Hoi,
De laatste tijd,.. nuja, sinds terugkomst van m'n vakantie, dus das sinds september ofzo, liep m'n auto niet echt lekker..
Af en toe dan leek t of ie even óver sloeg, qua verbranding.
Bij de winter meeting in Nunspeet alles nagekeken: tijdstip, contacthoek, contactpuntafstand, carburateur, enz enz enz..
alles bleek goed te staan.. stationair: als een zonnetje,. maar onder last (bijv. 60km/u, 4e versnelling, vol gas), sloeg ie toch nog even over (af en toe)..
De laatste tijd werd het steeds erger, maar t stomme was: blijf je flink op toeren, dan is er niet zo veel aan de hand ( 120 per uur, 4500 toeren, heen en terug naar Friesland, slaat ie maar 1 keer over)..
Goed, dan maar luk raak gaan vervangen: Bougie kabels, verdeler, rotor, luchtfilter, carburateur nog eens schoon gemaakt, enz enz enz.. Niets hielp. Sterker nog: Gisteren was het helemaal kut...
Maar goed: vandaag dan nog maar eens de contactpuntafstand gemeten, keurig 0,4 mm, geen ingebrande plekken, nix.
Toch maar vervangen (condensator was nergens op voorraad, dus eigenlijk wilde ik even achter op een condensor, dan kan alles in 1 keer vervangen)... Ontsteking uitgebouwd, lagerkapje eraf, contactpuntjes eruit, nieuwe erbij, naast elkaar gehouden,.. en wat blijkt..
De veer ligt er helemaal niet goed op. Normaal gezien ligt de veer om het scharnierpunt (asje) van de 'boom', en raak daarbij niets...
Maar: Als de veer niet goed vast zit (daar waar het draadje naar de condensator vast zit), dan 'valt' de veer iets achterover, en ligt dan OP het asje.. Gevolg: contactpunt afstand is ok, stationair loopt ie ook ok,. maar door de constante wrijving word het veertje wel steeds dunner... en dunner en dunner... En laat het veertje nu ook net het geleidende deel zijn naar de condensator... Dat de veer goed heet is geworden blijkt wel uit het inbranden op de as. (isolerend gedeelte)..
Maar goed: all's well, that ends well: Hij doet t weer helemaal 100%.. !
Nieuwe puntjes, en GAAN
Kan ik weer normaal mee komen met het verkeer, en hoe ik niet de toeren-teller naald boven de 3500 toeren te houden!
Wat een feest!