Auteur Topic: probleem met t vervangen van de remmen  (gelezen 3079 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
probleem met t vervangen van de remmen
« Gepost op: do, 25 feb 2010, 11:21:10 »
ik dacht vanochtend om even binnen een uurtje de remblokken en schijven van me auto te vervangen -gert-

Dat is dus niet gelukt. Ik loop tegen het probleem aan dat de schijven die erop zitten zowiezo een goeie 2mm dunner zijn dan de nieuwe schijven. Op zich kan dat kloppen.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om de nieuwe blokken en schijven te monteren. Enkel de blokken gaat wel, met de oude schijf. Maar ik krijg het er echt niet tussen. Klauw past er niet omheen.

Piston/cilinder heb ik teruggeduwd. geen probleem was dat verder. Maar ik krijg de remklauw er gewoon niet omheen bij zowel nieuwe blokken als schijven. Zeer vervelend.

Leverancier gebeld, die geven aan dat dit de dunste schijven zijn die ze leveren en nog nooit klachten erover hebben gehad dat t niet zou passen.
Schijven zijn 9,9 mm dik (de nieuwe) blokken zijn iets dikker.

Zou de klauw krom kunnen zijn? Doe ik wat fout?
Zag ook dat de oude blokjes enigszins scheef waren afgesleten. Wellicht zit daar ook wat in?

Iig heb ik nu pas 1 kant klaar, en omdat ik naar school moet kan ik niet verder. Ben 1.5 uur bezig geweest met 1 kant, en heb nu enkel de blokken erop aan die kant. Merkte wel dat me rempedaal meer tegendruk geeft nu. Heb er nog niet mee gereden, daarvoor wil ik beide kanten hebben gedaan. Wellicht lukt het me aan de andere kant wel om de boel te monteren, dan zou het dus in het remklauw zitten.
Ik blijf het vreemd vinden...

iemand een idee?

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #1 Gepost op: do, 25 feb 2010, 11:27:33 »
Volgens mij zijn die schijven wel goed, moeten bij de 10mm zitten, het lijkt me dat de blokken te dik zijn. Worden bij WV II klauwen met massieve schijven geen dikkere blokken toegepast?
Anders moet je deze http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5699.0.html nog even doorpluizen
Oo=o=oO

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #2 Gepost op: do, 25 feb 2010, 11:32:30 »
Volgens mij zijn die schijven wel goed, moeten bij de 10mm zitten, het lijkt me dat de blokken te dik zijn. Worden bij WV II klauwen met massieve schijven geen dikkere blokken toegepast?
Anders moet je deze http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5699.0.html nog even doorpluizen

heb niet opgelet wat voor klauwen erop zitten, maar ik zal het eens nakijken vanmiddag.
Blokken zouden ook de goede zijn.
Blokken zijn overigens wel heel erg dik, schijf is dunner zegmaar. Weet niet hoe dik die moeten zijn? Heb overigens gewoon massieve schijven (anders konden ze niet zo dun zijn)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #3 Gepost op: do, 25 feb 2010, 11:36:32 »
VWII heeft dunnere blokken. Als je massieve schijven icm blokken voor VWI remklauwen hebt moet het passen. Remblokken van de VWI klauwen hebben wel een hele dikke voering, dat klopt.

Krijg je de klauw met blokken (los van de fusee én teruggedrukte zuiger) wel over een schijf? Zit het in de positie van de klauw tov de schijf of zit 't hem in de opening tussen de blokken en de dikte van de schijf?

Remdruk bij stilstaande motor is altijd harder vanwege de vacuumgestuurde rembekrachtiger, dat het pedaal harder aanvoelt zegt dus niet zoveel.


Hou er in't vervolg maar rekening mee dat er met sleutelen aan een oude goedkope auto altijd wel iets tegen zit  -klus- -boehoe-. De meest makkelijke klusjes hebben mij soms dagen bezig gehouden.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #4 Gepost op: do, 25 feb 2010, 11:42:13 »
VWII heeft dunnere blokken. Als je massieve schijven icm blokken voor VWI remklauwen hebt moet het passen. Remblokken van de VWI klauwen hebben wel een hele dikke voering, dat klopt.

Krijg je de klauw met blokken (los van de fusee én teruggedrukte zuiger) wel over een schijf? Zit het in de positie van de klauw tov de schijf of zit 't hem in de opening tussen de blokken en de dikte van de schijf?

Remdruk bij stilstaande motor is altijd harder vanwege de vacuumgestuurde rembekrachtiger, dat het pedaal harder aanvoelt zegt dus niet zoveel.


Hou er in't vervolg maar rekening mee dat er met sleutelen aan een oude goedkope auto altijd wel iets tegen zit  -klus- -boehoe-. De meest makkelijke klusjes hebben mij soms dagen bezig gehouden.

Ik heb de motor gestart, vrije slag was minder. ;)
Nu ik een paar dingetjes weet zal de andere kant sneller gaan.

Heb niet gekeken of de klauw over de schijf plus blokken past. Zo op het oog wel. Maar ik kom iets van 2mm te kort als ik hem eroverheen wil schuiven. Schijf duw ik trouwens ook scheef als ik het zo probeer. En dan nog kom ik die paar mm te kort.

Dus dan zit t in de blokken die wat te dik zijn wellicht? En daarvoor moet ik kijken naar het type klauwen?

Okey

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #5 Gepost op: do, 25 feb 2010, 12:08:23 »
foto's doen wonderen.

schijf: 10mm hoort ( slijtagegrens = 8mm)

blokken: d'r zijn verschillende diktes, maar de dikste zouden inderdaad gewoon moeten passen. Passing is wel nauw.
Originele blokken (dealer?) of onderdelenboer? (merk/type)

Ik heb een setje blokken voor het andere oude type zwemzadelklauwen dat zo dik is dat ze never nooit niet passen, en die komen juist van de dealer vandaan  -boehoe-

Als het goed is heb je overigens VW I klauwen, massieve (10mm) schijven en 'standaard' blokken. Moet passen.  De 'Verkeerde' VWII blokken zouden juist enorm ruim moeten passen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #6 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:08:46 »
Heb je een merk + onderdeelnummer van de blokken?

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #7 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:28:26 »
Heb je een merk + onderdeelnummer van de blokken?

merk: ABS
typenummer blokken: 36853
typenmmer schijven: 15703

komen van onderdelenboer (www.autopartsonline.nl) En dit waren de enigste die zij hadden voor vw polo uit 1993.

Blokken passen echt niet met de schijven. Ik kan niet zien wat voor remklauwen het zijn.
Als ik ze monteer moet ik de schijf helemaal scheef trekken om enigzins het nog voor elkaar te krijgen, maar ik krijg de klauw er dus niet op, paar mm zit ertussen.
Zet ik de originele schijf erop, met de nieuwe blokken, past het allemaal netjes en is het zo gebeurt.
Dikte van de originele schijf (althans van de randen) is een stuk dunner. Maarja dat zal dus wel al afgesleten zijn.

Ik baal er echt van.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #8 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:28:39 »
Als de klauw met blokken wel over de schijf past, dan zit je klauw ws. vast aan/op de remzadel. De klauw kan ten opzichte van de zadel 'glijden'/ verschuiven,  dan is dat misschien niet meer gangbaar?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #9 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:38:48 »
Piston/cilinder heb ik teruggeduwd. geen probleem was dat verder.

Volledig? Deze kan ook echt niet verder?

Schijf duw ik trouwens ook scheef als ik het zo probeer.

Bijzonder? Ik vermoed dat je dit ongelukkig verwoord? Anders lijkt het me dat je je eigen kracht niet kent?

Als het goed is heb je overigens VW I klauwen, massieve (10mm) schijven en 'standaard' blokken. Moet passen.  De 'Verkeerde' VWII blokken zouden juist enorm ruim moeten passen.

Volgens mij zou het ook allemaal moeten passen, het lijkt mij iig ook sterk als je VWII-klauwen zou hebben, want dan zou je idd juist ruimte over moeten houden?!

Succes!

Hou er in't vervolg maar rekening mee dat er met sleutelen aan een oude goedkope auto altijd wel iets tegen zit  -klus- -boehoe-. De meest makkelijke klusjes hebben mij soms dagen bezig gehouden.

 withstupid
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline wobster

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • kevin vrijsen
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #10 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:43:57 »
normaal zou het moeten passen hoor is dikkwijls een "tight fit" als alles nieuw is

-de zuiger is helemaal ingeduwd?
-de klauw bestaat uit 2 delen haal deze is uit elkaar,zorg dat alles goed gangbaar is  
-als die er dan stukje overgaat eventueel rest verder doorkloppen met kunstof hamer,is vaker het geval bij de combi schijven en blokken vervangen vooral bij massieve schijven.

good luck

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #11 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:49:24 »
Volledig? Deze kan ook echt niet verder?

Bijzonder? Ik vermoed dat je dit ongelukkig verwoord? Anders lijkt het me dat je je eigen kracht niet kent?

Volgens mij zou het ook allemaal moeten passen, het lijkt mij iig ook sterk als je VWII-klauwen zou hebben, want dan zou je idd juist ruimte over moeten houden?!

Succes!

 withstupid

piston/cilinder kan niet verder.

Ik bedoel niet de schijf krom. maar omdat ik m slechts met 2 wielbouten een klein beetje vast heb gezet, kan ie dus nog kantelen erover. Hij zou dus scheef op de naaf zitten dan.

Mja misschien doe ik gewoon wat verkeerd.
Me pa maar vragen vanavond te helpen, met een goede lamp erop.

klauw uit 2 delen? de bevestiging en de klauw zelf bedoel je dan? Voor de rest geen losse delen gezien hoor (ja piston dan)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #12 Gepost op: do, 25 feb 2010, 13:59:32 »
remzadel en remklauw zijn 2 verschillende delen. De geleidepennen zorgen ervoor dat de klauw ten opzichte van de remzadel kan bewegen. Als dat niet lukt staat je remklauw niet goed tov de schijf en past de boel niet.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #13 Gepost op: do, 25 feb 2010, 14:04:55 »
Heb je een vraagbaak bij de hand? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: probleem met t vervangen van de remmen
« Reactie #14 Gepost op: do, 25 feb 2010, 14:09:34 »
Heb je een vraagbaak bij de hand? -dunno-

helaas niet

remklauw kan ik wel goed monteren als ik de oude schijf erop laat zitten, kan m ook normaal intrappen (intrappen en vervolgens kijken of het mee beweegt) dus waarom zou het dan wel lukken?
Blijf het ook vreemd vinden dat de oude blokken aan 1 kant scheef zijn afgesleten.

Fotos kan ik nu niet maken, zit op school. Auto staat thuis.