Auteur Topic: nokkenas slijpen  (gelezen 2846 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
nokkenas slijpen
« Gepost op: zo, 18 jan 2009, 19:03:15 »
zijn er mensen die dit al eens hebben gedaan/laten doen?

aangezien ik een paar orginele nokkenassen heb liggen zit ik hier misschien aan te denken ipv 'n dure snelle nok te kopen..

Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #1 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 19:09:35 »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #2 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 20:25:07 »
Ik heb zelf wel eens gekeken of die mogelijk was met de nokkenas in mijn toenmalige auto.
Was een Daihatsu Applause met een 1600 16v OHC en sleeptuimelaars.

Ik heb toen geloof ik naar CatCams gebeld om dit te vragen. Wat ze dan doen is de diameter van de nok verkleinen zodat je meer lift krijgt uit de nokkenas, vervolgens zou je dan shims moeten plaatsen om dit op te lossen en voila, meer lift.

Alleen dit heb ik niet gedaan vanwege diverse redenen. Het zou zo en zo al slechter zijn om met shims te werken, deze dingen liggen niet altijd even stabiel op je klepsteel, eraf komen is dus grote schade.
Ook zou het met die motor een probleem zijn, aangezien je dan het motormanagement zou moeten aanpassen op een andere vullingsgraad.
En buiten dat waren de kosten ook nog vrij hoog, geloof ergens rond de E 200,-.
Bovendien zou je dan ook niet dezelfde 'duratie' van een snellere nokkenas hebben, het aantal graden dat een klep openstaat dus.

Ik zou voor de slimme weg gaan en er eentje bij CatCams bestellen.
Veel keuze
Volgensmij heb ik ergens gelezen dat een nieuwe stok iets van E250,- kost
De bovenste 5 zijn bruikbaar voor Street use, het stationair toerental weet ik niet, moet je aan CatCams vragen.

Hopelijk zo genoeg info gegeven  -ja-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #3 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 20:28:11 »
bij multi carbs en een hydrau kop zou ik niet verder gaan dan een 280 met dubbele veren .dan kun je nog af met originele hydrau stoters
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #4 Gepost op: zo, 18 jan 2009, 20:52:24 »
7606137
 269 / 269°
 225 / 225°
 10.00 / 10.00mm
 1.25 / 1.35mm
 O.E.M.
 HYDR: sport
 
Ik ben zelf van plan om in den toekomst deze te kopen. Aangezien ik dan het polo'tje nog goed kan gebruiken voor op de weg.
En zoals OEM al aanduid hoef je dan ook geen andere klepveren etc te monteren  :)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #5 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 13:12:07 »
het gaat er mij vooral om het langer open staan (stompere) nok, meer lift vind ik niet zo verstandig aangezien de kleppen al zo dicht bij de zuigers komen.
de hydro stoters zullen de speling opvullen (ipv shims)
m'n duits is niet echt goed helaas, zal het eens doorlezen... heb zelf ook nog ergens een link van een nederlandse site dacht ik..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #6 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 19:04:46 »
als je een lift neemt van 10,6mm is er niks aan de hand
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #7 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 19:05:23 »
het gaat er mij vooral om het langer open staan (stompere) nok, meer lift vind ik niet zo verstandig aangezien de kleppen al zo dicht bij de zuigers komen.
de hydro stoters zullen de speling opvullen (ipv shims)
m'n duits is niet echt goed helaas, zal het eens doorlezen... heb zelf ook nog ergens een link van een nederlandse site dacht ik..

maar zo te lezen snap je nog niet exact hoe nokkenassen en cylindervulling werken  -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #8 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 20:39:05 »
want?
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #9 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 20:48:54 »
je hebt meer aan lift dan openingsduur
 als je op je effectieve lift zit (dwz dat de cilindrische oppervlak net zo groot is als je oppervlak van je zetel doorlaat ) das een 10,9mm  voor de polo 2 koppen met 8mm klepsteel  en 36mm inlaatklep .win je veel meer dan je klep langer open te laten staan . je kunt beter de weerstand verminderen van de luchtstroom dan dezelfde luchtstroom langer te laten strommen met meer weerstand . zodat je motor eerder in zijn toerengebied presteert ipv pas bij een toertje of 5000. je kunt beter al vermogen kreeeren en koppel bij 3000 rpm dan alleen vermogen bij 5000rpm .

een motor kun je het beste tussen de 3000 en 7500 rpm laten werken op gevoel  ,wat in werkelijkheid tussen de 3000 en 6800rpm is ( langere levensduur etc )boven de 7000 rpm komen er zoveel weerstandskrachten vrij in de motor qua  dynamisch gewicht van op en neer gaande delen , zoals start en stoptijd van de zuigers ,dat je dan alle moet gaan verlichten en uitwegen ,tevens zuigers inkorten of speciale zuigers plaatsen .

het is leuk om een motor 9000 rpm te kunnen laten draaien ,maar het is van geen enkel nut in het dagelijks straat verkeer . en een motor die op klassieke wijze 9000 rpm draait is stationair en bij stadsverkeer een ramp .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #10 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 21:59:09 »
Het enige nadeel van een te grote lift is zwevende kleppen.
Hiervoor zijn natuurlijk aftermarket klepveren en borgplaten te koop, maar dat is weer een stap verder  :P.

Een gigantische duratie is zoals Serge al zegt, leuk voor op het circuit.
Je kunt het min of meer zo zien dat wanneer de duratie groter wordt je stationair toerental dat ook doet.
De reden hiervoor is dat de motor anders simpelweg uitvalt aangezien de gassenstroom niet doorloopt.

Ik zou iig niet gaan voor de 2000 toeren per minuut stationair  -uitlachen- dan wordt het nogal leuk in het dagelijkse verkeer.
Wie logisch nadenkt weet natuurlijk dat minder toeren gelijk staat aan minder slijtage.
Waarom zouden diesels langer meegaan...

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #11 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 22:03:49 »
klepveren . geen probleem . neem ze of van de mh motor , 3f motor, of van golf 1.8 gti (zowel 8v als 16v ) mk 2 . kosten geen drol op de sloop .en ze passen direct . want het zijn dubbele klepveren .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline GiGaHertz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 163
  • Geslacht: Man
  • IK MOET MIJN VOOR EN ACHTERNAAM HIER INVULLEN
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #12 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 22:08:04 »
Joh ik blij dat ik een MH motor heb die ik straks op ga fokken  :P. -off-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #13 Gepost op: wo, 21 jan 2009, 23:51:43 »
alleen vanwege de klepveren -dunno-

 -gert-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: nokkenas slijpen
« Reactie #14 Gepost op: do, 22 jan 2009, 12:58:55 »
 -klus- weer wat geleerd.. heb er zelf amper ervaring mee, alleen theoretisch maar dat vergeet ik zo weer als ik het niet echt gedaan heb.

wat is de standaard lift dan? heb me al eens laten vertellen door de revisieboer dat kopvlakken haast niet te doen was aangezien de kleppen al zo laag liggen. maar dit moet dus toch wel kunnen..

ik ga binnenkort eerst eens een dummy in elkaar zetten, lijkt me wel handig..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen