Auteur Topic: G40 turbo.. wat nodig.  (gelezen 2681 keer)

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Gepost op: wo, 11 okt 2006, 08:58:49 »
Titel zegt het al..
Ben ff aan het brainstormen over mijn knakenbakje.
Omdat ik al jaar en dag meedoe op drachten aan de sprints moet de polo volgend jaar ook maar eens meedoen.
Ik heb wel eens met een g40 meegedaan en ook nog een gekietelde en natuurlijk met de golf g60, maar wil nu eens een turbo overstap maken.
Ik zoek dus een geschikte turbo voor een ombouw. Naar mijn inziens géén t3, maar iets waar je boven de 200pk mee uitkomt. Een mitsubishi t04 ofzoiets. Welke turbo spoelt het best op voor de g40 en brengt leuke pk's op de bank.

Verder wta ben ik allemaal benodigd voor de ombouw, meeste dingen weet ik al maar is toch makkelijk om dit in 1 lijstje te hebben

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #1 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 14:40:14 »
serge? of iemand anders.. ik heb al UTFS gedaan

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #2 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 16:09:53 »
Een G40 heeft eigenlijk alles in huis om opgeladen door het leven te gaan.

Duidelijk dat de aanpassingen bestaan uit: G-lader d'r af, Turbo uitlaatspruitstuk + Turbo d'r op. Rothe motorsport levert dat soort spruitstukjes voor de 2f (bij de 2f heb je nog ruimte onder de kap). De rest: slangen, intercooler, etc is al voorhanden.

De chip in je digifant zal je moeten (laten) her-programmeren, want waar een G40 vanaf 'stationair' al druk levert, heeft een Turbo natuurlijk een turbo gat (moet eerst opspoelen).

Wat voor type Turbo je moet pakken: denk eraan dat je slechts over een 1300'tje beschikt, en de hoeveelheid uitlaatgassen dus niet enorm zijn.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #3 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 16:24:10 »
plus dat er een aparte olieleiding voor de turbo vanaf het carter moet lopen, toch..

zal waarschijnlijk een garret t3 worden met een andere .AR om beter te spoelen. intercooler van een bmw 535d(? goede optie?) en de chip moet aangepast worden..

http://www.vw4ever.de/tuning/index.html

zag hier redelijke prijzen

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #4 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 21:12:15 »
heb waarschijnlijk een nieuwe t3..van een passat 20v..

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #5 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 21:34:00 »
plus dat er een aparte olieleiding voor de turbo vanaf het carter moet lopen, toch..

Nee.

De G40 lader wordt gesmeerd door de olieleiding die vanaf de achterkant van de kop (aanvoer) loopt naar de lader. De afvoer van deze olie verloopt vanaf de lader, terug naar het carter (afvoer)

Als je geluk hebt, kan je deze leidingen gewoon gebruiken voor de turbo.

Er is dus geen aanvoer vanaf het carter, maar juist de andere kant op :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #6 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 21:39:48 »
Rothe Motorsport verkoopt complete ombouwsets
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #7 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 21:47:51 »
kreeg een aanbod van melchior voor een turbo van een 20vt passat.. een t03 dus
nu zat ik ff te denken.. als ik nu deze samen met het orginele uitlaatspruitstuk neem en deze middels een adapterplaat, moet het toch ook kunnen..



zoals dit

en ik weet dat rothe het zo verkoopt.. maar het moet een knakenbak blijven..;)

PS.  ikke snap jaap

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #8 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 23:03:47 »
ben bang dat het kwa ruimte onder je kap nie echt gaat passen
ook nie bij een 2f ben ik bang

maarja meten is weten

gr maikel,

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #9 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 23:03:57 »
geen meebrainstormers vanavond?

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #10 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 23:05:35 »
ben bang dat het kwa ruimte onder je kap nie echt gaat passen
ook nie bij een 2f ben ik bang

maarja meten is weten

gr maikel,

spruitstuk verscheelt niet zo veel met die van rothe.. plus de flow is goed.. gaat me enkel ff om de adapterplaat maken..

nog een goede autocad specialist op dit forum?

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #11 Gepost op: wo, 11 okt 2006, 23:07:15 »
plus het feit als het lukt met zo'n adapterplaat dan is dit heel toegangkelijk voor vele g40 rijders.. betaalbaar etc

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #12 Gepost op: do, 12 okt 2006, 09:04:08 »
Helaas Richard: Als je het originele uitlaatspruitstuk van een G40 wilt gebruiken, met daarop een adapterplaat, met daarop de turbo,.. dan kom je met je radiateur in de knoei, en misschien ook nog je oliefilter: Turbo komt te ver richting bak te hangen, en daar zit van alles weg gebouwd.

VW heeft op de 1.OT wel op die plaats de turbo gehangen, maar die motor hangt in de GOL, en daar zit de radiateur vast heel anders :)

Joscha (voormalig?)lid heeft ooit in zijn Polo 2 op die manier een turbo geplaatst: Met behulp van de uitlaat van een standaard 1.0 of diesel ( 4 in 1 spruitstuk), waarbij hij de radiateur naar voren plaatstte (voorzover er ruimte was in een Polo 2), en daarbij kwam de turbo heel laag te hangen (ter hoogte van het carter.

Bickel Tuning hing de turbo ook ergens, en heel eind ver, weg. (plaoties anyone?)  Ik dacht zelfs achter het carter...
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richardk

  • Non-Register lid
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #13 Gepost op: do, 12 okt 2006, 09:26:13 »
nee een adapterplaat dat je tussen het blok en een orginele uitlatspruitstuk van een 20vt. dus geen g40 uitlaatsspruitstuk.
radiator kan wel een dunne PAl.. scheelt weer.. oliefilter moet ik dan ff kijken.. zal wel ff meten deze week

maar een turbo heeft koeling van zowel olie als water.
Olie van je filter afpakken en retour terug carter in (flens aan lassen) maar waar haal ik mijn water weg?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
G40 turbo.. wat nodig.
« Reactie #14 Gepost op: do, 12 okt 2006, 10:31:31 »
Olie kan je (je hebt toch al een G40?) pakken vanaf de originele leiding.

Water zal je van de 'bypass' moeten pakken: die is altijd open. In de dikke slangen naar de radiateur is alleen stroming als de termostaat open staat.

Het water in de bypas kan je aftappen van de 2 slangen die naar je interieur kachel lopen (ID 15mm). Deze zijn altijd open. (daar tap ik zelf ook het water vanaf om mijn diesel-filter mee te verwarmen).

Maar je kunt ook gaan voor een niet-water-gekoelde-turbo (van een Diesel bijvoorbeeld).

Heb je het project van Marcel86c (PZ-86-RJ) al eens bekeken? Een spruitstuk van een 20vt gaat niet passen: het polo blok is veel smaller dan een 20vt.

Linkje naar Marcel Statz zijn turbo project
Mijn wagenpark Fix what ain't broken