Auteur Topic: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe | Dashboard ombouw in progress  (gelezen 55049 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #90 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 16:04:37 »
Schokker express andersom in de beugel van de achteras gemonteerd? -dunno-
(jawel: 't uitstekende busje hoort officieel naar buiten toe)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #91 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 16:17:43 »
Schokker express andersom in de beugel van de achteras gemonteerd? -dunno-
(jawel: 't uitstekende busje hoort officieel naar buiten toe)

Kan het kwaad? En is het iets wat een beetje monteur zou moeten weten?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #92 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 16:49:50 »
je veerpoot vind t iig niet prettig om onder een vreemde hoek te werken. Zou dat toch zo snel mogelijk aanpassen. Boutje losdraaien, demper draaien en bout terug vast. Eventueel nieuwe bout als j m niet vertrouwd.

Zou t echt ff doen om de levensduur van je demper te verlengen!

overigens @ rubbertje uitlaat: die mag kort zijn, tis juist enkel om te voorkomen dat de uitlaat tegen de kas aan tikt. Als ie direct tegen de demper aan zou zitten, heeft die helemaal geen bewegingsruimte, en dat vind een uitlaat toch wel handig.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #93 Gepost op: zo, 17 jul 2011, 21:35:51 »
is niet zon ramp voor de schokker

wel voor het rubber

was bij mijn 2 coupe ook fout gedaan door de vorige eigenaar, al drie jaar op rij een opmerking van de keurmeester waard, het rubber is niet zo best meer


klopt, al drie jaar niet zo best, maar is nog niet verder kapot dus geen afkeur, is alleen beetje gescheurd.........

dus snel omdraaien voordat het te laat is. heeft mijn ook geholpen..
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #94 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 15:00:23 »
Ik heb nog eens even gekeken, maar snap jullie toch nog niet helemaal. Ik zie niet in wat een 180 graden draaien zou doen. De schokdemper is namelijk volledig symetrisch. Wat zou precies gedraaid moeten worden? 

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #95 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 15:10:17 »
Als je de schokdemper bekijkt van het bovenste bevestigingspunt naar het onderste bevestigingspunt dan moet dit recht naar beneden staan, bij jou staat deze nu onder een hoek.

Het busje met het rubber eromheen steekt nou eenmaal aan de ene kant verder uit als aan de andere kant van de demper. Kijk maar eens goed naar de onderkant van de demper waar de bout doorheen steekt.
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #96 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 18:58:43 »
Als je de schokdemper bekijkt van het bovenste bevestigingspunt naar het onderste bevestigingspunt dan moet dit recht naar beneden staan, bij jou staat deze nu onder een hoek.

Het busje met het rubber eromheen steekt nou eenmaal aan de ene kant verder uit als aan de andere kant van de demper. Kijk maar eens goed naar de onderkant van de demper waar de bout doorheen steekt.

Ik zal er een dezer dagen eens onder kruipen. Vanaf de foto zie ik het niet. Wat alles te maken heeft met mijn onwetendheid en niet dat ik jullie niet geloof. ;)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #97 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 19:13:53 »
Zoiets

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #98 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 20:19:41 »
Zoiets

Ah, nou wordt het wat duidelijker. Ik hoef dus niet perse de schokdemper om te draaien, maar dat is wel de kortste klap aangezien het rubber in de schokdemper zit en om deze om te draaien moet de schokdemper toch los?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #99 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 21:04:28 »
schokdemper omdraaien, andere mogelijkheid is er niet. je hoeft ze niet om te wisselen hoor. Gewoon 180 graden draaien. Gezien de veerschotel los op de notenverstelling ligt, kun je m gewoon draaien.

handeling is vrij simpel:

Auto opkrikken en op een assteun zetten
wiel eraf
krik onder de schokdemper en m een beetje omhoog krikken zodat de bout wat minder kracht erop heeft staan
bout losdraaien en controleren of deze nog gangbaar genoeg is (als ie afbreekt moet je m dus vervangen voor een met sterkte 8.8 Volgens mij M12 van 10cm)
krik er weer vanonder
schokdemper draaien
achteras opkrikken
en vervolgens de bout er weer terug in (en op moment aandraaien als je de auto weer op wielen hebt staan!)
en dan weer wieltje erop en dan de andere kant ;)

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #100 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 21:18:28 »
schokdemper omdraaien, andere mogelijkheid is er niet. je hoeft ze niet om te wisselen hoor. Gewoon 180 graden draaien. Gezien de veerschotel los op de notenverstelling ligt, kun je m gewoon draaien.

handeling is vrij simpel:

Auto opkrikken en op een assteun zetten
wiel eraf
krik onder de schokdemper en m een beetje omhoog krikken zodat de bout wat minder kracht erop heeft staan
bout losdraaien en controleren of deze nog gangbaar genoeg is (als ie afbreekt moet je m dus vervangen voor een met sterkte 8.8 Volgens mij M12 van 10cm)
krik er weer vanonder
schokdemper draaien
achteras opkrikken
en vervolgens de bout er weer terug in (en op moment aandraaien als je de auto weer op wielen hebt staan!)
en dan weer wieltje erop en dan de andere kant ;)

Garagekrik? Check! Assteunen? Check! Propere dopsleutelset? Check! Haynes voor het juiste aandraaimoment? Check!  Dat moet goed gaan komen. -thumbsup-

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #101 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 21:30:20 »
Haynes voor het juiste aandraaimoment?


vast is vast  :)

succes. dit zou moeten lukken  -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #102 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 23:31:50 »
Topic nu pas doorgenomen: nog een groninger hier -thumbsup-

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: (Geen onderwerp)
« Reactie #103 Gepost op: di, 19 jul 2011, 09:27:38 »
Tering rutger nu snap ik wel waarom de schokdempers bij jou steeds kapot draaien. Je doet veel te moeilijk. Auto opkrikken as steun onder krik steun. Onderste bout los, er uit demper iets omhoog of omlaag, effe draaien. Demper weer op zn plek, vast draaien. Klaar
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Douma

  • L86C-0183
  • Non-Register lid
  • Berichten: 648
  • Geslacht: Man
  • Rienk Douma
Re: Project [ RY-34-RT ] 87'er Polo 2 Coupe
« Reactie #104 Gepost op: di, 19 jul 2011, 18:50:48 »
Topic nu pas doorgenomen: nog een groninger hier -thumbsup-

Al sinds 2006 hoor, maar heb even een tijdelijke verstandsverbijstering gehad in de vorm van andere automerken. :)

Tering rutger nu snap ik wel waarom de schokdempers bij jou steeds kapot draaien. Je doet veel te moeilijk. Auto opkrikken as steun onder krik steun. Onderste bout los, er uit demper iets omhoog of omlaag, effe draaien. Demper weer op zn plek, vast draaien. Klaar

Ieder zijn manier. Zodra ik klaar ben zal ik mijn wijze posten. :P

overigens @ rubbertje uitlaat: die mag kort zijn, tis juist enkel om te voorkomen dat de uitlaat tegen de kas aan tikt. Als ie direct tegen de demper aan zou zitten, heeft die helemaal geen bewegingsruimte, en dat vind een uitlaat toch wel handig.

In mijn geval zit er geen originele demper meer onder. Tegen de kas komt ie sowieso niet aan omdat hij op de weg daarnaar toe al de bumper tegenkomt. :D Ik heb vandaag het rubbbertje iets verlengd en nu heeft de demper bewegingsruimte en komt ie niet meer tegen de onderlip van de bumper (is daar een woord voor?) aan.