zijde blokkeren met een blokkeertooltje: een strip die je aan beide kanten evenveel uitvult. Tandwiel op de pomp lossen ( ook al: traploosverstelbaar ) blokkeren, bout lossen, pomp lossen: 3 bouten: 1 aan onderzijde van pomp, erg lastig bereikbaar.
Pomp bevat een meetplug, midden tussen de uitgaande injectieleidingen. Deze bout eruit, meetklok erin, en vervolgens de pomp verdraaien zodat deze 1,4 of 1,6 (mm/graden?) (afhankelijk van de motor) voor bdp staat.
Als je de pomp wilt verdraaien (qua timing) en je weet niet hoe je enige kracht uit oefent? Motivatie-ijzer tussen de injectorleidingen doorsteken, en hefboompje gebruiken (met motivatieijzer op de boutkoppen!)
Maar goed: zonder een fatsoenlijke handleiding (lees: bovenstaande is GEEN fatsoenlijke handleiding), niet aan beginnen.
---------------
Witte rook kan trouwens ook on verbrande diesel zijn: een cilinder die niet mee doet omdat ie te weinig compressie heeft, een cilinder die niet mee doet, omdat de gloeiplug kapot is.. 2 cilinders die niet mee doen.. etc etc..
Komt er ook witte rook uit bij HOOG toerental: Tegen de 4500 a 5000 toeren zeg maar? (bij warme motor te testen natuurlijk!).. Bij mijn oude 1.3 lag de koppakking er tussen cilinder 1 en 2 uit; Geen compressie voldoende bij lage toeren om de diesel te doen ontbranden. Bij hele hoge toerentallen was de druk uiteindelijk wel hoog genoeg, deden alle cilinders mee, en was de (witte) rook over..
Verstuivers: Je hebt een extra lange dop nodig (17? 21?) om de verstuivers eruit te kunnen draaien: De verstuivers zijn bij oudere motoren vaak de boosdoener van niet lekker lopen ( slechte verstuiving = slechte verbranding = witte rook )... zijn goed ultra soon te reinigen ( en zelf uit elkaar te halen
) , maar let wel op het aantal vulplaatjes: injector per injector kan dat verschillen: Dus stuk voor stuk uit elkaar halen, reinigen en weer opbouwen. Niet alles in 1 bak op tafel gooien