Auteur Topic: Dumvalve  (gelezen 1231 keer)

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Dumvalve
« Gepost op: za, 13 mrt 2004, 16:47:38 »
Hallo, ik wil graag een dumvalve op mijn G40.Ik weet niet zo goed wat voor dumvalve ik moet nemen, ik hoor er zoveel verschillends over zoals geen membraan maar zuigervalve nemen en dat het slecht zou zijn voor de G-lader.Kan iemand mij hier wat nuttigs over vertellen.Alvast bedankt

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Dumvalve
« Reactie #1 Gepost op: za, 13 mrt 2004, 19:14:31 »
Je hoort veel, maar je ziet nix :-)

Scully: 't is een DUMP valve, Pop-off valve of over-druk-afblaas-ventiel..

Idee van een dumpvalve word her en der op 't internet uitgelegd, maar dan gaat het bij 99% van de gevallen over een geblazen motor dmv een uitlaatgasturbine (turbo).

In het kort:
een Turbo word aangedreven door uitlaatgassen. De snelheid waarmee de turbo rond draait staat daarmee 'los' van het motortoerental.
De turbo stuwt frisse lucht de motor in.. Op het moment van overschakelen (gas los) neemt de motor geen frisse lucht in (gasklep is dicht), dus stuwt de turbo wel lucht in het inlaat-traject, maar kan ze de lucht niet kwijt: Kort stondige blokkade remt de turbo af, waardoor de turbo bij 'weer gas erop' even op gang moet komen....
Door een dump-valve te installeren, blaas je de lucht die bij gas-los normaal 'blokkeerd' af via een ventiel: de turbo word niet afgeremt, en je hebt minder last van het 'weer op gang moeten komen' van de turbo bij 'weer gas erop'.

Een G-lader word niet door uitlaatgas aangedreven, maar door een getande riem. de G-lader heeft ook last van 'blokkerende' lucht bij 'gas-los' MAAR de G-lader heeft een vaste overbrenging met de motor!! de G-lader zal door de blokkerende lucht dus NIET afremmen!!  Er is zelfs geen 'blokkerende' lucht, want het gasklephuis is zo gemaakt dat de 'teveel' lucht via de retourslang (die slang die door je klepdeksel gaat), terug de G-lader in stuwt.

Met een Pop-off/Dump/afblaasventiel op een G-lader zul je dus ook bijna geen effect op het vermogen bemerken. Je kunt de lucht namelijk wel in 'het vrije' laten ontsnappen, veel zal er niet veranderen. Enige verschil KAN zijn, dat je door het plaatsen van z'n ventiel geen warme lucht terug het systeem in blaast, maar alleen koele lucht pakt.... Of dat echter de investering waard is..
Ja, en het klinkt leuk.. maar van geluid ga je niet harder!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Dumvalve
« Reactie #2 Gepost op: za, 13 mrt 2004, 23:24:50 »
Spijker op z'n kop  -hitit-
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Dumvalve
« Reactie #3 Gepost op: za, 13 mrt 2004, 23:32:03 »
vvvvvvvvvVVVVVVVVVVV Pfieuw!

Toch cool...
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Dumvalve
« Reactie #4 Gepost op: zo, 14 mrt 2004, 00:04:34 »
dumBvalve bedoel je Jaap ?
Je kan ze tegenwoordig kopen : druk je op een knoppie en dan maakt je auto zo'n geil 2 Cast and 2 curious soundje ..
Stoerder is om er 3 in je auto te zetten : je ziet ze doordeweeks overdag bij Wehkamp TV ook wel eens voorbij komen ;)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Dumvalve
« Reactie #5 Gepost op: zo, 14 mrt 2004, 09:05:31 »
Ik zal wel weer op de verkeerde golflengte zitten :-)

't is natuurlijk  best gaaf dat je auto een extra iets heeft,
maar (ojee, moet je horen wie t zegt).. 't mot wel nut hemme toch?

Volgende week bouw ik een intercooler in..

De week erop gaat ie naar engeland: getande riem ombouw voor de dynamo..

Allemaal gaaf spul om mee te patsen,.. maar 1) het helpt nix en 2) eigenlijk sta ik voor lul, want t doet nix!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Dumvalve
« Reactie #6 Gepost op: zo, 14 mrt 2004, 09:59:10 »
't is natuurlijk  best gaaf dat je auto een extra iets heeft,
maar (ojee, moet je horen wie t zegt).. 't mot wel nut hemme toch?

Volgende week bouw ik een intercooler in..

De week erop gaat ie naar engeland: getande riem ombouw voor de dynamo..

Allemaal gaaf spul om mee te patsen,.. maar 1) het helpt nix en 2) eigenlijk sta ik voor lul, want t doet nix!

love you!! -hug-  -love-
trotse mama!

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Dumvalve
« Reactie #7 Gepost op: zo, 14 mrt 2004, 13:46:51 »
:P
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Dumvalve
« Reactie #8 Gepost op: zo, 14 mrt 2004, 14:13:19 »
-hug- -klappen- -gek-
trotse mama!

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Dumvalve
« Reactie #9 Gepost op: zo, 14 mrt 2004, 14:20:44 »
-uitlachen-  -uitlachen- :D :D
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Dumvalve
« Reactie #10 Gepost op: ma, 15 mrt 2004, 09:41:07 »
Ik zal wel weer op de verkeerde golflengte zitten :-)

't is natuurlijk  best gaaf dat je auto een extra iets heeft,
maar (ojee, moet je horen wie t zegt).. 't mot wel nut hemme toch?

Volgende week bouw ik een intercooler in..

De week erop gaat ie naar engeland: getande riem ombouw voor de dynamo..

Allemaal gaaf spul om mee te patsen,.. maar 1) het helpt nix en 2) eigenlijk sta ik voor lul, want t doet nix!

Bedankt voor je goede uitleg en advies, maar begrijp me niet verkeerd, ik ben ook van mening dat als je er niet sneller van gaat dat het geen nut heeft.Mijn auto is echter al redelijk snel en ik wil er gewoon een wat vetter geluid in hebben, zonder m'n g-lader geluid te verliezen dmv een andere filter of einddemper.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Dumvalve
« Reactie #11 Gepost op: ma, 15 mrt 2004, 12:28:50 »
Ah,. ok..  

http://www.pitstopdevelopments.com/

Zie link. klik 'Toothed Belt Conversions'

dan heb je echt wat moois.... ook leuk geluid!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Dumvalve
« Reactie #12 Gepost op: ma, 15 mrt 2004, 12:36:37 »
SLS biedt het ook aan: SLS



Verschil: kosten (270 euro ipv 350 euro), en g-lader poelie komt overeen met 68mm, die van pitstop 64 of 65 mm..