Auteur Topic: Velgen 14": et waarde enzovoorts  (gelezen 1946 keer)

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Gepost op: vr, 24 dec 2004, 08:30:47 »
Dag allemaal,

Ja: je begint simpel met het erin zetten van een 5-bakje en voor je het weet ontwaakt de aangeboren afwijking weer die zich voor het eerst flink uitte toen je op je 15de al brommertjes ging opvoeren. Door de jarenlange onderdrukking van die tic, komt deze terug met een ongekende felheid...

Helemaal verkeerd gaat het dus wanneer je ook nog eens de pech hebt dat je een Serge tegen het lijf loopt die wel eens van het tunen van 86ctjes heeft gehoord...

Voor je het weet heb je zonder dat je het echt hebt kunnen helpen binnen 10 minuten heel Ebay Duitsland leeggekocht en kun je niet wachten het autootje waar je al 10 jaar standaard (en met 33 kW) met alle gemoedsrust in rijdt te tunen.....

Parallel aan het leegkopen van Ebay lees je natuurlijk ook nog even ALLE topicjes door en krijg je allemaal hele goeie ideeen die je dus ook "even" MOET gaan doen: je kunt het gewoon niet echt meer helpen.

In Janko's topic zie je dan hoe goed andere wieltjes onder een Polootje kunnen staan. Tijdens "tuning therapie sessies" met Serge heb je al geleerd dat wanneer je wat gaat opvoeren, je het beste een verlagingssetje met 175/55-14 eronder kunt zetten.

Ineens realiseer je je dat je het toch weer niet kunt laten op Ebay/Marktplaats naar andere wieltjes te gaan kijken.

Mijn plan is een 60/60mm verlaging set onder mijn 86c te zetten met wielen gekleed in bandenmaat 175/55-14.

Vraag: wie kan voor mij het volgende velggegevens lijstje compleet maken voor mijn zoektocht met de gedachte dat ik als ik absoluut niet wil dat er ook maar onder welke omstandigheid (inveren/maximale stuuruitslag) IETS aanloopt:

1. Velgdiameter: 14"

2. Velgbreedte: 7J??

3. LK: 4x100

4. ET: ??

5. Bandenmaat: 175/55-14

6. Is de afrolomtrek van 175/55-14 hetzelfde als de originele 135 R 13 bandjes ivm het aflezen van de snelheidsmeter (heel veel flitspalen in de randstad)?

Groet, Jan.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #1 Gepost op: vr, 24 dec 2004, 12:40:13 »
Onder een steilheck gaat 7x14 niet passen, zonder aanpassingen aan de carosserie.

Ik zou voor 6x14 et ±35 gaan, met 175/55, of als het past 185/50.
Misschien moet het zelfs nog smaller qua velg om het fatsoenlijk te laten passen zonder veerwegbegrenzers..

175/55 komt idd heel dicht bij de originele bandomtrek.




Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #2 Gepost op: zo, 26 dec 2004, 11:55:54 »
Dennis: bedankt.

Begreep in mijn tuning topic onder "Projecten" van Serge dat het (overeenkomstig wat jij al schreef) 14"6j breed et 38 moet zijn.

Kan 15" ook, of past dat aan alle kanten niet?

Groet, Jan.

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #3 Gepost op: zo, 26 dec 2004, 14:35:11 »
Onder een steilheck, past geen 15", 185/55/14 is randje, dat zit er bij ons ook onder, er moest wat omgerold worden en er moest een andere verlagingsset onder omdat de vorige (Weitec 60/60) niet hard genoeg was, veerde te ver door. Wij gaan bij de volgende banden waarschijnlijk voor de 175/55/14 dat past net wat lekkerder.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #4 Gepost op: zo, 26 dec 2004, 22:24:11 »
Ook nog een optie zou kunen zijn 165/55R14 op 6x14. ET 38
I.i.g dat had ik op me ex coupe 2f

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #5 Gepost op: zo, 26 dec 2004, 23:30:06 »
ik heb onder mijn Polo 2 Steilheck:

voor-as: 14" 5,5j ET 35 i.c.m. 175/50/14 PIRELLI P6000
achter-as: 14" 6j ET 38 i.c.m. 175/50/14 PIRELLI P6000

Dit is in combinatie met Weitec 60/60 verlagingsset.

Ervaring? Loopt niet aan, wielkasten hoeven niet worden aangepast, Je houdt een dikke pink over.

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #6 Gepost op: ma, 27 dec 2004, 11:43:25 »
voor-as: 14" 5,5j ET 35 i.c.m. 175/50/14 PIRELLI P6000
achter-as: 14" 6j ET 38 i.c.m. 175/50/14 PIRELLI P6000

Dit is in combinatie met Weitec 60/60 verlagingsset.

Deze combinatie omdat voor smal achter wat breder er mooier uit ziet, of omdat je voor niet net als achter 6J kunt zetten?

Ik heb er geen ervaring mee, alleen achter ziet het er voor mij veel problematischer uit dan voor met die overhangende naar binnen lopende wielkastjes.

Voor en achter dezelfde 6J, kan dat dus?

Groet, Jan.

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #7 Gepost op: ma, 27 dec 2004, 17:13:27 »
Citaat
Deze combinatie omdat voor smal achter wat breder er mooier uit ziet, of omdat je voor niet net als achter 6J kunt zetten?

Ik heb er geen ervaring mee, alleen achter ziet het er voor mij veel problematischer uit dan voor met die overhangende naar binnen lopende wielkastjes.

Voor en achter dezelfde 6J, kan dat dus?


Voor kun je ook 6J nemen met ET 38, gaat prima met 175 bandjes. Alleen mijn 5,5j wieletjes staan iets meer naar buiten door de andere ET waarde. Oftewel, t valt niet op dat de achterste velg iets breder is, de band staat alleen iets boller.

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #8 Gepost op: di, 04 jan 2005, 10:46:46 »
Ben net aan het informeren geweest over banden. De illustere 175/55R14 lijkt niet te bestaan of moet een ongelooflijke exoot zijn, want niemand lijkt'm te hebben. Als deze al te vinden zijn, moeten ze dus roeiduur zijn.

De 175/50R14 heeft een kleinere afrolomtrek en gaat dus tellerafwijkingen geven.

Daarom de vraag of 185/50R14 op 6J ET 38 ook past zonder aanlopen of aanpassingen? Deze zijn volop verkrijgbaar en ook nog goedkoper dan de 175/50R14's.

Bandenvoorbeelden:
165/55 R14 72V (Hankook VENTUS K102) Euro 47,70/st
175/55 R14 niet te vinden
175/50 R14 74V (Pirelli P 6000)  Euro 82,80/st
185/50 R14 77V (Fulda Carat Attiro) Euro 74,20/st

Wat is wijsheid: aanlopen, bumpstops of wielkasaanpassingen zijn hele vieze woorden voor mij.

Groet, Jan.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #9 Gepost op: di, 04 jan 2005, 11:19:13 »
175/50R14 ligt enkel en alleen op de Fiat Seicento Sporting in Abarth uitvoering.

Vandaar dat ie zo duur is (en ex-o-tisch). Wel lekker plat.
Niet errugh goedkoop.

Leverbaar: Pirelli P 6000
maar ook:
175/50 R 14 74 H   EAGLE NCT3 TOUR 4RBE van GoodYear



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #10 Gepost op: di, 04 jan 2005, 11:49:17 »
Jaap, bedankt.

De hamvraag blijft echter of 185/50R14 op 6J ET 38 ook past zonder aanlopen of aanpassingen?

Groet, Jan.

Offline 86c2003

  • Non-Register lid
  • Berichten: 815
  • Geslacht: Man
    • http://home.wanadoo.nl
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #11 Gepost op: di, 04 jan 2005, 17:28:09 »
bij die maat moet je de achterste wielkasten aanpassen door het randje (aan de binnekant) om te vouwen, nee niet weg slijpen. Voor gaat het nog wel, maar wil het soms tegen de wielkast aanlopen in de bochten. Ask Jurian op dit forum




Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #12 Gepost op: wo, 05 jan 2005, 00:44:53 »
Hoogstwaarschijnlijk past dat wel, maar ik geloof dat je ook voor een Weitec verlagingsset ging? 60/60 als ik het goed heb?
Die zijn niet keihard te noemen en veren dus nogal door wat je achter met name gaat merken vanwege de rechtdoorlopende wielkasten.
Onder een coupeetje zou het geen probleem zijn.

Hou in ieder geval rekening met de verlaging en merk van de verlagingsset. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen maar wel met 185/50/14 wil rijden raad ik je aan rondom Koni (in hardheid instelbare) schokdempers te nemen.
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline Polo1000

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #13 Gepost op: wo, 05 jan 2005, 01:15:31 »
Diameter wielen (correct me if I'm wrong):

Standaard 135/80 R13: 546,2 mm

Bredere band: 175/50 R14: 530,6 mm

Bredere band: 175/55 R14: 548,1 mm

Bredere band: 175/60 R14: 565,6 mm

Bredere band: 185/50 R14: 540,6 mm


Ik heb geleerd uit jullie commentaren dat op een steilheck met 60 mm verlaging en 6J brede ET 38 velgen alleen de 175/50 R14 en de 175/55 R14 passen.

Afrolomtrek van de 175/55 R14 komt het dichtst bij de afrolomtrek van de standaard wielen. Dit betekent de geringste tellerafwijking.



Nu dan de grote vraag:

Wie weet waar de bandenmaat 175/55 R14 tekoop is en voor hoeveel: ik heb allerlei bandenhandelaren en ook www.reifendirekt.de bekeken en deze blijken niet te bestaan??

Ik ben zeer benieuwd naar jullie 175/55 R14 bandenleverancier.

Groet, Jan.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Velgen 14": et waarde enzovoorts
« Reactie #14 Gepost op: wo, 05 jan 2005, 10:12:22 »
Je kunt bij autobandenmarkt.nl ook maten/merken aanvragen die niet op de site aangegeven staan.

Trouwens, hoeveel een onderstel inveert hangt af van de veer (dikte, progressief/lineair, aantal windingen), en niet van de schokdemper.
Deze dempt alleen de veerbeweging.

Het heeft er misschien wel iets mee te maken, aangezien de schokdemper de inveerweg enigzins vertraagt, en zo de hele lange veerbewegingen wat dempt.

Voor een echt goede instelling komen beide nogal precies, het is niet voor niks dat in de racerij alles verstelbaar is/moet zijn, en er soms per circuit andere veren worden gebruikt.

Just my 2p, ik kan er ook helemaal naast zitten..  -prut-