Auteur Topic: Kilometer teller  (gelezen 2385 keer)

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Kilometer teller
« Gepost op: di, 30 dec 2003, 20:08:21 »
Er zijn twee soorten tellers voor de 2f polo´s de "normale" en die van de G40.  (de mijlen tellerunit laat ik even buiten beschouwing die zijn redelijk zeldzaam)
Ik zit me nu af te vragen waar het precieze verschil in die beiden zit. Ik heb een normale polo en dus een teller met een 980er indeling en tot 200KM/h. de G40 heeft een 1000 en loopt tot 240KM/h.
Leg je ze naaste elkaar zie je dat 0 en max op de teller op de zelfde plek zitten.
Ik ben geen Zwitsere horlogemakeer maar als ik de beide tellers los haal en de hele radarwinkel bekijk zit ik geen verschil.
Uiteindelijke vraag waar wordt dan dat verschil goed gemaakt.
Als ik met mijn polo 80 rijd staat mijn teller daar dan ook ongeveer op (tellerafwijking niet mee gerekend) maar als ik een G40 teller erin druk zou ik op die teller bijna 100 rijden ?
Anders gezegd als ik 80 rijd op mijn teller rijd de G40 met zijn teller ook ongeveer 80.

Waar zit em nou dat verschil nu eigenlijks in :)

Lichtelijk afdwalend hier op, onze duitse polo rijders moeten als ze een afwijkende of andere bandenmaat laten monteren de teller laten bijstellen. cq. ijken.

Een en een is twee,  Ergo:
 Wat nou als je de g40 teller laat afstellen voor een niet g40 polo :) Dat moet toch willen ?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Kilometer teller
« Reactie #1 Gepost op: di, 30 dec 2003, 20:27:05 »
om het simpel te beschrijven naald wordt met spiraalveer tegen gehouden onder aan naald zit een opneem blokje ,aan km kabel zit magneet die dus ronddraait .magneet gaat sneller draaien en laat naald omhoog komen .heb je dus een zwakkere magneet gaat de naald minder snel omhoog (ivm met grotere schaal verdeling ala g40)

oftewel als je het nu niet snapt en wel dubieus kunt lezen ,een kleine pik komt sneller omhoog  :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Kilometer teller
« Reactie #2 Gepost op: di, 30 dec 2003, 20:38:44 »
Hoe laten onze oosterburen dat ding dan afstellen??
TUV eisen is max 4% bij voertuigen van na 92 en 10% als ze ouder zijn. (als ik me goed heb laten inlichten) Hoe gaat dat dan in z´n werk ?
bijv als je met 175/50R13 rondrijdt geeft je teller toch iets meer aan dan een polo met bijv 195/45/14.

Het is dus toch anders dan ik dacht, dat er door een ander tandwieltje of radartje aan de bak kant van de kabel de verschillen ontstonden :)

Ach ben nooit te oud om nog wat te leren
 :D
omhoog komen heeft toch ook met zwaarte- of juist met "aantrekkingskracht"  te maken  :P

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Kilometer teller
« Reactie #3 Gepost op: di, 30 dec 2003, 22:18:41 »
nee je kunt de tellers er zo in hangen ,rondsel in bak is gelijk van g40 of andere polo
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Kilometer teller
« Reactie #4 Gepost op: di, 30 dec 2003, 23:45:44 »
Hoe laten onze oosterburen dat ding dan afstellen??
TUV eisen is max 4% bij voertuigen van na 92 en 10% als ze ouder zijn. (als ik me goed heb laten inlichten) Hoe gaat dat dan in z´n werk ?
bijv als je met 175/50R13 rondrijdt geeft je teller toch iets meer aan dan een polo met bijv 195/45/14.

Het is dus toch anders dan ik dacht, dat er door een ander tandwieltje of radartje aan de bak kant van de kabel de verschillen ontstonden :)

Ach ben nooit te oud om nog wat te leren
 :D
omhoog komen heeft toch ook met zwaarte- of juist met "aantrekkingskracht"  te maken  :P

Wat ze in duitsland doen om met bijv 175/50/13 toch een goede snelheidsindicatie te geven is een klein tandwielkastje tussen de kilometertellerkabel plaatsen.
Daarmee wordt het aantal omwentelingen voor de kilometer iets aangepast zodat de aangegeven snelheid weer klopt.
Dit hoeft alleen als de aangegeven snelheid niet meer binnen de 10% marge valt.
Aan de meter zelf wordt naar mijn weten niks gedaan.

Over verschil niet-G40 en G40 kilometerteller:

Bij de 2F ben ik er nog niet helemaal uit, maar als je naar de polo 2 G40 kijkt:
niet-G40: 20-200 w=980, G40: 20-240 w=980
Dit verschil wordt weer goedgemaakt door de eindoverbrenging, die 22% verschilt (4,063/3,333), dit verschil zit ook in 220/180..

Bij de polo 2F G40 en "normaal" moet ook wel zoiets te berekenen zijn, de "wegstreckenzahl" (=w) bepaald hoeveel te teller aangeeft bij een bepaald aantal toeren van de kilometertellerkabel..

Nouja, later meer hierover  :D

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Kilometer teller
« Reactie #5 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 00:02:55 »
Nu moet ik je corrigeren :)
Volgens de onderdelen catalogus van VW:
G40 tacho:  240KMH-W1000
normale: 200KMH-W980
Mijlen: 100MPH of 160KMH -W1575
G40, mijlens 160MPH, 250KMH -W1610
De laatste is wel een leuke trouwens  standaard polo tellertje tot 250. Dat lijkt me mooier om te hebben dan zo'n teller met folie tot 260

 :D

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Kilometer teller
« Reactie #6 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 00:23:40 »
Citaat
Over verschil niet-G40 en G40 kilometerteller:

Bij de 2F ben ik er nog niet helemaal uit, maar als je naar de polo 2 G40 kijkt:
niet-G40: 20-200 w=980, G40: 20-240 w=980
Dit verschil wordt weer goedgemaakt door de eindoverbrenging, die 22% verschilt (4,063/3,333), dit verschil zit ook in 220/180..


Wat je zegt klopt niet, het aandrijfwiel van de kilometerteller (in de bak) is gelijk.
Het verschil zit 'm echt in de teller.
Aangezien je diff, normaal gesproken, het zelfde toerental draait als je wielen maakt de eindoverbrenging geen verschil.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Kilometer teller
« Reactie #7 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 00:24:38 »
simpel gezegt.
je hebt het over codes binnen het vdo assortiment.
de golf 1 heeft weer een andere code als de polo 2.
en als ik  me niet vergis komt het op het zelfde uit.
weet je wat je zou kunnen doen?
de achter platen wisselen.
dus de g40 aanduiding op die van de cl.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Kilometer teller
« Reactie #8 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 00:30:48 »
Oh dennis excuse moi, lees nu pas dat je over het over die van de 2 en niet die van de 2F had..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Kilometer teller
« Reactie #9 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 12:32:58 »
Citaat
Over verschil niet-G40 en G40 kilometerteller:

Bij de 2F ben ik er nog niet helemaal uit, maar als je naar de polo 2 G40 kijkt:
niet-G40: 20-200 w=980, G40: 20-240 w=980
Dit verschil wordt weer goedgemaakt door de eindoverbrenging, die 22% verschilt (4,063/3,333), dit verschil zit ook in 220/180..


Wat je zegt klopt niet, het aandrijfwiel van de kilometerteller (in de bak) is gelijk.
Het verschil zit 'm echt in de teller.
Aangezien je diff, normaal gesproken, het zelfde toerental draait als je wielen maakt de eindoverbrenging geen verschil.

Je hebt gelijk, dat bedacht ik mij later ook al...
Snelheid wordt bepaald door omwentelingen van het wiel (differetieel), en de overbrenging naar de km-teller is bij alle gelijk...

Het was al laat  ;)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Kilometer teller
« Reactie #10 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 16:58:30 »
oftewel lees mijn eerdere reply  en voila
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Kilometer teller
« Reactie #11 Gepost op: wo, 31 dec 2003, 20:31:08 »
Precies! :-)

Ook een leuke:

kilometerteller en snelheidsmeter worden hier niet echt gescheiden!

kilometertellert is precies gelijk aan alle andere plo's, en dus zitten er in de tellerbak dezelfde tandwieltjes etc etc..
bak-kilometertelleraansluiting is bij allemaal gelijk, dus ook de kilometerteller is overal gelijk.  (bandenmaat verschilt wel met de verschillende polo's alleen de omtrek van de banden zou dat niet doen, of in iedergeval binnen de marge).

snelheidsmetert: puur en alleen het serge verhaal: magneetverhaal! (das dus alleen hoever de naald over de schaal beweegt).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Kilometer teller
« Reactie #12 Gepost op: za, 03 jan 2004, 23:59:00 »
En t verschil wat er nog meer is is een ledje voor de temperatuur,die hebben zo ook niet allemaal, me 1.3 had t niet,maar de g40 wel
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Kilometer teller
« Reactie #13 Gepost op: zo, 04 jan 2004, 09:10:29 »
ledje voor de temperatuur?


Hebben ze toch alllemaal?

van de meest uit elkaar getrokken, simpele standaard Polo uit 75 tot de nieuwste polo fun?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Kilometer teller
« Reactie #14 Gepost op: zo, 04 jan 2004, 14:00:23 »
dan zit er ook een sensor op de bol met koelvloeistof,misschien zit dat er alleen bij een aav niet op want heb t een keer bij een nadere bekeken en die had t ook niet.......
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!