Auteur Topic: Vliegwiel  (gelezen 2129 keer)

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
Vliegwiel
« Gepost op: di, 29 jun 2004, 13:29:57 »
Weet iemand hier hoe ik het vliegwiel ( krukas ) van mijn polo kan blokkeren ?

( De motor draait mee als ik die grote bout van de krukaspoulie wil losdraaien )

alvast bedankt

christophe

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Vliegwiel
« Reactie #1 Gepost op: di, 29 jun 2004, 13:40:53 »
Ik begin even met de vraag:
"Grote bout van krukaspoelie moet los omdat?"

Die hoeft namelijk niet los om de distributieriem te vervangen!
Daarvoor moeten de 4 inbusjes los (slagmoersleutel)..

Idem voor de centrale bout: slagmoersleutel!

Blokkeren: Auto in de versnelling :)

Blok los? geen idee.. in iedergeval NIET 1 van de 6 bouten los gooien: dan komt de olie je tegemoet.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
Vliegwiel
« Reactie #2 Gepost op: di, 29 jun 2004, 16:42:12 »
Het is om de distributieriem te vervangen .

Dus alleen de 4 inbussen moeten los ?

Het probleem is dat de motor niet meer in de auto steekt

Hoe kan ik dan de krukas blokkeren ?

greetz

christophe

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Vliegwiel
« Reactie #3 Gepost op: di, 29 jun 2004, 17:42:58 »
Ik heb dit tot volle tevredenheid gebruikt (geleend van VW-garage):


Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Vliegwiel
« Reactie #4 Gepost op: wo, 30 jun 2004, 08:01:08 »
Maar goed: die inbusjes zitten in iedergeval niet 'precies in het midden' dus met een slagmoersleutel (heb je toch nodig: gewoon met de ratel gaan ze echt niet los), of met een beitel leg je geen 'draaiende kracht' aan, maar eerder een schokje
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline DJsjonk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.249
  • Geslacht: Man
Vliegwiel
« Reactie #5 Gepost op: wo, 30 jun 2004, 13:20:43 »
Idd, ik heb die inbusjes wel los gekregen met ratel.
Maar op dusdanige manier dat ik maar nieuwe boutjes gemonteerd heb.......

btw: grote moer hoeft niet los om de distriebutieriem te vervangen
Montanagroen Polo 2f Coupe 1992 (project)
Champagnegrijs Polo 2 Classic 1984 (woon-werk-kroeg-tijger)

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
Vliegwiel
« Reactie #6 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 19:01:00 »
Ik heb 3 van de 4 inbusboutjes losgekregen, het 4 de is inwendig afgerond en dus niet los te krijgen.

Heeft iemand een idee om deze bout los te krijgen?

greetz

christophe

Online Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Vliegwiel
« Reactie #7 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 19:38:17 »
Gewoon een bout aan vast lassen.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
Vliegwiel
« Reactie #8 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 20:18:06 »
Heb geen lasautomaat

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Vliegwiel
« Reactie #9 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 20:25:07 »
Steekt de kop van de bout ver genoeg uit?

Dan kun je er 2 rechte kanten aan slijpen/vijlen en met een steeksleutel de bout losmaken.

PS: Is het zo raar om de riem gewoon om het nokkenaswiel te trekken? 'K heb nog nooit een poelie losgemaakt om de riem te verwisselen...  withstupid -naughty-

Offline Markopolo

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.055
  • Geslacht: Man
Vliegwiel
« Reactie #10 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 20:36:35 »
...
PS: Is het zo raar om de riem gewoon om het nokkenaswiel te trekken? 'K heb nog nooit een poelie losgemaakt om de riem te verwisselen...  withstupid -naughty-

Idd, snap het verhaal ook niet helemaal...
895cc's of pure Polo-Power
Duct-tape is like te force, it has a light en a dark side....and it holds the universe together.

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
Vliegwiel
« Reactie #11 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 21:02:19 »
Er zit toch een beschermkap rond het krukasriemwiel en om die er af te nemen moet de krukaspoelie er toch af .

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Vliegwiel
« Reactie #12 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 21:55:22 »
Welke kap bedoel je?

Ik pruts de riem altijd langs de krukaspoelie, leg 'm om de waterpomp en trek 'm dan over het nokkenaswiel.

Offline christophe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 362
Vliegwiel
« Reactie #13 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 22:17:06 »
Bij mij is er dus nog een beschermkap achter de poelie rond het riemwiel.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Vliegwiel
« Reactie #14 Gepost op: vr, 02 jul 2004, 23:07:18 »
Het was een HZ toch?

Das een hydrostoter, met plastic kappen dus.
Dan zit er onder ook een kapje over de tandriempoelie.
Die wil er er niet af zonder de v-riempoelie eraf te halen.

Dus: Poelie eraf, kapje eraf, riem wisselen, kapje er weer op, en poelie er weer op.

Hetzelfde geldt voor de waterpomp, moet er ook eerst een plastic kap eraf, wat ook niet wil zonder het nokkenastandwiel eraf te halen.

Kan me niet herinneren hoe het bij een mechanische kop gaat (met metalen kappen), maar bij een hydrostoter lijkt het dus wat meer werk.

Oja, inbusjes altijd goed erin slaan, anders draai je ze zo dol.