Auteur Topic: Lekstroom '92-er Polo  (gelezen 1924 keer)

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Lekstroom '92-er Polo
« Gepost op: di, 01 mrt 2011, 23:50:03 »
Sinds een aantal weken rijd ik in een ’92-er Polo Fox. Hij heeft een tijd stil gestaan, en had toen een lege accu. Deze was zo leeg dat de Polo met een starthulp wel wou starten maar niet wou blijven lopen. Nieuwe accu erin gezet, en lekker rijden. Auto loop prima, maar een aantal zaken werken niet:
- koelmiddeltemperatuurmeter;
- brandstofvoorraadmeter;
- waarschuwings- en controlelampjes.
Samengevat: eigenlijk alle elektrische meters en lampjes in het dashboard.

Vorig jaar is de voorschakelweerstand van de ventilator vervangen en ook de achteruitversnellingsschakelaar op de versnellingsbak. Volgens mijn broer zijn er sindsdien problemen met het leeglopen van de accu. Bij nameten blijkt er een lekstroom van ca. 18mA te lopen door zekering nummer 3 en 11. Volgens het instructieboekje zijn de verbruikers:
3) stadslicht links, achterlicht links, instrumentenverlichting;
11) binnenverlichting, sigarette-aansteker, radio, klok.
Eerst de radio eruit gehaald, die werkte toch niet. Sigarette-aansteker en klok zitten niet in dit model. Lekstroom blijft. Wat nu?

Mijn vragen:
1) Wat kan nog meer een lekstroom veroorzaken in groep 11?
2) Hoe demonteer ik het instrumentenpaneel ? Omdat de lampjes in het paneel niet werken denk ik dat daar een oorzaak voor de lekstroom in groep 3 zit.
3) Zijn er verder nog bekende veroorzakers van lekstromen in de Polo?

Dank & groet,
Hanno

PS: titel aangepast, Polo Fox is van Jan. 1992
« Laatst bewerkt op: wo, 02 mrt 2011, 15:32:40 door mcspool »
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Lekstroom '93-er Polo
« Reactie #1 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 09:43:03 »
Welkom Hanno.

Deelantwoord op vraag 2) Klik voor een 2f dash board verwijderen.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom '93-er Polo
« Reactie #2 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 13:33:14 »
Voltage al gemeten bij draaiende motor?

Recent zelf een leuke gehad: alle zekeringen eruit, en toch een lekstroom: Bleek dat de dynamo een lekstroom veroorzaakte (interne sluiting).

Je cockpit verlichting klinkt echter als een los liggende massa: Helemaal geen 'voeding' voor al deze verbruikers is niet logisch; eerder een slechte/geen massa.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #3 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 15:28:49 »
Deelantwoord op vraag 2) Klik voor een 2f dash board verwijderen.

Luc, dank, dat heeft geholpen. Instrumentenpaneel ligt nu op de keukentafel.
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #4 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 15:31:35 »
Voltage al gemeten bij draaiende motor?

Recent zelf een leuke gehad: alle zekeringen eruit, en toch een lekstroom: Bleek dat de dynamo een lekstroom veroorzaakte (interne sluiting).

Dank Jaap, bij stationair lopen meet ik 12V op de aansluitingen van de dynamo.

Is dit goed?

PS: tekst gewijzigd na meting
« Laatst bewerkt op: wo, 02 mrt 2011, 17:19:16 door mcspool »
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #5 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 15:36:40 »
Je cockpit verlichting klinkt echter als een los liggende massa: Helemaal geen 'voeding' voor al deze verbruikers is niet logisch; eerder een slechte/geen massa.

Bij het één voor één verwijderen van de zekeringen werd duidelijk dat er in groep 3 en 11 een lekstroom zit. Ik heb het instrumentenpaneel verwijderd en de lekstroom is nu gedaald naar 1mA (ook bij alle zekeringen eruit).

Hoe meet ik de stekker van het instrumentenpaneel door? Heeft iemand een bedradingsschema?

Lastig probleem, dit. Controlelampjes (LEDjes?) en benzine- en temp.meter doormeten? Ik was van plan het instrumentenpaneel te vervangen.

PS: waarde lekstroom angepast
« Laatst bewerkt op: wo, 02 mrt 2011, 17:19:40 door mcspool »
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #6 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 15:41:05 »
Ik heb het instrumentenpaneel verwijderd en de lekstroom is nu weg.

<KNIP> Ik was van plan het instrumentenpaneel te vervangen.

Als je daar toch de mogelijkheid voor hebt: even testen. Pinout kan ik je zo niet geven; heb niet zoveel 2f ervaring. Bij een 2 staat het op de folie zelf vermeld.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #7 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 17:24:58 »
18mA is niet de reden dat de accu leeg loopt. Zal verbruik van klok zijn van het instrumentenpaneel.

12V op dynamo is te weinig. Moet 13,0-14,0V zijn, gemeten op de accu. Dynamo laadt de accu waarschijnlijk niet bij.

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #8 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 17:25:47 »
Als je daar toch de mogelijkheid voor hebt: even testen. Pinout kan ik je zo niet geven; heb niet zoveel 2f ervaring. Bij een 2 staat het op de folie zelf vermeld.

Pinout staat er niet op; van testen heb ik geen verstand. Ik kan alleen doormeten met multimeter. Gemeten waardes:
- dashboardlampjes (twee bovenin):  13 ohm
- brandstof en temperatuurmeter:  50 ohm
- waarschuwingslampjes (LED):  1,5
Instrumentenpaneelstekker kan ik niet doormeten, daar zijn de openingen in de stekker te klein voor.

Iemand nog tips?
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #9 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 17:34:36 »
18mA is niet de reden dat de accu leeg loopt. Zal verbruik van klok zijn van het instrumentenpaneel.

12V op dynamo is te weinig. Moet 13,0-14,0V zijn, gemeten op de accu. Dynamo laadt de accu waarschijnlijk niet bij.

Klok zit niet op de Fox, deze uitvoering is heel basic. Weet niet of ik lekstroom correct gemeten heb. Belangrijk is denk ik om te weten dat op groepen 3 en 11 geen lekstroom meer zit na verwijdering van de radio en het instrumentenpaneel.

Zal vanavond voltage van dynamo nog even meten bij verhoogd toerental.
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #10 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 20:00:04 »
Instrumentenpaneel ligt nu op de keukentafel.

Hierbij de foto's. Verwijderen van de unit uit het dashboard en de stekker aan de achterkant was een heel gepriegel.

Printplaat met controlelampjes, brandstof- en temperatuurmeter zit met vier schroeven vast. De twee meters zitten als een stekker op de printplaat.

Zie de derde foto voor een verleuring op de printplaat: doorgebrand?





VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #11 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 20:02:41 »
Dat zijn flink aangetaste printbanen. Maar geen brandplekken.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #12 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 20:39:40 »
Ander instrumentenpaneeltje lijkt me de minste moeite? Liggen op iedere straathoek voor een tientje zo'n beetje... En heb je straks ook nog de luxe van een klok of zelfs een toerenteller, want volgens mij allemaal zelfs bij de eenvoudigste uitvoeringen al gewoon voorbereid t/m de stekker achter het paneel?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #13 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 20:49:04 »
Ander paneeltje, even Km klokje uitwisselen en je bent wat dat betreft weer  -thumbsup-

Of Maxxy het nog heeft is wel nog even de vraag.  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline mcspool

  • Non-Register lid
  • Berichten: 15
  • Hanno Spoelstra
Re: Lekstroom '92-er Polo
« Reactie #14 Gepost op: wo, 02 mrt 2011, 23:27:43 »
Ander paneeltje, even Km klokje uitwisselen en je bent wat dat betreft weer  -thumbsup-

Of Maxxy het nog heeft is wel nog even de vraag.  :)

Dank voor de link, heb hem een PB gestuurd.
VW Polo Fox 33kW U9 | Jan. 1992