Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: polo 3 op vr, 06 jan 2012, 15:53:55

Titel: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op vr, 06 jan 2012, 15:53:55
Jaja, sinds ik een paar dagen thuis zit met een pijnlijke voet ben ik weer eens aan het denken gegaan na een gevraagd topick over een 1w blok van heuvel.
Even wat gegevens van een normale G40

G40
 
Boring  75mm
Slag 72
Compressie verhouding   1:8,5
1272cc  (1.3)
Piston pen diameter 22mm


1W

Boring 75 mm
Slag 1w diesel 79,1
Compressie verhouding 1:22

Er zijn wel wat onderdelen zo te gebruiken, opzich heeft het gietijzeren onderblok niet zo heel veel verschillen, alleen geen plek voor een pingelsensor (afgesloten geen effect op noodloop enz enz)
En geen olie retour van de G lader.
Voordeel, heeft ondersproeiers voor zuiger bodem koeling.
De krukas is net als van een G40 van staal.
Nu zomaar de zuigers van een G40 hatsieflats erin zetten zal niet lukken,omdat de pistonpen van een 1w drijfstang 16mm is, en die van een G40 20mm.
Nu weet ik niet of die te vergroten is (is er vlees genoeg voor een grotere bus)
En de compressie verhouding komt niet uit dan.

Nu heb ik eens gekeken naar de opbouw van een motorblok van een renault 5 GT Turbo.

Renault 5 gt turbo
Boring 76mm
Slag 77
Compressie verhouding  1:7,9
1397 cc  (1.4)
Piston pen diameter 20mm

Naar mijn idee zou hier dus wel iets mee mogelijk kunnen zijn, tegen niet de hoofdprijs.
De G40 boring is 75, die van de GT Turbo 76.
Dit moet wel haalbaar zijn uit een 1w qua boren en honen.
De pistonpen eveneens 20mm, dit hangt af van de originele 1w drijfstangen of die het aan kunnen.
De slag is bijna even groot,iets kleiner maar.
Dat wil dus zeggen dat de compressie verhouding iets naar beneden gaat omdat de zuiger iets minder hoog komt ten opzichte van de 1w zuiger???
Of dat ook zo is weet ik niet precies, omdat ik niet weet of de pistonpen hoog in de zuiger zit,of juist in het midden.
Het kan ook goed zijn dat het gelijk blijft, omdat een standaard G40 zuiger best wat ruimte heeft in de zuiger, dit is bij een GT Turbo zuiger een stuk minder als je foto's ervan bekijkt.
Dit zou ik dus moeten meten.
En weet niet van wat voor materiaal de zuigerveren zijn, bij een 1W schrapen ze over gietijzer, bij een GT Turbo over een uitneembare bus,maar weet niet van welk materiaal deze gemaakt zijn, en of er zuigerveren van een ander materiaal te verkijgen zijn mocht dit het gietijzer willen opeten mjam mjam mjam.
Heb al met iemand contact opgenomen met een setje 2de hands GT Turbo zuigers, wie weet komen die deze kant op en kan ik eens aan het meten gaan.
Nu is renault qua carosserie en electronica niet geweldig, maar die motoren kunnen best wat hebben.
Er rijden van die 5 GT Turbo's rond met het originele onderblok en ruim boven de 200 pk.
Dus wie weet in de toekomst een 1W blok met 1W krukas, 5GT Turbo zuigers, G40 bewerkte kop met bewerkt 3f inlaat spruitstuk, bewerk gasklephuis, andere nokkenas,spagettie, G60 injectoren, G60 lader ?  -naughty-

Wie denkt er mee?




Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Dennis op vr, 06 jan 2012, 16:09:59
Heb niet je hele verhaal gelezen, maar hier kun je ook vast wel wat vinden: http://www.g-laderseite.de/forum/viewtopic.php?t=22269 (http://www.g-laderseite.de/forum/viewtopic.php?t=22269)  -thumbsup-
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Jaap op vr, 06 jan 2012, 16:15:22
De plek van de pistonpen in de zuiger bepaalde de uiteindelijke behaalde hoogte... of je een Renault zuiger kunt plaatsen ligt denk ik niet alleen aan de pistonpen diameter. Uitgaande van de grotere slag van een GTTurbo, zou je, met een kleinere slag juist en hoger uitkomende zuiger verwachten (maar 't is vrijdagmiddag, dus zeker ben ik er niet van)..

Anyhow.. de krukas in een G40 onderblok zetten (Boutgaten motorsteun, pingelsensor en olie-retouraansluiting) is wellicht makkelijker...  (al heb ik bij mij Giesel ombouw geluk gehad met de juiste, vroege 3-gats motorsteun, 1 gaatje geboord voor de olie-retour en is er van een pingelsensor geen sprake)
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op vr, 06 jan 2012, 17:58:57
Boutgaten van de motor steun weet ik nog niet, heb ik nog niet vergeleken tussen de 1W en G40 (py)
Heb het topick eens doorgelezen, hun hebben een py blok aangepast zodat de 1w krukas erin kan.
Hij wilde dus niet de ondersproeiers omdat hij bang was dat de olie pomp niet genoeg druk kan leveren.
Nu zijn daar wel verbredings setjes voor te koop, al heb ik die nog niet in mijn handen gehad of recensies over gelezen.

Nog niet gekeken,maar op de olie pomp zit dat tandwiel waar de ketting op loopt, deze kan er toch af?
Eventueel een kleiner tandwiel laten maken, en de ketting inkorten zodat de pomp stationair al vaker rond gaat en al meer druk levert.
Op top blijft dit dan hetzelfde omdat de overdruk veer niet aangepast word.
Dit zou wel kunnen als er eventueel meer oliedruk in totaal gevraagd word.

Dat is wel het gevaar, met die grote slag, en het grote koppel op lage toerentallen dat dan de lagerschalen te weinig olie hebben en alles naar zak draaid.
Toerenbegrenzer niks aan doen, die zit daar best, zo'n lange slag blokt houd niet van veel toeren.


Die kerel heeft onderin het py onderblok wat weggefreesd omdat door de grotere slag anders de drijfstangbouten het blok raken.
Zo'n 1w onderblok is daar wat breder dus die zal dat niet doen.

En pingelen kun je horen, de sensor op een origineel blok heeft nog wel wat nut,maar met een flink aangepaste motor reageert deze eigenlijk te laat.
Dus voor mij mag deze weg blijven.

Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Hanf op vr, 06 jan 2012, 19:08:40
Veel mensen die opeens het idee krijgen om naar 1.4/1.5 te gaan...... -naughty-
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op vr, 06 jan 2012, 19:13:44
Mwa opeens, het blok ligt al 2 jaar in de schuur,alleen nu heb ik de tijd het 1 en ander op te zoeken....
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: mk1-madness op vr, 06 jan 2012, 20:00:36
Ik vind het allemaal heel interessant. Kan er niets aan toevoegen helaas, ik ben meer van gewoon een groter blok erin gooien.
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Serge op vr, 06 jan 2012, 20:29:19
Ik vind het allemaal heel interessant. Kan er niets aan toevoegen helaas, ik ben meer van gewoon een groter blok erin gooien.

Reeds gedaan ,maar dat rijdt best beroerd in de bochten met een kleine 100kg aan gietijzer achterin  :)
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Serge op vr, 06 jan 2012, 20:32:34
Maar heel eerlijk gezegd zie ik wel wat in een blok zoals arno wil ,maar dan met sleeptuimelaarkop met een 300 graden stokje en een turbootje  er op welke via 4 gaskleppen de motor voedt .injectie of flatslides zou dan nog het struikelblok zijn .

Lekker gillend de bocht uit met een vlammetje likkend aan je bumper tijdens het overschakelen  -hitit-
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: mk1-madness op vr, 06 jan 2012, 20:34:09
Reeds gedaan ,maar dat rijdt best beroerd in de bochten met een kleine 100kg aan gietijzer achterin  :)
-uitlachen-, 1.8t voorin al geprobeerd?
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: jones op vr, 06 jan 2012, 20:49:26
Maar heel eerlijk gezegd zie ik wel wat in een blok zoals arno wil ,maar dan met sleeptuimelaarkop met een 300 graden stokje en een turbootje  er op welke via 4 gaskleppen de motor voedt .injectie of flatslides zou dan nog het struikelblok zijn .

Lekker gillend de bocht uit met een vlammetje likkend aan je bumper tijdens het overschakelen  -hitit-


heb me dit weleens afgevraagd en naar zitten zoeken op het net, extreme nokkenas met turbo.
wat is de reden dat je dit niet niet zovaak tegenkomt?
in turbomotoren zie ik vaak minder extreme nokkenassen, vraag me bijv ook de specs van die zwarte bickel polo af.
dat is ook een sleeptuimelaar turbo.
heb daar zelf weleens over zitten denken voor de derby maar kan er weinig tot niks over vinden
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Serge op za, 07 jan 2012, 06:36:33
De reden is dat men dan met de overlap zat en dan had je dus door de turbo druk een overvulling ,waardoor je dus continu de vlam uit de pijp hebt hangen tijdens gas los momenten (schakelen en vaart minderen). Dahlback doet dit wel met zijn audi 5 cylinder motoren en in de groep b Rally van audi ook .(een slordige 8000 toeren uit een 5 cylinder turbo wanneer je pas hoeft te schakelen ).
Enigste echte nadeel is dan wel dat de turbo redelijk groot gekozen moet worden en deze dan wat laat opspoelt en je dus de bekende turbo gat gaat krijgen .
wel grappig dan dat je dan gas geeft en er opeens die rotschop in je rug is bij een toertje of 4000 .
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: jones op za, 07 jan 2012, 08:46:41
klinkt eigenlijk best leuk  :)
ga er toch eens wat meer research naar doen op het net.
hoe werkt dat bijv met je compressieverhouding? met de nokkenas die ik wil gaan rijden zou je normaal met hele hoge compressie rijden.
en redelijk groot, als een k03 van een 1.8t of nog groter?

camshaft with 316 degree duration on the intake- and exhaust side.
can lift of 8mm and a valve lift of 11,1 mm.
spread angle is 102 degree and the valve lift at TDC 3,7mm.

dit zijn de specificaties van de nokkenas die ik in mijn cilinderkop heb

Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: heuvel op za, 07 jan 2012, 12:46:34
he beste mensen..ik denk mee -klus-

ik heb gister mijn 1w motor gehaald..vanmorgen om half 12 begonnen met uitelkaar halen..en toen de kruk eruit was samen moet de zuigers was het al weer 20 over 12..(toch fijn op de zaak met lucht en de juiste gereedschappen..)

ik ben aan het meten gegaan..maar mijn specs zijn anders als die van arno..

(trouwens erg mooie sproeiers in het blok..met druk veer van 1,5 bar)

mijn specs van de 1w:

zuiger diameter 75mm
slag kruk 79,1mm
drijfstang lengte van hard gat tot hrd gat 122mm(zelfde als de g40)
pen diameter small -end 22mm(die van arno 16mm)
tap diameter kruk van de drijfstang 42mm(zelfde als de g40)
tap diameter kruk zelf 54mm(zelfde als de g40)
zuigerhoogte vanaf hard small-en gemeten 40mm(zelfde als de g40)
zuigers bij een g40 komen vlak tot an de bovenkant onderblok..net zoals bij de 1w motor..

wand dikte tussen de cilinders is 7mm bij een zuigerdiameter van 75mm.wil je dus een 14,72cc motor maken..dan heb je zuigers nodig van 77mm.
dan gaat er dus bij beide cilinders vanaf de straal gemeten een mm bij komen..dus er gaat 2mm van de wand tussen de 2 cilinders af.dit is 7-2=5mm
wat er overblijft tussen de cilinders..ik heb even met mijn revisie boer gebeld die mijn hoog vermogens motoren altijd heeft geboord..en die vertelde mij:als je de afstelling perfect hebt van je motor..zal er niets gebeuren..staat het verkeerd..dan heb je heel snel kan dat de cilinders gaan krom trekken, omdat de wand tussen elkaar daar te dun voor is..

dit alles bijelkaar geeft mij de conclusie:dat ik een 1w onderblok kan gebruiken samen met de kruk en er g40 drijfstangen met 77mm gesmeden zuigers ik kan zetten.hier de g40 kop op zetten en dan behoud je dezelfde compressie als de g40 en heb je dan een goed werkende 1472cc g40 motor..

het enige waar ik nu mee zit is: dat ik met een stalen koppakking wil gaan werken en arp bouten..maar de stalen koppakkingen zijn rond een 0,5mm dik en de orri 1,5..dus wordt mijn compressie te hoog..

ik heb gister een aanvraag gedaan bij een pakking firma of ze mij een stalen koppakking kunnen maken in de 1,5mm dikte..
dat wacht ik dus nog even af.

de retour van de g-lader is nog best in het blok te boren en tappen, en voor de klop/pingel sensor lijkt mij ook geen probleem(ik wil deze behouden omdat ik later met stand-alone wil gaan rijden)

zo!! een hoop informatie wat dit weekend weer verwerkt kan worden in het brein :) -nana-


Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op za, 07 jan 2012, 12:57:08
Heb mijn pen diameter nog niet gemeten, dat stond toen in jouw verhaal dus dit heb ik toen over genomen.
Denk eigenlijk niet dat er tussen de 1W blokken verschil zit.
Maar er is dus veel mogelijk met een 1Wblokkie!
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: heuvel op za, 07 jan 2012, 13:45:22
klopt..

als ik op de mahle site kijk bij een 1w motor..dan vind je daar ook de specs dat de pen dia 16mm is..ik zal dit maandag nog even nachecken bij mijn revisieboer..
maar opzich is dit niet meer belangrijk.omdat de g40 drijvers gewoon passen in de g40!

gelukkig is mijn onderblok in prima staat(de motor gebruikte erg veel olie onder het rijden vertelde de verkoper.)en de kruk is ook echt netjes..
alle tapjes zijn nog op de goede maten..dus ik kan gewoon de orriginele maten qua lagers behouden..scheelt me weer slijpwerk en geld natuurlijk!

de olie pomp is ook een leuk dingetje..ik laat het maandag meten..hoeveel druk hij levert..anders laat ik die erin..
want er zit een plastic geleider tussen de kruk en de pomp..en volgens mij heeft een 1.3 of een g40 dat niet..maar dat weet ik ook niet zeker meer..
het is al weer een jaartje geleden dat ik een g40 revisie heb gedaan!

heeft er trouwens iemand nog een g40 motor kaal liggen..ik wil even weten hoe hoog het blok is..
kan ik kijken of daar veel verschil in zit met de 1w..dit omtrend de distri-riem..als het blok hoger is..zal ik een andere riem moeten hebben.
de 1w van mij heeft namelijk een oud type riem erop..en mijn g40 heeft het nieuwe type..

een losse zuiger en drijfstang is trouwens ook welkom..gewoon om even te meten..
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Jaap op za, 07 jan 2012, 14:20:33
Plastic geleider van de oliepomp ketting komt mij bekend voor van mijn 1W.  Waarschijnlijk enkel omdat een diesel bij stationairtoerental nogal enorm kan rammelen.  V-snaar poelie en vliegwiel zijn ook niet voor niets enorm veel zwaarder, net als motorsteun en nog wat dingetjes.
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op za, 07 jan 2012, 15:06:41
Weet niet of een diesel pomp op lage toerentallen al meer levert dan een G40 pomp.
Dat deze al een kleiner tandwiel heeft ofzo?
De pomp heeft een paar geleiders meer voor de ketting, dat klopt, heeft mijn 1W ook.

Wat ik me nu dus afvraag, pas een aee kop van een 1.6 zo op een 1.3 onderblok? (1W)
Als ik dit doorzet wil ik met een G60 lader rijden, en een aee heeft standaard al best grote kanalen en grotere kleppen.
En moet dan best wat peut en lucht in en uit kunnen.
Een 3f inlaat past daar niet zo hapklaar op, want die kanalen zijn iets verschoven toch?
Weet niet hoe een inlaat van een standaard aee eruit ziet?
En of een G40 spagettie op een aee past?

En dan moeten er nog andere kleppen en klepzittingen in.
Zouden de natrium gekoelde kleppen van een G60 erin kunnen?
Inlaat 40,00 uitlaat 33,15...
Tot over de originele 36 in 29 uit van de aee, denk niet dat die hele set van de G60 er zo in past, daar is niet ruimte genoeg voor.
Maar eventueel alleen de G60 uitlaatkleppen, want de uitlaat is een grote begrenzende factor.
Weet alleen niet wat de hoogte is van een G60 klep van onderaan tot bovenaan de steel.
En wat de dikte van de steel voor de klep gelijders.
En wat dit alles is bij de originele aee schattekes.
Klepgeleiders lijkt mij dat deze wel vervangen kunnen worden met die van een G60.
Kleppen te lang, afdraaien en de randjes er weer in laten fresen voor het vast zetten van de klep...?
En ik dacht eigenlijk dat bij een G40 en G60 alleen de uitlaatkleppen natrium gekoeld zijn, omdat deze de warme uitlaatgassen moeten verwerken.....
Of ik een aee kop wil hangt ook nog af van de compressie verhouding van de 5 GT Turbo zuigers, als die niet genoeg is dan is de compressie ruimte in de kop ideaal....

Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Hanf op za, 07 jan 2012, 15:50:44
Misschien beetje bekrompen van me, maar wat is er mis met een 1w onderblok met gesmede zuigers en drijfstangen en een volledig bewerkte g40 kop???
Waarom moeilijk doen met allemaal ander spul als het met alleen 1w en py delen toch uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomt?

Of denk ik nu te moeilijk?
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op za, 07 jan 2012, 16:02:40
G40 kop heb ik zo liggen,maar die kanalen zijn betrekkelijk kleiner. En gesmede zuigers en h drijfstangen,ga ze maar eens kopen. En zelf zo wat in elkaar knutsen, een frankenstein motor is ook wel wat :)
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Sander Beer op za, 07 jan 2012, 16:04:57
een aee kop erop kan wel maar dan word de compressie te laag denk ik, de inlaat kanalen hebben dezelfde afstand bij een aee en een 3f alleen de vorm van de kanalen is anders en het boutenpatroon is ook anders en voor g60 uitlaatkleppen is er te weinig plaats
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: heuvel op za, 07 jan 2012, 18:09:01
ik begrijp jou arno..je wilt low budget met goede onderdelen die voor een druk vulling gemaakt zijn..en het is nog eens leuk uitpluiswerk ook!! -thumbsup-

de aee is het zelfde als een abu kop qua bevestigingspunten..dus de 3f inlaat past niet..

kleppen zijn inderdaad te groot voor in zo'n kop..je kunt dan alleen de grootste type kleppen van een g40 erin kunnen zetten..sls heeft zo'n set te koop of bolku..
maar dan ga je weer in de euro's zitten..

gesmeden zuigers + h-drijvers kosten even 1250euro..ik ga zelf alleen gesmeden zuigers aanschaffen omdat ik die overmaat 77mm wil hebben..en die zijn al1 in de gesmeden versie te krijgen!

verder weet ik zo niet welke kleppen er in een orri vw zitten die zo groot zijn..g40/g60 hebben iid al1 de uitlaat kleppen die natrium gevuld zijn..
maar als je de g60 wilt gaan ombouwen..zou ik toch aanraden om een pasklare grote kleppen set te kopen..de g60 kleppen ombouwen zit gewoon veel tijd in..die tijd kun je elders besteden...en de kleppen zijn niet heel gek duur..

als je met de aee kop niet goed uitkomt met compressie..dan zet je er gewoon een stalen koppakking van sls tussen..die kost 50 euro en scheelt weer 1mm.
die heb je dan weer winst in je compressie...

en een spagjettieeeee past op de aee kop..geen probleem!!

@ hanf.. arno bedoelt ermee..dat de doorloop van begin tot eind gewoon groter is als een g40 kop..dus hoef je lang niet zoveel te bewerken..
das is dan weer winst
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Hanf op za, 07 jan 2012, 18:38:28
Mijn gebakje word wél een 1w onderblok met gesmede zuigers en h-drijfstangen en een spottuning g40 kop -thumbsup-
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: heuvel op za, 07 jan 2012, 18:45:53
spot tuning?wtf is dat?

jij bent zeg maar aan het sparen..haha..wat voor drijvers en zuigers ga je gebruiken?
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: Hanf op za, 07 jan 2012, 19:08:14
wtf is spottuning -gert-
Kop word een gebakje van Serge -thumbsup-

Ben hard aan het sparen inderdaad. Duurt niet zo heel lang meer hoop ik. Mijn motorbouwer zit in belgië en heeft zich gespecialiseerd in het bouwen van 'race' motoren. Kale blok laat ik dus ook bij hem opbouwen. Mijn plan is ook om inderdaad 77mm boring te gaan gebruiken als basis. Spullen besteld hij voor me. Kop laat ik van te voren klaar maken door serge en dan gaat de motorbouwer alles voor me afbouwen -thumbsup-
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: heuvel op za, 07 jan 2012, 20:23:46
oke!!klinkt erg nice!!

nu weet ik dus wat spot tuning is..haha

maar je wilt toch wel graag weten wat er aan delen in komt qua merk..ik doe de bouw zelf..maar ik laat het boren en slijpen over aan het revisie bedrijf..
ik lever zelf de producten..en meet alles na..zodat het revisie bedrijf zijn werk kan doen..bij het werk wat ze leveren krijg ik volledige meet rapporten..
die ik dan na meet..je wilt wel zeker weten dat wat gedaan is ook tot in de punten verricht is..je praat hier natuurlijk wel over delen die flink op hun donder krijgen..
is er een speling te klein of te groot en het kan slecht aflopen..als je dan niet weet wat er precies gedaan is..heb je geen poot om op te staan..

ik heb het 2x mee gemaakt met hoog vermogens motoren...en dat is geen pretje..

ik wil er dus mee zeggen..let er goed op..dat alles op papier staat..
Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op zo, 08 jan 2012, 11:59:41
Zo'n motor bouwen van gecombineerde onderdelen is leuk om te doen, het is allemaal spul wat normaal niet meer gebruikt word, of op de sloop als troep gezien word, terwijl het gewoon goed spul is waar je best wat mee kan maken.
Tuurlijk kan ik zo gesmede zuigers kopen, maar dat kost je dan weer ff rond de 700 a 800 euro.
Die natrium gevulde uitlaat kleppen van sls hebben de diameter van 33mm en kosten per stuk 68 euro.
Dat maal 4 is 272 euro.
G60 uitlaat kleppen heb ik zo liggen,deze zijn 33,15mm.
Iets te groot dus,maar dan worden ze iets afgedraaid, daar is wel vlees voor, en G60 natrium gevulde uitlaatkleppen heb ik zo liggen.
Alleen de hoogte is anders, PY inlaatklep lengte 99,1mm  uitlaatklep lengte  99,2mm, inlaatklep diameter 36mm, uitlaatklep 29mm.
G60 uit lengte is 91,45mm.
Maar stel er is te veel compressie met die renault 5 GT Turbo zuigers, en er komt een aee kop op, heeft die aee dan kortere kleppen?
Dit omdat ze dieper in de kop zitten?
Kan iemand dat vinden, of simpel even opemeten?
Mocht dit niet uitkomen dan is er altijd nog de mogelijk van vaste hydrostors, deze kun je met bepaalde shims op de juiste hoogte brengen.
Niet niet spectaculair duur die dingen, en als ik deze motor bouw was ik toch al van plan nieuwe hydrostoters te kopen.
En vaste komstoters hebben geen last van eventueel een hogere oliedruk.
De drijfstangen van de G40 kunnen waarschijnlijk ook gewoon gebruikt worden.
Wel ga ik ze uitwegen, oneffenheden eraf schuren en met scotch brite helemaal glad maken.
Dan is de kans op scheuren kleiner (metallurgie)

Arno





 


Titel: Re: 1W met G40 delen....?
Bericht door: polo 3 op zo, 08 jan 2012, 12:48:29
Zie trouwens dat het inlaatspruitstuk van een aee van plastick is.
Die van de abu is van aluminium, en deze heeft qua aansluitingen toch dezelfde pasvorm?
Zometeen even iets ophalen  -naughty-
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op zo, 08 jan 2012, 13:50:21
klopt..de steek is het Zelfde..al1 is de abu toch al1 als monopoint geleverd..en dat zijn weer van die kleine  poortjes van die abu inlaat..
dat is dan weer nadelig..

de kleppen van een AEE zijn: ex:29x7x95 en in:35,6 x 7 x 94,7

je kunt die gegevens erg makkelijk vinden op: http://www.motorenteile.mahle.com/eLIZA/mahle/pc/query/engine/byParams

hier kan je alle gegevens vinden van de motoren met mahle parts..
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 08 jan 2012, 20:05:40
Vandaag even in de garage geweest, en ff de zuigers gepakt van mijn 1W blokkie.
Deze hebben inderdaad een pistonpen diameter van 22.
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-GITCPPOB.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLJLI4OP.jpg)

EN vandaag wat opgehaald, 2 maal een motorblok van een Renault 5 GT Turbo.
1 blok helemaal compleet, en 1 zonder kop.
Deze had een tijdje buiten gestaan zonder bougies in de kop, dus de cilinderbussen hebben wat roest.
Maar dat maakt niet uit, het gaat me om de zuigers.
En die zijn zonder verbrandings ruimte!
Dit zit in de cilinderkop.
Ga proberen deze week nog de zuigers eruit te halen, en te meten hoe hoog te pistonpen geplaatst is in de zuigers.
Dan kan de compressie uitgerekend worden, en hoe hoog de zuiger in het blok komt.
Als deze gelijk ligt is een aee kop zeker nodig.

Zo'n G40 blok is een best klein blok, maar zo'n GT Turbo blok is nog een heel stuk kleiner!
Alles zit compact op elkaar, en hij weegt een heel stuk minder dan een polo blok.
En de versnellingsbak weegt onderhand net zoveel als een lege polo bak...


Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: jones op zo, 08 jan 2012, 20:25:23
waarom knutsel je die niet in de polo?
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op zo, 08 jan 2012, 21:06:31
en dan nog over de poorten gepraat van de gt turbo..die zijn pas klein..

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 08 jan 2012, 21:12:19
Ja die zijn echt heel erg klein, heb foto's van de blokjes en probeerde ze net te uploaden. Maar mijnalbum lag eruit, dus probeer t morgen nog een keer...
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Serge op zo, 08 jan 2012, 23:20:09
Je kunt ook een flens maken waardoor de 3f inlaat op je aee kop past .

Frankensteinmotor ;ik heb wat in het leven geroepen  :).

Dat uitdokteren is het leukste wat er is . en je kunt voor compressie kijken welke zuiger je kunt pakken . zo heb ik voor mijn laatste 1.6 frankenstein de zuigers van een 1.4 gepakt .

Dit topic ga ik volgen ,dit is iets wat exact in mijn straatje past .
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op zo, 08 jan 2012, 23:45:28
Ja die zijn echt heel erg klein, heb foto's van de blokjes en probeerde ze net te uploaden. Maar mijnalbum lag eruit, dus probeer t morgen nog een keer...

Gebruik liever de upload-functie in het forum  -thumbsup-
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op ma, 09 jan 2012, 00:02:50
Even gezocht:

compressiehoogte van R5 GT Turbo zuiger is 37,50mm. Bij een G40 is dat 40mm.
Volume in zuigerholte is 1,8 cm3, dus niet vlak.

Bron: klik (http://www.scribd.com/doc/34767576/WOSSNER-Catalogue)
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op ma, 09 jan 2012, 06:45:00
Zuigertje staat ietsje bol, dat kun je zien op de foto's.
De upload-functie, dan moet ik ze toch ook verkleinen?

Jup dit is leuk om te doen serge, en hopelijk met goede resultaten.
Zoiets is waarschijnlijk dan ook goed te maken met carburateurs en een turbo,was immers bij die renault 5 GTT ook zo.

Ziehier!

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-D8JKP3CM.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QIC8N7J6.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D8JKP3CM.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QIC8N7J6.jpg)

Woeshhhh woeshhh woeshhh!
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op ma, 09 jan 2012, 07:52:30
zuiger die bol staat??lijkt toch echt een holle ruimte in het midden..

maar als er dus 2,5mm minder vlees is op de zuiger..zal je dat moeten compenseren met afvlakken van het onderblok..zo kun je wel mooi je juiste comp. verhouding maken...

begint al leuker te worden dit project..

ik ben nu toch aan het malen in men hoofd om h-drijvers te gaan aanschaffen..(heb misschien mijn supermotard verkocht..dus weer wat geld op zak)
ik vind het namelijk zonde van mijn tijd om de orri drijvers te gaan aanpassen..zowel voor de tijd,.maar ook omdat er vlees afgaat..dus sterker maak je ze nooit..
er staat nu eensetje op ebay voor 200euro direct kopen(orri aangepast dan he)
maar ik heb er gewoon wat meer twijfels bij al bij de h-drijvers..

voor mij gaat er toch veel geld in zitten..dan moet je ook niet gaan bezuinigen op die 3a400eutjes extra..

en ik denk dat als ik het netjes wil doen met de orri drijvers..dat ik wel een 5 werkavonden bezig ben..pak ik die 5 werk avonden goed aan met beun putjes..
dan heb ik mijn h-drijvers al binnen..

zit alleen nog met het volgende..ik wil en moet een stalen koppakking er tussen hebben..nou zit ik dus dan met 1mm verschil aan dikte..
ik kan een tussenplaat kopen van 0,5mm en dan 2 koppakkingen gebruiken..maar daar hou ik niet zo van..

wat is jullie mening over zo'n tussenplaat..
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op ma, 09 jan 2012, 22:19:40
Kon me niet inhouden, vandaag na t werk ff naar de garage gegaan en het onderblok zonder kop uit elkaar gehaald.
Al met al is het best leuk in elkaar gezet zo'n blokje.
D8 eigenlijk wel dat zo'n ding ondersproeiers had,maar dat is niet zo.
Krukas is goed, dus misschien nog wel verkoopbaar.
Zuigers waren er ook zo uit,maar dan komt het...
De drijfstang was niet zomaar van de zuiger af!
Bij een polo zit voor de pistonpen aan 2 kanten een zegelring waardoor de pistonpen er niet zomaar uit kan.
Het "scharnierend" gedeelte is eigenlijk de bronzen bus in de drijfstang.
Bij die van de 5GTT is dat niet zo, daar zitten geen zegelringen.
Maar hoe zit de drijfstang dan vast?
De pistonpen zit in de drijfstang gekrompen, en die is er niet zomaar uit!
En het "scharnierend" deel is in de zuiger dan.
Al met al na wat moeite heb ik het toch voor elkaar gekregen zonder de zuiger te beschadigen.
Morgen gaat op het werk alvast 1 zuiger in het ultrasoonbad.
De drijfstangen van een 5GTT zijn trouwens iets langer dan die van een G40.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SQ6D8PEJ.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-COUPGKXL.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PQNHQY64.jpg)

Ziehier, de zuiger heeft een iets verhoging.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op di, 10 jan 2012, 08:33:21
ahhh...zo op de foto met de zuigers nog in het onderblok leek het toch echt wel een beetje hol..maja..schijn bedriegt..

dat de zuiger de beweging in de zuiger maakt is geen probleem op een g40 drijfstang..dan zit dus de piston pen bewegelijk in de zuiger maar ook in de drijvers..
als de speling maar niet te groot is..ff nameten dus!!had je de zuigers al schoon  gemaakt..of komen ze zo uit het blok..want dan zijn ze wel netjes..
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op di, 10 jan 2012, 19:14:30
ben vandaag even bezig geweest met de olie pomp van de 1w..en ben even bij mijn lacerboer geweest..

ik wil namelijk iets meer opbrengst hebben vanuit de pomp..maar ik vind de setjes die te koop zijn te duur..
dus had nog een abu pomp liggen..en ga nu de pomp vergroten..en hopend op lagere kosten als waarvoor ze verkocht worden..

zo kan ik denk ik de olie sproeiers beter voeden samen met de glader..

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Hanf op di, 10 jan 2012, 19:49:13
Ik heb destijds voor mijn g40 een oliepomp gekocht met 20% meer pompcapaciteit.
Sjon of serge heb ik ooit eens iets horen zeggen over pomp vlakken oid zodat er minder speling is en je op een originele pomp al meer capaciteit kunt halen.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op di, 10 jan 2012, 21:00:43
Je gaat zelf zo'n verbredingssetje maken?
Kosten op ebay 160 euro meen ik.
Dit weekend ga ik het tandwiel van de oliepomp afhalen zodat ik deze kan laten namaken, maar dan 2 a 3 tandjes kleiner.
Dan draait de pomp stationair al meer toeren, dus onderin al meer druk voor het hoge koppel onderin.
De pomp vlakken is het gedeelte wat in de jaren weggesleten is weer terug naar origineel brengen.
Kan je zelf op een glasplaat en cif, of een ander schurend schoonmaakmiddel.

De ketting van de pomp moet ik dan ook inkorten, komt dan een schakel tussen die open en dicht kan.
De zuiger op de foto was nog niet schoon daar,maar ze zijn in een hele goede staat.
Heb er vandaag 1 gereinigd op het werk.
Daarna ben ik naar mijn adres gegaan die vaker dingen voor mij frezen.
Heb de zuiger daar afgegeven als probeer zuiger.
Het pistonpen gat gaat van 20 naar 22 voor de G40 drijfstang.
Ook komt er een sleufje in voor de zegelring zodat het hetzelfde werkt als een zuigertje van de G40.
Deze zuiger word ook afgedraaid naar diameter 75 zodat deze in het 1W onderblok past.
Niet om zo te draaien, maar zodat ik de G40 drijfstang, en 1W krukas erin kan doen.
Dan kan ik het onderste en bovenste punt exact opmeten en zo de compressie verhouding uitrekenen.
Ik denk zelf dat het onderblok niet gevlakt hoeft te worden,maar eerder dat de compressie te hoog word omdat er geen verbrandingsruimte in de zuiger is.
Word volop rekenen als het lukken wil dit weekend.
Mocht de zuiger geschikt zijn word er een mal gemaakt zodat het boren van de pistonpen in het vervolg klopt en exact gelijk en recht geboord word.

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op di, 10 jan 2012, 21:56:07
piston pen gat opboren naar 22mm voor de g40 drijfstang??de 1w zal je bedoelen..de 1w heeft een dia van 22mm de g40 20mm..je zult je vergist hebben..
maar de zuiger afdraaien naar 75mm??die is toch al 75mm..??

ik heb nu een 1,5mm mls(meer lagen stalen) koppakking gevonden..dus ik kan nu gewoon de standaard 77mm gesmeden wösnner zuigers bestellen..

ik wil dus met de pomp net zoals hanF  gaan maken..

zo'n tussenplaat kost me een paar euro en de tandwielen kunnen uit een 1.3 tot 1.6 pomp gehaald worden..die laat ik doormiddel van lacersnijden op lengte snijden..
perspen inkorten en erin persen..het klinkt nu nog makkelijk..maar het is even de vraag of het allemaal wil lukken..

als ik even makkelijk reken..heb ik aan geld nog geen 50euro besteed..maar dan moet het wel allemaal in 1 x lukken natuurlijk..

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op di, 10 jan 2012, 22:14:05
Ik meende dat de G40 ook 22mm pistonpennen heeft,maar dat heb ik niet nagemeten, heb nu geen G40 blok uit elkaar liggen.
Maakt verder voor nu ook niet uit.
De zuiger van de 5 GTT is 76,kan t nog eens precies nameten zaterdag, dan wil ik eens ff de 1W op de werkbank hebben.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op wo, 11 jan 2012, 10:10:27
G40 = 20mm
1W = 22mm
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op wo, 11 jan 2012, 19:01:22
ahaaaa...je wilt eerst even kijken of het zuigertje ver genoeg boven komt in je blok..zodat jij je comp. kan meten..

duidelijk!
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op wo, 11 jan 2012, 19:22:04
Correct en tevens juist!
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Serge op vr, 13 jan 2012, 22:18:11
Na een telefoontje kan ik zeggen ;Arno is goed bezig  -thumbsup-
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Sander Beer op zo, 15 jan 2012, 12:12:29
Na een telefoontje kan ik zeggen ;Arno is goed bezig  -thumbsup-
dan zijn wij natuurlijk heel benieuwd wat er allemaal gezegt is tijdens dat telefoontje  :)
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 15 jan 2012, 13:59:27
Had met Serge een beetje de plannen doorgesproken en wat vragen gevraagd over een aee kop.
Deze had Serge vaker in zijn handen gehad dan ik.
En nog een paar tips gekregen over het uitliteren van de kop.
Serge is immers een motor bouwer, ik ben de G lader man.
Heb blokjes vaak zat in en uit elkaar gehad, maar zo dingen samen stellen is voor het eerst.

Het zuigertje is mooi afgedraaid, en heb de gegevens hier.
Zal t zo posten.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NLPTPCSN.jpg)

Bij die Renault 5 GT Turbo motor zijn ook 2 soorten carterpannen zag ik.
1 Zonder, en 1 met olie spatplaat.
Best simpel gemaakt, zou bij een polo ook nog wel te maken zijn zo.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AHSDJYFX.jpg)
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 15 jan 2012, 17:26:04
Vandaag eens aan het rekenen gegaan voor de oliepomp.
De originele 1W pomp heeft 32 tanden.
Het tandwiel op de krukas heeft er 18.

32/18 = 1,77.
Stationair 1000 toeren is 1000/1,77 = 564,97 toeren voor de pomp zelf.
Ik laat de toerenbegrenser op 7000 toeren staan.
Dit verhogen tot 8000 toeren is 8000/1,77 = 4519,77 voor de pomp zelf.
Opzich geen schrikbarende toerentallen voor het pompje.

Nu een kleiner tandwiel, maarliefst 4 minder maakt 28.
28/18 = 1,55
Stationair 1000 toeren is 1000/1,55 = 645,16 toeren voor de pomp zelf.
Einde toerental, dus de 7000 is 7000/1,55 = 4516,12 voor de pomp zelf, dus ook niet veel meer dan een blok met de toeren begrenzer verlegd.

Pomp maakt bij 1000 toeren 645.16 - 564,97 = 80 omwentelingen meer dan met het originele 32 tandwiel.
Dat is 80/564,97 x 100% = 14,16% meer toeren.

Dus zou hij stationair bijna 15% meer moeten geven?
En op meer toeren ook tot de origineel ingestelde plunjer open gaat en de overige druk wegsluist.
Of is dit te makkelijk berekend,en zou ik voor resultaat beter naar een 25 tandjes gaan.
Dan draaid de pomp stationaar al 724,63 keer rond.
Is 159,66 meer dan origineel is 28%.
Dit toerental maakt de originele pomp bij 1380 motor toeren.
De pomp draait dan op 7000 motor toeren 855,6 meer rond per minuut.

Het moeilijke is, dat ik niet weet hoeveel druk/flow de pomp per omwenteling maakt.
Maar een pomp moet bij 2000 motor toeren toch minimaal 1,8 bar draaien?
Hoeveel bar is dit bij stationair dan?

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CD6QWHBH.jpg)
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 15 jan 2012, 21:18:08
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8EEPVYIZ.jpg)

Zoals je kunt zien op de foto heeft de zuiger ook een klein beetje inhoud.
Het is niet veel, maar het hard is 0,08cm hoger dan de buitenrand.
Dit heb ik gemeten met een platte lineaal op de zuiger, en toen met voelermaatjes de hoogte gemeten.

Wat een hoop gereken allemaal, hoop dat het klopt!
Wie rekent mee?

Boring is 7,6 cm.
De straal dan 3,8 cm.
Hoogte verhoging 0,08 cm.
Oppervlak is straal x straal x pi(3,14)
Inhoud is hoogte x oppervlak.

Dus 3,8 x 3,8 x 3.14 = 45,3416 vierkante cm.
Inhoud 0,08 x 45,3416 = 3,627328 kubieke cm.


De grootte van de verhoging is 5,1 cm.
Straal is 2,55cm.
Dus 2,55 x 2,55 x 3,14 = 20,41785 vierkante cm.
Inhoud is dan 0,08 x 20,41785 = 1,633428 kubieke cm.

3,627328 - 1,633428 = 1,9939 kubieke cm.

Nu is die verhoging er niet hatsieflats zomaar,nee dit gaat met een schuine rand.
De hoogte is 0,08 cm, het ziet eruit dat het net als een vierkant in mijn gedachten, dus die hoogte is ook de breedte van die rand.
Het begin schuine rand is dus die 5,1 cm
Einde schuine rand is 5,1 + die 2x0,08 = 5,26 cm.

Gaan we weer : straal van 5,1 is 2,55..............

2.55 x 2.55 x 3,14 = 20.41785
2,63 x 2,63 x 3,14 = 21,719066.

21,719066 - 20,41785 = 1,301216 vierkante cm.
Dit weer keer hoogte 0,08 = 0,1040973 kubieke cm.
Dit zou kloppen als het een vierkantje was, maar het is een schuine rand, dus dit gaat door de helft maakt 0,0520486 kubieke cm.

Zuigerinhoud van 1,9939 - 0,0520486 voor de schuine rand maakt dat de zuiger een inhoud heeft van 1,941414 kubieke cm.

Edit, op de wossner site gekeken,  1.8 kubieke cm hebben de 5 GTT zuigers.


Aight?
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 15 jan 2012, 21:25:48
Hier alvast wat foto's van het onderblok.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FUNZGKC.jpg)
De ondersproeiers.


(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GTEAPE4Y.jpg)
Hier zie je waar ze de olie vandaan krijgen.


(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XZZ7WWAN.jpg)
Motor steun word er 1 met 3 bout gaten, dit is toch de 2 GT G40 en de vroege 2f G40 motor steun?


(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BSKFPZLH.jpg)


(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U3H4RDZN.jpg)
Zuigertje onderste stand. ODP


(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QJQCZCKG.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EXA4MT4M.jpg)
Zuigertje bovenste stand. BDP
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 15 jan 2012, 22:09:54
Nog wat gegevens :

Zuiger bovenste stand is tot aan bovenkant onderblok precies 0,1 cm. BDP
Onderste stand zuiger, is tot bovenste kant onderblok 7,25 cm. BDP.
Dus de verbrandingsruimte uitgerekend boven de zuiger : 

1mm ruimte tussen zuiger in BDP en 1 mm koppakking en opgeteld met de verbrandingsruimte in de zuiger is 11,009734 kubieke cm.
Uitgaande van een G40 cilinderkop zonder verbrandingsruimte daarin.
Als je dat dan invult in deze carculator : http://www.hotrod.nl/calculators/compressieverhouding.php (http://www.hotrod.nl/calculators/compressieverhouding.php)

Diameter 76mm
Slag 79,1mm
Verbrandingskamer 11,009734ccm
Deck height, zullen ze de koppakking wel mee bedoelen,maar die heb ik al mee geteld in de verbrandingskamer.
Maakt een compressie verhouding van :  33.6:1

Dat gaat dus niet zomaar lukken met een G40 koppie.
Dus ik denk dat het een AEE word.
Maar hoeveel CC inhoud heeft zo'n kop?

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Hanf op ma, 16 jan 2012, 07:27:03
Is het niet mogelijk om dat bolle deel van die zuigers er nog af te fresen/draaien om zo de compressie nog te verlagen?
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op ma, 16 jan 2012, 16:54:45
Zuiger bovenste stand is tot aan bovenkant onderblok precies 0,1 cm. BDP
Onderste stand zuiger, is tot bovenste kant onderblok 7,25 cm. BDP.

...

Slag 79,1mm

Je meet dus een slag van 7,25 - 0,1 = 7,15 cm = 71,5 mm.
Maar dat zou toch 79,1 mm moeten zijn?
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op ma, 16 jan 2012, 17:01:23
Een 1.5 G60 project: http://www.clubpolo.co.uk/forum/index.php?showtopic=80577&mode=linearplus
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op ma, 16 jan 2012, 17:07:11
Voor compressieverhouding moet je 1:8 moet je trouwens een totale verbrandingsruimtevolume hebben van 51,228 cm3 (met 79,1mm als slag).

Dus dan 51,228 - 11,010 = 40,218 cm3 verbrandingsruimte in de kop (per cylinder).

Lees hier (http://www.g-laderseite.de/forum-maxrpm/viewtopic.php?t=18525&start=20&postdays=0&postorder=asc&vote=viewresult&sid=94307c3598cd15a3b39eb8a1b0aa2ce4) dat verbrandingsruimte in AEE-kop 17ml groot is.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op ma, 16 jan 2012, 18:42:38
die 51,228cm3 is dus de volume van een motor met 76mm en een slag van 79,1mm

maar wat is nou de volume van een orriginele g40 cilinderkop?

dat is wat ik wel graag wil weten..

hoe reken jij dat uit dennis?
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op ma, 16 jan 2012, 18:51:55
Als ik het hier invul :

http://www.hotrod.nl/calculators/verbrandingskamer.php (http://www.hotrod.nl/calculators/verbrandingskamer.php)


Diameter:   76mm
Slag   79.1mm
Compressieverhouding:   8:1
Deck height:   1mm
Verbrandingskamer is 46.7ccm..?

Heb al 11cmm ongeveer in de zuiger en het stukje slag over zitten.
De kop is 17.
11+17 = 27.
46,7 - 27 = 19,7 te weinig.
Maar als je de kop bekijkt van een aee, dan ligt er een ietswat ovale verbrandingsruimte in.
Dit zou dus ook gewoon rond uitgedraaid kunnen worden en zo aan de missende 19,7 te komen.
(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JJEEJKUC.jpg)
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op ma, 16 jan 2012, 21:58:25
die 51,228cm3 is dus de volume van een motor met 76mm en een slag van 79,1mm

maar wat is nou de volume van een orriginele g40 cilinderkop?

dat is wat ik wel graag wil weten..

hoe reken jij dat uit dennis?

Slagvolume van 76 mm x 79,1 mm is:
(3,8 x 3,8 x 3,14) x 7,91 = 358,65 cm3

Om een compressieverhouding van 1:8 te krijgen moet het volume van de verbrandingsruimte 8x kleiner zijn als het totale volume wanneer zuiger in het ODP staat.

Dus (a + 358,65) / a = 8       waarbij a het volume van de verbrandingsruimte is bij zuiger in BDP.

a = (a + 358,65) / 8
8a = a + 358,65
7a = 358,65
a = 358,65 / 7 = 51,24 cm3

Hiervan af moeten dan:
- volume van koppakking: 0,1 * 45,34 = 4,53 cm3
- volume van zuiger-onderstand: 0,1 * 45,34 = 4,53 cm3
- volume van zuigerrand: 1,8 cm3

Blijft over voor de kop:
51,24 - 4,53 - 4,53 - 1,8 = 40,38 cm3

AEE kop is 17 cm3, dus moet er nog
40,38 - 17 = 23,38 cm3
gevonden worden in zuiger of kop.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Serge op ma, 16 jan 2012, 22:09:00
Dus ik reken in cm .
boring 7,6;2=3,8
3,8x3,8=14.44xpi=45,36cm2
45,36cm2 x slag7,91=358,80cc per cylinder.

Dan kop=17cm3
zuiger=11cm3
pakking 1,35mm dik=6,12cm3
totaal=34cc

dus nu totaal is cylinderruimte+verbrandingsruimte en dan de som gedeeld door de verbrandingsruimte
is dan 1 op 11,6

dfan zou je dus de kop rond kunnen maken boven diameter is 72 eind diameter is 76 gemiddelde is 74 mm
hoogte is 6mm
dan wordt de kop 25cc(dat is 8ccmeer)dan wordt het dus (358,8+42) :42=1 op 9,54.

stel je draait dan 4mm van de zuiger af .En dit zul je dan zelf moeten uitliteren in de zuiger in het kommetje tot 4mm van de rand het aantal cc uitliteren .en daarna de gewonnen cc's er bij optellen .

De rest lijkt me duidelijk .
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op vr, 20 jan 2012, 22:00:41
De zuigers nog eens goed bekeken, de zuigers zijn vanaf de bovenste zuigerveer af gemeten 7,8mm.
Dit is inclusief het verhogingkje.
Volgens Serge kan er best nog wat af, maar er moet 5 mm over blijven vanaf de bovenkant zuigerveer.
Er kan dus 2,8 milimeter vanaf.

Ga je dan rekenen straal x straal x pi is 45,36.
Hoogte koppakking 1,3mm.
Tel je dat bij elkaar op is 4,1 mm ruimte boven de zuiger, dus 0,41 cm.
Inhoud boven de zuiger is dan 0,41 x 45,36 maakt 18,599cc.

Mocht ik dan nog meer de zuiger naar beneden willen krijgen is daar ook nog ruimte voor.
Als ik de zuigerpen diameter laat vergroten van 20mm van de G40.
Naar 22mm van de 1W drijvers, kan ik deze iets anders laten boren.
Niet precies in het hart, dus rondom 1mm eruit. (rode cirkel)
Maar meer naar boven toe, dus onderkant van het gat "gelijk"met het nieuwe gat.
En de bovenkant van het gat word dan bijna 2mm uitgedraaid (groene cirkel,beetje overdreven getekend)
Er is genoeg vlees in de zuiger, en dan word de ruimte boven de zuiger als ik er maar 1mm bij reken al 23,133 cc.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RJ6WLEM4.jpg)

Voor 79,1 slag, boring 76 compressie verhouding van 8:1 is een inhoud van 51.3ccm nodig.

AEE kop is 17.

51,3 - 17 = 34,3

Zuiger afgedraaid originele pistonpen  18,599       34,3 - 18,99 = 15,31 te weinig.
Zuiger afgedraaid 1W pistonpen         23,133      34,3 - 23,133 = 11,17 te weinig.

Dat is nog wel uit de kop te halen.

Voordat ik de zuiger ga aanpassen doe ik dat eerst met de kop.
Die uitliteren, en kijken hoeveel cc erin zit.
Mocht ik dan te kort komen, kan ik altijd nog aan de zuiger gaan knagen  -naughty-



Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op zo, 22 jan 2012, 12:52:37
ik heb me gister even een donor motor gehaald..

om te kijken of er makkelijk een retour op de orriginele plaats te creeeren is..ik wil eigenlijk wel met de orriginele retour leiding werken van de g-lader..
en zo kan ik ook de juiste positie creeeren voor de klop/pingel sensor..

ik heb al even met mijn oude baas gebeld of ik even gebruik kon maken van de kottermachine en of radiaal boormachine(eigenlijk gewoon de complete verspanings werkplaats) om mijn veranderingen mogenlijk te maken..en was geen probleem op een zaterdag..
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 22 jan 2012, 13:20:00
Je hebt een leeg 1W onderblok erbij gehaald?

Ben nog een beetje aan t kijken voor een aee kop in de buurt,maar nog niet gevonden.
Staan er meerder op mp,maar allemaal ver weg, of al een keer gevlakt.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 22 jan 2012, 19:15:10
Trouwens weer een frankenstein hoofd spinsel.
Een 1.6 tdi bouwen met een aee onderblok.(ondersproeiers inbouwen)
Krukas, drijfstangen,zuigers, van een golf 2 tdi.
1w dieselkop,golf 2 dieselpomp en wat meer aanpassingen.
Voordeel, een rappe diesel, die in een belasting vrije 86c past.
Zonder al teveel gewicht op de neus zoals de zware bak die op een diesel blok hangt.
Dan met een G40 bak erachter, lekker lang met gebout differentieel.
Tis maar een idee, tis maar een idee....
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: olop op wo, 25 jan 2012, 20:08:44
Ik garandeer niet dat het past, maar ik weet toevallig wel dat een aee 30 tanden heeft op de oliepomp mis. Kun je iets met deze info

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op wo, 25 jan 2012, 20:18:13
Was ook maar een hersenspinsel.... Van die pomptanden zal ik onthouden.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op wo, 25 jan 2012, 21:28:42
ik heb nu een g40 pomp los liggen en ook 1 van een 1w..ik zal morgen eens even kijken of er verschil in zit..

Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Hanf op wo, 25 jan 2012, 22:09:14
Ik heb ze ook allebei maar alleen de g40 pomp heb ik los liggen 1w zit nog in het onderblok...
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: heuvel op za, 28 jan 2012, 00:05:45
de pompjes zijn bij mij gewoon gelijk..zelf de aansluiting van de ketting geleider zit er op..
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op zo, 29 jan 2012, 13:26:31
Gisteren eens in de garage geweest, en daar de G40 motor uit elkaar gehaald.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-QKIWUOBE.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XOJA66WA.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6KNRPAOI.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F46ATEUN.jpg)

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TFMF6KI4.jpg)

Blokje is in een hele nette staat.
Zo goed als geen slijtrand in de cilinders.
Zuigers zonder krasjes.
Krukas perfect.

Had ff gekeken, met de originele krukas en G40 zuigers staan de zuigers enkele milimeters onder de rand.
Met de 1W krukas erin, staat de zuiger enkele milimeters boven de rand.
Een hele slag valt zo niet te maken, omdat de boutjes van de drijfstangen in het onderblok tegen het olie kanaal aan komen.
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Dennis op ma, 30 jan 2012, 09:58:47
Het is dus toch een 1.4 krukas  -thumbsup-
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 30 jan 2012, 10:09:21
Een hele slag valt zo niet te maken, omdat de boutjes van de drijfstangen in het onderblok tegen het olie kanaal aan komen.

Oh? En hoe is dat op te lossen dan? Moet je dan de drijfstangen van de 1W gebruiken? En passen die op de G40-zuigers?
Of heb je een heel andere oplossing? -dunno-
Titel: Re: Frankenstein 1W met G40 delen...
Bericht door: polo 3 op ma, 30 jan 2012, 12:14:41
Ja gebruik gewoon het 1w onderblok, dan heb ik ook ondersproeiers. Maar kan wat aanpassen zodat t gewoon in een G40 onderblok past.