Even wat nascholing voor die keurmeester.
Hij moet eens goed nalezen wat er staat in zijn APK Handboek, titel 3, Afdeling 3 Emissie, § 1. Koolmonoxide, Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental.
Van groot belang is de formulering van lid 1 onderdeel c.
De maximale waarde van 0,5% CO geldt ALLEEN indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 EN het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator EN een lambdasonde.
Het laatste woordje 'EN' is cruciaal: alleen als aan beide voorwaarden is voldaan, dan geldt de norm 0,5% CO. Heeft de auto geen katalysator en/of geen lambdasonde, dan wordt NIET voldaan aan de voorwaarden waarbij de 0,5% norm geldt.
De keurmeester mag (moet!) in het kader van de APK eerst vaststellen of het voertuig fysiek is voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator EN een lambdasonde. Daarna moet hij met de
CO-tabel vaststellen welke CO-norm van toepassing is.
Als je de kat vervangt door een stuk pijp, dan stelt de keurmeester eerst fysiek vast dat jouw auto weliswaar WEL een lambdasonde heeft, maar GEEN katalysator. Daarna kijkt hij in zijn tabel, en ziet dat de CO norm 3,5% is (of zelfs 4,5% als je Polo voor 1 oktober 1986 in gebruik is genomen).
APK Handboek, titel 3, Afdeling 3 Emissie, ook als
Online APK Handboek te raadplegen.
§ 1. Koolmonoxide
Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1
juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt
gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een
aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof
verdicht gas.