Auteur Topic: Stuurhuis kapot?  (gelezen 1722 keer)

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Gepost op: wo, 29 mrt 2006, 19:33:03 »
Mensen!

Zoals de titel al zegt:
Als ik ver instuur (polo 1.3I coupe NZ) klinkt er een harde tik.
Maakt niet uit of het naar links of recht is, al ik naar beide kanten instuur en dan vrij ver rond, tik mijn stuur en hoor ik van onderen die tik komen.

Ook als ik aan mijn stuur draai als ik stil sta, knikt ie op hetzelfde punt.

Als ik onder de motorkap de zwarte deksels mijn veerpoten afhaal, draaien die ook stukje mee met de stuurbewegingen.
kan ze niet verder vastdraaien.

Dit probleem heb ik sinds dat ik gisteren een slipcursus heb gehad met mijn wagen.... ik heb daarin niets lomps gedaan, ben namelijk super zuining op de wagen.  van te voren was het ook al, maar nog niet zo erg.
Rubbers voorin zijn laatst allemaal vervangen.

Heeft er iemand een idee?
ach, het is een lifestyle....

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Stuurhuis kapot?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 29 mrt 2006, 20:44:36 »
Veren 'knakken' (schuiven iets) op de poten........niks aan de hand.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Stuurhuis kapot?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 29 mrt 2006, 22:36:29 »
En dat die schaaltjes onder de zwarte doppies mee draaien, dat klopt. Dat hoort zo.

En dat er wat ruimte zit tussen koets en ring is ook normaal.

:)

Waarschijnlijk een veer inderdaad. Kan zijn dat de toplagers niet meer jofel zijn, en dan komt er wat meer spanning op t geheel bij sturen, en kan een veer eerder geluid gaan geven. Stuurhuisjes van polo's staan niet als problematisch bekend.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 29 mrt 2006, 23:27:25 »
Wat als het de veren zijn? wat kan ik daar dan aan doen? moeten ze vastgezet worden, moeten ze vervangen worden?

Auto is wel 4cm verlaagd, dan schijnt de kans daarop ook groter te zijn.

Hoop dat het niet het stuurhuis is, krengen kosten 175 euro nieuw....  -boehoe-
ach, het is een lifestyle....

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Stuurhuis kapot?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 29 mrt 2006, 23:54:02 »
Nieuw stuurhuis ?

Mocht het al zo zijn dat die kaduuk is....gewoon vervangen door
een gebruikte.
Zoals Jaap al aangeeft: de kans dat die ook kapot gaat, is wel heeeel erg klein.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Stuurhuis kapot?
« Reactie #5 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 08:42:09 »
Als ie verlaagd is, en hij zakt wat verder door dan de bedoeling is,. dan kunnen de veren los komen te liggen..

Voel eens of je de veren met de hand kunt verdraaien (wieltjes van de grond).

Zo ja: foute boel.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #6 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 09:29:01 »
@jaap:

Je zegt dat als ik ze kan draaien, dat het dan foute boel is.
Wat is er dan aan de hand als ik ze kan draaien?

Zit op stage nu en heb de wagen niet bij, dus kan pas vanavond kijken.
ach, het is een lifestyle....

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #7 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 11:33:53 »
Ik had die tik of bonk ook na verlaging van de auto bij totale stuuruitslag. De veer schoot dus weer op z'n plaats in de poot. Toendertijds heb ik de toplagers / veerschotels vervangen en de tik was weg  -thumbsup-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Stuurhuis kapot?
« Reactie #8 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 12:08:41 »
@jaap:

Je zegt dat als ik ze kan draaien, dat het dan foute boel is.
Wat is er dan aan de hand als ik ze kan draaien?

Zit op stage nu en heb de wagen niet bij, dus kan pas vanavond kijken.

Als je de veer in opgekrikte toestand kunt verdraaien, heeft de veer niet voldoende 'voorspanning': De veer komt bij maximaal uitveren 'vrij' en zou bijvoorbeeld naast de veerschotel kunnen schieten.

Erg foute boel: de auto zou dan ineens in kunnen zakken op 1 wiel, oncontroleerbaar worden en weet ik veel voor rampspoed en ellende teweeg brengen..


Maar goed: meten = weten. Opkrikken, en voelen dus.

Overigens: waarschijnlijk zijn 't je toplagers die lawaai maken. Dus geen paniek, gewoon even alles controleren.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #9 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 12:32:11 »
Bedankt voor het advies, zal vanavond meteen even kijken!

Wat zijn de toplagers/veerschotels?

Ik heb wel een idee, maar zou die niet zo aan kunnen wijzen.
Hebben jullie daar een plaatje/foto van? vergemakkelijkt mijn zoektocht dadelijk!
ach, het is een lifestyle....

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Stuurhuis kapot?
« Reactie #10 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 13:20:37 »
Wat er aan het stuurhuis kapot kan gaan (= slijten) zijn in principe 2 dingen:

1) Tandheugel-rondsel deel versleten, zou je eigenlijk periodiek moeten controleren en indien nodig bijstellen.
Dit kan echter maar tot een bepaalde mate van slijtage. Bovendien  slijt het rond de middenstand sneller dan in de rest van het "bereik".
Bij regelmatig bijhouden moet je dit heel lang vol kunnen houden, voor zover ik kan inschatten slijt de tandheugel dan gelijkmatiger over het hele bereik.

2) Geleiding van de tandheugelas. Dus waar de spoorstangen aan gemonteerd zitten.
Als dit versleten is, dan zit er axiale speling op de as. Dwz dat je de as op en neer kunt bewegen. Dit kan ook bijgeluiden veroorzaken.


Verder kan de stuurstang (stuurwiel->stuurhuis) ook knakken op de plek waar de 2 delen hiervan bij elkaar komen.
De 2F heeft een kruiskoppeling in deze as, oudere types niet.

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #11 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 20:11:51 »
Oke, Ik heb een kant van de auto opgekrikt.

Als ik nu aan de veer draai kan ik hem redelijk goed ronddraaien. Hij loopt niet heel erg soepel, maar er is niet veel kracht voor nodig om hem rond te draaien om de poot heen.

Wat wil dit zeggen? hoe krijg ik dit gemaakt?

Moet ik mijn toplagers en veerschotels vervangen? Wat heeft dit voor effect, wat is de reden waarom ik die moet vervangen?

Mijn auto is al een jaar verlaagd, nu krijg ik er pas last van, is dat abnormaal?



ach, het is een lifestyle....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Stuurhuis kapot?
« Reactie #12 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 22:26:55 »
Meerdere redenen zijn te bedenken:

Veren kunnen 'zakken'. Vooral Jamex staat bekend om t steeds verder inzakken van de veren. Mijn 60/60 kwam ook neer op 'tief-tiefer-tiefst'.

Of

Veren zijn nooit goed opgesloten geweest, maar je merkt t nu pas.


Oplossing: Korte dempers plaatsen of veren vervangen. VOOR de APK (afkeur), maar beste: zsm: eigen (en andermans) veiligheid.

Als de poten er toch onderuit gaan, kan je direct de toplagers controleren danwel vervangen. Monroe:  MK034 (+/- 30 euro p/s)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Tinus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #13 Gepost op: do, 30 mrt 2006, 22:52:49 »
Wat zit er toch veel intellegentie bij polo86c!

Zeg, waar haal ik korte dempers?

Is het niet voldoende om de veerschotels te vervangen (en eventueel toplagers) ik heb van meerdere mensen gehoord dat zo hun probleem opgelost werd!

korte dempers of andere veren vind ik meteen zo radicaal (lees: duur) is er geen andere oplossing?
ach, het is een lifestyle....

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Stuurhuis kapot?
« Reactie #14 Gepost op: zo, 02 apr 2006, 13:49:43 »
Verkorte koni dempers heb ik er toen ook onder gezet, maar meer om de reden dat ik over gestapt ben van 40/40 (idd Jamex)verlaging naar 60/40 (H&R)