Volgens mij moet je andersom redeneren: daar waar geen roest zit zit geen probleem, want door contactvlak van remblok is de (vlieg)roest van je schijf af. Daar waar wel roest zit lijken je blokken dus geen contact te maken met de schijven?!
Hoe zijn je remzuigers? Zijn die nog wel goed gangbaar? Voor de mooi zou je inderdaad je schijven even kunnen laten afdraaien, maar ook met deze schijven moet goed remmen nog prima mogelijk zijn, al dan niet met nieuwe blokken (daarin verschillen Roel en ik schijnbaar van mening: ik wissel niet bij iedere wissel van remblokjes ook meteen de schijven voor nieuwe).
Remvloeistof altijd vernieuwen, inderdaad DOT4. Remvloeistof is zo'n beetje het meest genegeerde onderdeel van de auto bij zelf-sleutelaars. In de loop der tijd neemt het systeem/de vloeistof vocht op (condens/water), waardoor de samenpersverhouding (en dus je remkracht/-verdeling) totaal anders wordt. Ik houd het volgende interval aan: minstens 1x per 2 jaar verversen, of minimaal iedere 20.000 km.