Zo, hierbij de beloofde update
De Meyle pomp is er dus gekomen. Gloedjenieuwe pomp aangeschaft, en aan het sleutelen gegaan. Ben zelf niet heel ervaren, maar met hulp van een bevriende garagehouder en een werkplaatshandboek kom je een heel eind
. Al bleek een oliepompwissel nog wel een iets lastiger klusje te zijn dan ik dacht.
De pomp binnengekregen:
Enfin, de vereiste onderelen losgemaakt en uiteindelijk de pomp losgemaakt. Voordat ik deze losdraaide, viel me iets op:
Dat is NIET goed!
Daarbij waren de vsnaren ook wel aan vervanging toe. Even overwogen om er een multieriem op te zetten. Maar de lader schijjnt daar nogal klappen van te krijgen, dus uiteindelijk maar niet gedaan. Voor de duidelijkheid, onderste twee zijn oud, bovenste twee nieuw:
Tussendoor nog met m'n stomme kop de krusaspoelie uit m'n handen laten vallen. Resultaat:
Fotootje van de nieuwe pomp:
Goed, stiekum hoopte ik dat de nieuwe Meylepomp het hele bochten probleem op zou lossen, maar helaas....... De oliedruk is wel helemaal top nu. Bij zo'n 100 graden hou ik bij 2.000 toeren nog zo'n 3 bar aan druk. Dat is prima. Daar zal de 10W60 ook z'n steentje aan bijdragen. Maar het drukprobleem in de bócht is nog steeds niet opgelost.
Feit is en blijft dat 'ie in de bocht lucht aanzuigt. De oliedruk valt weg, bij snelheden boven de 100 km per uur, uitvoegbochten op de snelweg e.d. Rotondes zijn geen probleem, gek genoeg. De druk zakt dan wel een eind weg, maar tot nu toe nog niet helemaal weg.
Anyhow, weet nu niet precies meer wat te doen. Enige mogelijkheid leek mij nog dat de oliepeilstok verkeerd zou zijn, omdat ik ontdekte dat er dus twee verschillende zijn. Vandaar mijn bovenstaande vraag, maar die is dus ook goed. Wat ik nu ga doen is een carterpannetje aanschaffen, en kijken of er een betere oplossing te fiksen is voor de klotsschotten, misschien iets scharnierend, zodat de olie niet weg kan, maar wel terug. Zoiets dus:
En ik wil zelf een spatplaat gaan tekenen, voor tussen het blok en het carter. Eentje die heel nauw aansluit op de krukas en de ketting van de oliepomp. Want de plaat die overal op internet aangeboden wordt is waardeloos...
Al met al een heel verhaal. Tips, trucs, medeleven, alles is welkom!