De zuigers nog eens goed bekeken, de zuigers zijn vanaf de bovenste zuigerveer af gemeten 7,8mm.
Dit is inclusief het verhogingkje.
Volgens Serge kan er best nog wat af, maar er moet 5 mm over blijven vanaf de bovenkant zuigerveer.
Er kan dus 2,8 milimeter vanaf.
Ga je dan rekenen straal x straal x pi is 45,36.
Hoogte koppakking 1,3mm.
Tel je dat bij elkaar op is 4,1 mm ruimte boven de zuiger, dus 0,41 cm.
Inhoud boven de zuiger is dan 0,41 x 45,36 maakt 18,599cc.
Mocht ik dan nog meer de zuiger naar beneden willen krijgen is daar ook nog ruimte voor.
Als ik de zuigerpen diameter laat vergroten van 20mm van de G40.
Naar 22mm van de 1W drijvers, kan ik deze iets anders laten boren.
Niet precies in het hart, dus rondom 1mm eruit. (rode cirkel)
Maar meer naar boven toe, dus onderkant van het gat "gelijk"met het nieuwe gat.
En de bovenkant van het gat word dan bijna 2mm uitgedraaid (groene cirkel,beetje overdreven getekend)
Er is genoeg vlees in de zuiger, en dan word de ruimte boven de zuiger als ik er maar 1mm bij reken al 23,133 cc.
Voor 79,1 slag, boring 76 compressie verhouding van 8:1 is een inhoud van 51.3ccm nodig.
AEE kop is 17.
51,3 - 17 = 34,3
Zuiger afgedraaid originele pistonpen 18,599 34,3 - 18,99 = 15,31 te weinig.
Zuiger afgedraaid 1W pistonpen 23,133 34,3 - 23,133 = 11,17 te weinig.
Dat is nog wel uit de kop te halen.
Voordat ik de zuiger ga aanpassen doe ik dat eerst met de kop.
Die uitliteren, en kijken hoeveel cc erin zit.
Mocht ik dan te kort komen, kan ik altijd nog aan de zuiger gaan knagen