Niet omdat ik er iets van weet maar waarom rijdt iedereen in de kevercross dan met vtecmotoren? Die klinken echt niet verkeerd btw.
omdat er in de race en cross vaak zo getuned word aan alle motoren dat ze allemaal eigenlijk pas heel hoog in de toeren vermogen gaan leveren, oftewel dan is het nadeel van die honda vtec motoren alweer weg.
Maar op de weg heb je eigenlijk niks aan een vermogen wat pas boven de 5-6000 rpm los komt. En dat is waarom voor een straat auto een motor met koppel veel fijner is.
En de reden dat er nog niet heel veel met turbo's in de cross gereden word is omdat veel mensen er geen bal van snappen en er dus nooit een betrouwbaar iets mee kunnen maken. En daarnaast hebben ook nog veel mensen met een elektrotechnische drukregelaar het probleem dat het vermogen er veel te wild in komt waardoor ze op onverhard alleen maar wielspin trekken.(de oplossing is een rustige inkomende druk opbouw programmeren, dus niet meteen volle druk)
Maar ook op de weg zijn er nogal wat mensen die een turbo of glader niet goed behandelen. Bijvoorbeeld het nadraaien om de boel rustig en gelijkmatig te laten afkoelen, veel mensen doen het gewoon niet. En anderen denken dat dat alleen kan door hem stationair te laten draaien, maar eigenlijk werkt het laatste stuk heel rustig rijden ook wel, want dan koelt de boel eigenlijk net zo goed of zelfs beter af. En dan nog het probleem wat sommige mensen hebben met luchtfilters, ik zie nog steeds heel veel van die turbo projecten rijden zonder luchtfilter. En als er iets is wat je niet moet doen met een turbo/glader is het wel zonder luchtfilter gaan rijden. Bij een turbo krijg je dan stukje troep tegen een compressorwiel wat daar 100.000rpm+ aan het doen is, en dan komt een zandkorreltje echt wel heel hard aan. En bij een glader schuur je mooi je verdringer even door er wat zand en troep tussen te laten komen.
Oftewel het komt er op neer als je geen kennis hebt van turbos en er maar wat mee om kloot dan is het moeilijk betrouwbaar te houden in de autosport.