Toen ik zojuist thuis kwam en de auto parkeerde merkte ik dat de wagen stationair hevig begon te schudden. Wat bleek; hij draaide maar 500 toeren. Even gas gegeven maar hij viel weer terug naar de 500. Uitegezet, kap open, riemspeling gecontroleerd, maar dat was ok. Opnieuw gestart, stationair net onder de 1000 vrij normaal dus. Beetje aan bougiekabels lopen klooien wat op het gehoor een lichtelijke toerenstijging tot gevolg had maar verwaarloosbaar op de toerenteller.
Wel valt het toerental 'raar' terug in toeren: Gelijkmatig maar blijft een fractie rond de 1200 hangen en wederom rond de 1000 waarna het toerental verder zakt tot net beneden de 1000. Het stationair lijkt ook iets te schommelen als je het blok hoort draaien.
Verder was er, op een afgescheurde kleppendekselontluchtingsslang na, niets waarneembaars anders. Maar dat afgescheurde slangetje kan volgens mij niet de oorzaak van het lage stationair zijn.
Wie weet waar het aan gelegen kan hebben? Wat moet ik nalopen?
Het draait om een 1045 cc AAU uit '91 (injectie dus)
Btw waar loopt dat slangetje van de kleppendekselontluchting heen? Waar sluit ik deze op aan?