Auteur Topic: stuurhuis + kogel atp-autoteile  (gelezen 566 keer)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
stuurhuis + kogel atp-autoteile
« Gepost op: ma, 28 jun 2010, 21:15:16 »
Gister heb ik mijn stuurhuis + kogels vervangen.
Nieuw van ATP-autoteile.de, alleen was 1 stuurkogel te dik.

Maar nu draait het stuur te zwaar.
Met wielen van de grond, maar ook tijdens het rijden moet je zelf terug sturen.
De afstelling is verzegeld met verf dus daar blijf ik nog van af tot ik een reactie krijg van ATP.
Vandaag uitgelijnd, maar zoals verwacht geen verbetering.

Nou wou ik even weten of er toevallig al iemand voor mij het zelfde probleem had.
Vraag me af hoe men het stuurhuis heeft afgesteld ivm de verf
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: stuurhuis + kogel atp-autoteile
« Reactie #1 Gepost op: ma, 28 jun 2010, 21:47:17 »
stuurhuis zit een schroefje op voor de afstelling. Kan natuurlijk zijn dat daar vanaf moet blijven vanwegen garantie, maar daar stel je in iedergeval wel de speling mee af: Te strak = te zwaar, te los = binnen no-time kapot.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: stuurhuis + kogel atp-autoteile
« Reactie #2 Gepost op: di, 29 jun 2010, 12:50:45 »
dat is dus de reden waarom ik er nog vanaf blijf en ik me afvraag hoe deze bij de revisie worden afgesteld. gezien het stuurhuis ook zwaar gaat wanneer niet belast word (wielen v/d grond)

verder rijd de auto wel weer als nieuw.
Eindelijk van dat geklapper af. kan ook weer gerust over een extreme putdeksel rijden zonder klabats! :D
« Laatst bewerkt op: di, 29 jun 2010, 12:52:52 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: stuurhuis + kogel atp-autoteile
« Reactie #3 Gepost op: di, 29 jun 2010, 13:15:41 »
Citaat
13 With the front of the car supported on axle
stands turn the steering from lock to lock and
check that there are no tight spots or
excessive play. If necessary turn in the selflocking
adjusting screw on the bottom of the
steering gear to reduce play or turn out to
reduce tight spots. Turn the screw in 20°
stages and initially make the adjustment with
the front wheels in the straight ahead position.

Citaat
kan ook weer gerust over een extreme putdeksel rijden zonder klabats!
Als je die nu eens probeert te ontwijken in de toekomst dan gaat het ook allemaal wat langer mee.
Maar idd, het is fijn als dat zonder geklapper kan  :)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: stuurhuis + kogel atp-autoteile
« Reactie #4 Gepost op: di, 29 jun 2010, 20:53:21 »
jaja afstellen weet ik wel, wil alleen weten of er meer zijn met deze ervaring..

ontwijken dee ik al, maar dan krijg je soms van die rare gezichten van je tegenliggers (en begrijpelijk :P)
dus als het moet kan het nu zonder pijnlijke BAM!
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: stuurhuis + kogel atp-autoteile
« Reactie #5 Gepost op: zo, 04 jul 2010, 15:12:04 »
nou ik heb toestemming om aan de stelschroef te zitten, maar na vele malen draaien (dacht dat je per keer iets van 10 a 20 graden mocht verdraaien) wordt het er niet heel veel beter op.
het stuur draait al wel lichtjes en geeft ook nog geen speling (uitgaande as van stuurhuis), maar komt nog niet helemaal zuiver terug. (hoef iig niet meer terug te sturen bij een bocht, wel op rechte stuk)
Gezien dit met het oude stuurhuis prima in orde was zou het alleen in de sporing kunnen zitten toch? (als het in de uitlijning zit) de rest is niet los geweest.
Stond voor vervangen op heel iets toespoor en na vervangen ook weer hierop afgesteld.
Ik zal v/d week nog eens kijken of de wieluitlijning klopt, als dit goed is moet ie nog maar wat losser. Maar vind het wel raar dat je de schroef zo ver in/uit moet draaien om verschil te merken.
Bij het oude stuurhuis was 20graden verschil in afstelschroef ook duidelijk merkbaar, ook aan de afstelmoer.


Sporing stond er toch nog iets naast, iets bijgesteld maar nog geen verbetering. Als kan vanavond nog 1x het stuurhuis afstellen en als dat niet helpt gaat ie retour
vind hem nou wel vlot rond draaien in het midden (ratelt wel iets), maar aan het eind wordt het zwaar.
« Laatst bewerkt op: do, 08 jul 2010, 18:35:39 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen