Hoe laten onze oosterburen dat ding dan afstellen??
TUV eisen is max 4% bij voertuigen van na 92 en 10% als ze ouder zijn. (als ik me goed heb laten inlichten) Hoe gaat dat dan in z´n werk ?
bijv als je met 175/50R13 rondrijdt geeft je teller toch iets meer aan dan een polo met bijv 195/45/14.
Het is dus toch anders dan ik dacht, dat er door een ander tandwieltje of radartje aan de bak kant van de kabel de verschillen ontstonden
Ach ben nooit te oud om nog wat te leren
omhoog komen heeft toch ook met zwaarte- of juist met "aantrekkingskracht" te maken
Wat ze in duitsland doen om met bijv 175/50/13 toch een goede snelheidsindicatie te geven is een klein tandwielkastje tussen de kilometertellerkabel plaatsen.
Daarmee wordt het aantal omwentelingen voor de kilometer iets aangepast zodat de aangegeven snelheid weer klopt.
Dit hoeft alleen als de aangegeven snelheid niet meer binnen de 10% marge valt.
Aan de meter zelf wordt naar mijn weten niks gedaan.
Over verschil niet-G40 en G40 kilometerteller:
Bij de 2F ben ik er nog niet helemaal uit, maar als je naar de polo 2 G40 kijkt:
niet-G40: 20-200 w=980, G40: 20-240 w=980
Dit verschil wordt weer goedgemaakt door de eindoverbrenging, die 22% verschilt (4,063/3,333), dit verschil zit ook in 220/180..
Bij de polo 2F G40 en "normaal" moet ook wel zoiets te berekenen zijn, de "wegstreckenzahl" (=w) bepaald hoeveel te teller aangeeft bij een bepaald aantal toeren van de kilometertellerkabel..
Nouja, later meer hierover