Denk vooral na over:
- het geluid, alleen tijdens het rijden, niet tijdens stilstaan: aandrijving
> niet in de motor ( draait ook bij stilstand)
Koppeling intrappen verbreekt verbinding motor/bak, bedient drukgroep, incl druklager, neemt krachten weg uit versnellingsbak, en aandrijfassen.
Hogere snelheden -> wielen, aandrijfassen, differentieel, versnellingen
Kabel bij mijn weten goed afgesteld: net niet strak om de hevel, zeg maar.
(met beetje spierkracht kan ik de kabel nog net loswippen)
Veer is aanwezig, drukt gaffel & druklager tegen de bak.
Bij koppeling ingetrapt is 't geluid weg,
maar 't geluid is er alleen rijdend, vooral goed hoorbaar op hogere snelheden.
Een druklager is toch ook te horen bij stilstaande auto?
Druklager zou je met bak in vrij ook gewoon moeten horen ( of de bak nou in gang staat of niet: maakt voor de koppeling/drukgroep/vliegwiel/druklager/gaffel allemaal niets uit.)
Rijdend: banden, velgen, (remmen), wiellagers, aandrijfassen,.. staan ook allemaal onder een bepaalde 'spanning/kracht' als er aandrijving is.
Is er verschil te horen tussen bijv. constant 80km/u rijden, aan het gas hangen bij 80 (naar 90km/u) en gaslos bij 80? Of is er alleen een 'aan / uit' bij het bedienen van de koppeling?