Auteur Topic: interieurverlichting werkt niet via deuren  (gelezen 1931 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
interieurverlichting werkt niet via deuren
« Gepost op: vr, 25 jun 2010, 20:22:31 »
ik heb een probleempje met de interieurverlichting. De lamp brand alleen als ik m op continu aan heb staan. Zet ik m op de stand van wachtverlichting. werkt de lamp niet.
Ik heb de schakelaar al ingesprayt, de deurschakelaar opgeschuurt zodat deze weer normaal massa kan maken. Maar nog steeds heb ik geen licht bij deur open.

Ik heb bij deze auto ook geen rechter schakelaar, dus hij zou enkel op de linkse deur werken. Is het met weinig aanpassingen mogelijk om rechts ook een schakelaar te monteren?

Wat kan ik aan het probleem doen? Kabelbreuk denk ik zelf aan...

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #1 Gepost op: vr, 25 jun 2010, 20:44:17 »
is massa geschakeld . was je ook zo slim om toen je het schakelaartje schoon schuurde .om toch even dat stekkertje tegen massa te leggen ?
denken is een nogo in sleutelen . uitsluiten tot zekerheid is een dubbel ja aanbevolen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #2 Gepost op: vr, 25 jun 2010, 21:36:39 »
En zit hij überhaupt wel aangesloten? Zou even de multimeter eraan hangen
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #3 Gepost op: vr, 25 jun 2010, 21:50:34 »
bij de vorige zaten er 4 draden aan de lamp, bij deze maar 3. Verklaring is dat deze maar 1 deurschakelaar heeft.

Wat ik zo raar vind is dat ie op de normale manier wel werkt (dus continu)

zal t een keertje doormeten of de kabel nog verbinding heeft (lamp naar deurschakelaar)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #4 Gepost op: za, 26 jun 2010, 07:36:19 »
Een polo in deluxe versie (CL?) heeft wel een draadje vanaf de lamp naar de rechterdeurstijl lopen; Dat draadje, en de schakelaar, moeten de meeste polo's missen.

Als het lampje het wel doet, zoek het dan in de schakelaar in de deurstijl.
Citaat
Ik heb de schakelaar al ingesprayt, de deurschakelaar opgeschuurt zodat deze weer normaal massa kan maken. Maar nog steeds heb ik geen licht bij deur open.
Je bent op de goede weg, meten is weten. :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #5 Gepost op: za, 26 jun 2010, 09:59:38 »

denken is een nogo in sleutelen .

lijkt me toch verrekte handig  -dunno-


 -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #6 Gepost op: za, 26 jun 2010, 12:22:09 »
lijkt me toch verrekte handig  -dunno-


 -nana-

wat serge bedoelt is dat alleen 'denken dat iets wel of niet  is' niet handig is.
Eerst logisch 'nadenken' en daarna uitsluiten of bevestigen

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #7 Gepost op: za, 26 jun 2010, 12:54:36 »
Een polo in deluxe versie (CL?) heeft wel een draadje vanaf de lamp naar de rechterdeurstijl lopen; Dat draadje, en de schakelaar, moeten de meeste polo's missen.

Als het lampje het wel doet, zoek het dan in de schakelaar in de deurstijl. Je bent op de goede weg, meten is weten. :)

mijn vorige was ook een fox, en had die schakelaar wel rechts er ook in zitten. Maar die had ook  standaard een dashboardkastje (niet extra gaten in de bovenste rand om de originele strip er op te zetten ook) Tevens had die ook een mistlampschakelaar en werkende mistlamp achter.
De huidige heeft dat niet.

Morgenmiddag/avond even doormeten, als ik de multimeter kan vinden.

is het trouwens lastig om de extra schakelaar in te bouwen? of moet daarvoor het hemeltje los?

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #8 Gepost op: za, 26 jun 2010, 12:56:01 »
Optie 1 -> draad naar lampje trekken
Optie 2 -> draad naar de bestuurdersdeur trekken, dat is wat ik heb gedaan.

Rekordc
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Ian_C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 695
  • Geslacht: Man
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #9 Gepost op: za, 26 jun 2010, 14:31:33 »
Ik heb dit probleem ook, lampje werkt nog als je 't constant aanzet, maar via de deur werkt het niet. En in het begin wel nog, maar opeens niet meer. -dunno-
"Sorry Ian_C, je bent geband van het plaatsen van berichten of het versturen van Persoonlijke Bericthen op dit forum.
Verwijderen van eigen berichten "


Waarom? Kom ik na een paar weken eens kijken en opeens dit zonder verklaring? o_O

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #10 Gepost op: za, 26 jun 2010, 17:38:35 »
voor een paar jaar terug had ik ook een polo waar maar 1 contactje inzat.
ik heb toen gewoon vanaf links een draad getrokken naar rechts via het dashbord naar de deur toe,maar is t nou zo verrekte moeilijk om zelf op ideeen te komen ??
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #11 Gepost op: za, 26 jun 2010, 21:55:56 »
ja ik snap je wel tony,maar men is tegenwoordig te snel met vragen stellen.
Waarbij je soms zelf het antwoord kan bedenken.
Het is niet lullig bedoeld,maar zo denk ik r over.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #12 Gepost op: za, 26 jun 2010, 22:04:09 »
Origineel loopt t kabeltje vanaf het lampje door de raamstijl naar beneden: Om dat kabeltje achteraf te plaatsen moet je het hemeltje wel loshalen. Daar kom je dan eigenlijk alleen bij als je de voorruit eruit haalt..  Niet echt een hele makkelijke klus dus.
De andere optie, vanaf de andere deur, door/onder/achter het dashboard langs is veel simpelerder achteraf in te bouwen, al vind ik persoonlijk werken onder/achter het dashboard ook altijd kriegel/prutswerk.

Heb je het lampje al wel via de linker deur aan de gang gekregen? Als er een kabelbreukje in het kabeltje naar de bestuurdersdeurstijl zit,. heeft t weinig zin om hier de passagiersdeur ook op aan te sluiten.

Trouwens: mocht je (op de sloop?) opzoek zijn naar een extra schakelaartje om rechts in te bouwen: Onder de handrem, zit voor het dashboard verklikkerlampje, exact dezelfde schakelaar.

PS: Wel of geen rechterdeurschakelaar is afhankelijk van de uitvoering en het jaartal: De ene CL heeft t wel, de ander weer niet. Begrijp Volkswagen daar niet echt goed in: Een schakelaar mag je het nauwelijks noemen: Je hebt gezien hoeveel het voorstelt: 1 schroefje, 1 stukkie plastic, 1 koperenstripje, 1 rubbertje.  Hoewel 'uitloop' modellen ( 1994érs ) optisch vaak erg luxe zijn uitgevoerd (meegespoten bumpers, spiegels, greeplijst op de achterklep) ontbreekt t dan soms aan simpele andere zaken: aansteker, lichtschakelaar, niveau indicator koelvloeistof. 
« Laatst bewerkt op: za, 26 jun 2010, 22:08:13 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #13 Gepost op: zo, 27 jun 2010, 14:56:32 »
zit d8 ik 1 klein verschil in een handremschakelaar en deurschakelaar: die op de handrem heeft de aansluiting van het kabeltje precies andersom staan als bij een deurschakelaar. Tis wel eraf te halen en om te draaien. Maar denk dat het makkelijker is om een deur open te trekken, schroefje los, stekkertje los en huppa daar is de schakelaar.
Handremschakelaar is wat rottiger werk omdat ie onder de vloerbedekking zit. Niet alle sloopautos zijn compleet, en die schakelaartjes ontbreken vaak.
Tevens, heb je voor de deurschakelaar een rubbertje nodig tegen het lekken via de schakelaar. Die zit niet op een handremschakelaar, dus moet je alsnog een uit de deur halen. Dusja dan zit je dubbel werk te doen.

De mijne werkt inmiddels weer. Klein beetje corosie op de contactpuntjes van de deurschakelaar. Beetje geschuurt en hij doet t weer!

@jaap, de raamstijl bekleding kan die er wel af zonder de voorruit eruit te halen?
Zo ja, dan kan het toch ook zonder het hemeltje los te halen? Beetje pielen met t draadje en goed richten en je komt bij de lamp uit lijkt me. Zo lang is dat stukje dan niet meer. Maarja dan moet die bekleding er wel zonder problemen en beschadigingen afkunnen zonder de voorruit eruit te halen.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: interieurverlichting werkt niet via deuren
« Reactie #14 Gepost op: zo, 27 jun 2010, 15:17:04 »
Peuter ze: het is er ideaal weer voor! lijm is lekker soepel!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken