Auteur Topic: Subframe stage 3 PPP  (gelezen 943 keer)

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Subframe stage 3 PPP
« Gepost op: wo, 08 jan 2014, 09:31:40 »
Goedemorgen allemaal,

Ik speel met het idee een subframe aan te schaffen, via PPP.
Wel meteen de stage 3, die de stabilisator stang vervangt en meer stelmogelijkheden geeft.
Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben (naja, daar twijfel ik eigenlijk niet aan:p)
Verder ben ik benieuwd naar de gevolgen van t rijden zonder stabilisator stang.
Het is mij duidelijk dat een stabilisatorstang het overhellen verminderd, door beide wielen aan de grond te houden, maar word dat niet al grotendeels teniet gedaan door verlaging?

Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt, en weinig slechte verhalen gevonden, al heb ik niet alles gelezen, maar kon niet duidelijk een bestaand topic vinden, meer aanvullingen bij bepaalde projecten.
T kan zijn dat ik wat gemist heb natuurlijk.

Ik hoor er graag over,
Gr., Tom.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #1 Gepost op: wo, 08 jan 2014, 10:01:44 »
Heb enkele jaren rondgereden met dreiecklenkers/triangels zonder stabi icm FK-schroefset:
stuurt heel direct, maar ik mistte de stabi => teveel overhellen naar mijn idee.
Wellicht op te vangen door een stuggere wielophanging,
maar ik ben inmiddels overgestapt op een replica Cupframe icm originele stabi & G40-draagarmen.
Bevalt mij beter, alhoewel de stabi nog wel tandje stijver mag.
(maar ik wil eerst mijn wielophanging verbeteren)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #2 Gepost op: wo, 08 jan 2014, 10:26:09 »
Kort gezocht, kwam dit nog tegen:

Citaat
Weil die Stabiaufnahme für den Dreieckslenkerumbau verwendet wird. Bei Salzmann bekommst du aber einen Stabi für seine Zugstreben Konstruktion. Im Rennsport fahren aber eigentlich alle den Polo ohne Stabilisator. Dort holt man die Härte über die Federn.
Einen Stabilisator wird eigentlich nur aus Komfortgründen eingesetzt. Man kann die Federung weicher machen und hat trotzdem nicht allzuviel Karosserie-Seitenneigung. Der Nachteil ist, dass die Achse sich von der idealen Einzelradaufhängung entfernt. Je härter der Stabi, desto mehr verhält sich die Achse wie eine Starrachse.
Übrigens verhält sich ein Stabi der härter aufgehängt wird (z.B. durch Wellemslager), wie ein härterer Stabi. Die härtere Aufhängung verrinngert das Lagerspiel und verhärtet damit den Stabi.

BTW: ik heb eventueel wel interesse in gezamelijke aankoop van PPP3-frame  -thumbsup-

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #3 Gepost op: wo, 08 jan 2014, 19:47:08 »
Dus als ik jouw goed begrijp Sjon,
Zou het misschien handiger zijn een stage 2 subframe aan te schaffen, na jouw ervaring? En in de toekomst misschien een dikkere stabistang te maken?

Dennis, dank voor de info,
Ik dacht dat het elkaar redelijk op zou heffen, maar als een Duitser t zegt moet t haast wel kloppen!
Ik heb het idee dat hij t alleen beredeneert op circuit auto's, die eigenlijk geen asfalt zien waar wegenbelasting voor betaald word. Toch bevestigd ie wel m'n vermoeden, ik zal ook even internationaal gaan zoeken.
Als ik overga tot bestellen laat ik het je meteen weten!

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #4 Gepost op: wo, 08 jan 2014, 20:45:06 »
Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel veel op de Engelse fora gelezen dat ze het allemaal opvangen met stuggere veren. Er rijden daar best veel 200 pk polo's en ze doen daar ook veel aan trackdays, en ik heb er eigenlijk ook nog niets negatief over gehoord.

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #5 Gepost op: wo, 08 jan 2014, 20:46:53 »
heb met mijn subframe ook geen stabi gemonteerd en idd ook stugge veren gemonteerd, rijdt prima.
ligt perfect op de weg en gaat als op de weg geplakt door de bochten

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #6 Gepost op: wo, 08 jan 2014, 23:11:21 »
Zou prima kunnen dat 't icm stugge veren wel een goeie combi is, wat ik ook al aangaf:
m'n FK-schroefset is niet stug genoeg, voldoet voor op straat, maar op 't circuit niet.

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #7 Gepost op: do, 09 jan 2014, 20:36:01 »
Jones, hoe laag rijd jij?

Ik wil een dergelijk frame gaan rijden icm 60-40 verlaging, is volgens mij een goedkoop setje van AP.
Mede vandaar m'n twijfel, en t feit dat t m'n enig rijdende auto is.

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #8 Gepost op: do, 09 jan 2014, 22:51:27 »
had ook heel even met 60/40 set gereden, wel h&r maar maakt geen verschil denk ik.
ging perfect, zit nu een schroefset onder die staat ook zo 60/40 schat ik in.
bandenmaat 175 50 13 of 195 45 14 eronder

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Subframe stage 3 PPP
« Reactie #9 Gepost op: za, 11 jan 2014, 18:08:06 »
Als je hem monteert voor het betere weg gedrag zou ik gewoon of zelf een stabi er onder maken(wat best wel te doen is als je handig bent) Of een versie pakken met stabi. In engeland vangen veel het inderdaad op met stuggere veren. Maar dat is ook niet helemaal de goede oplossing omdat dat ook weer meer stuiteren kan veroorzaken, en vooral als je er ook nog mee op straat wil rijden is dat geen fijne optie.
En dat is precies de reden dat er tegenwoordig op eigenlijk elke auto een stabi stang zit. Dan kan de vering wat zachter zonder dat je gaat overhellen als een oude 2cv(eend). Oftewel meer comfort en toch nog redelijk goed door de bocht kunnen komen.