ooit wel eens van compressie schakelen gehoord ?
Als je als een ouwe lul met rimpels rijd dan zorg je er dus voor dat je een constante onderdruk in je inlaat en dus brandstof toevoer vanuit de carb .
ga je zogenaamd sportief rijden (dat denken er velen) dan geef je volgas ,koppeling naar de bodem ,gas helemaal los . koppeling omhoog en gas weer helemaal naar onderen .
ten eerste kost deze handeling een halve seconde tot een seconde ivm de pendaalslagen en rukl je de pook uit zijn verband door de bak heen .
maar nu nadat je weer volgas geeft vervalt de ondedruk in je inlaat en dus de aanzuiging over je sproeiers . nu moet dus de accelaratie sproeier weer benzine geven om dit op te vangen .
Nu kan het zijn dat jer acceleratie sproeier niet naar behoren werkt.omdat een vuiltje je kogeltje (terugslagmechaniekje) verspert en dus de benzine gedeeltelijk terug loopt weer je vlotterbak in .
Maar goed dan nu compressie schakelen . Als je je koppelingspendaal indrukt,voel je een zwaarmoment waarop direct een licht moment . tijdens sportief schakelen is dit dus het compressie punt en ga je hier niet aan voorbij ,tevens hou je licht het gaspendaal ingedrukt . waardoor je sneller kunt reageren . dit proces doe je dus met normale slagen van je schakelpook (niet rukken en rammen ,maar nog steeds je bak lekker aanvoelen)hierdoor schakel je net zo snel als je zogenaamde sportieve hak stijl .,maar pakt de motor directer aan en pak je daar je winst ..
Oefenen raad ik aan om bij stoplichten te doen .