Auteur Topic: Start probleem - ?-  (gelezen 1957 keer)

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Start probleem - ?-
« Gepost op: vr, 04 feb 2011, 23:38:11 »
Omdat het vandaag eindelijk droog was besloot ik even een rondje te rijden met de polo, starte goed, in 1 keer zonder problemen.
Na 2 km gereden te hebben schokte de polo toen ik gas gaf, ik dacht dat er niks aan de hand was, lage toeren en koude motor.
Stop ik in het centrum van het dorp om mijn broertje af te zetten en toen sloeg de motor opeens af toen ik weer weg wou rijden.
Na 3x proberen te starten met bijna piepende banden weggereden om m niet weer af te laten slaan.
Op de eerst volgende kruising moest ik voorrang verlenen en ja hoor, hij sloeg weer af  -boehoe-
5x proberen te starten en weer in hoge toeren weg tegen het afslaan. En toen kwam ik er achter dat mn benzine meter helemaal op leeg stond? huh kan me niet herinneren dat er weinig in zat, laat staan leeg..
Maar goed ik denken dat het daar aan lag want bij de volgende kruising gaf de polo helemaal de geest en wou deze op geen 1 manier meer starten.
Mn pa gebelt om benzine langs te brengen, hop benzine erin en weer proberen.

Na een paar keer proberen kwam er ook nog bij dat de accu helemaal leeg was getrokken door al het starten =/
Auto maar naar een parkeerplaats geduwd en thuis startkabels gehaald en nog meer benzine.

8 a 10 liter benzine in de tank gegooit, zou genoeg moeten zijn he -dunno-
startkabels aangesloten en proberen maar.
Resultaat:
standaard startgeluid maar niet willen aanslaan, benzine metertje sloeg minimaal uit maar meer als eerst!
Tijdens het proberen te starten af en toe nog een ''plof'' gehoord en dan weer stilte.... en een behoorlijke benzine lucht.
Toen heb ik het ter plaatse opgegeven en de polo maar met een sleepkabel achter de Transit gehangen om m thuis te krijgen.

De auto hangt inmiddels aan de accu lader zodat deze helemaal vol is morgen.

Dus benzine, check. accu vol, check.

Ik denk zelf dat het met de ontsteking te maken heeft omdat ik af en toe dus die plof hoor tijdens de pogingen tot starten.....
benzine pomp hoor ik, startmotor ook voor zover ik weet.

Wat ik me afvraag is waar die benzine lucht opeens vandaan komt en die plof en natuurlijk hoe ik de polo weer rijdend krijg zonder sleepkabel of helling -dunno-
Tank lekt NIET! auto is helemaal droog aan de onderkant en bij de vulhals...

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk heb gemaakt wat er aan de hand is, ben nogal geschrokken van dit gedoe, had ik niet verwacht van mn tot nu toe altijd goed startende en goed lopende polotje -love-

Owja, polo 2f coupe NZ, multipoint dus
« Laatst bewerkt op: vr, 04 feb 2011, 23:40:57 door JJ »
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #1 Gepost op: za, 05 feb 2011, 00:33:55 »
Eerste wat ik denk is hall-gever... Zoek daar maar eens op met de zoekfunctie?!

Benzine-lucht komt omdat je door blijft gaan zonder dat je verbranding hebt?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #2 Gepost op: za, 05 feb 2011, 00:43:15 »
Thanks Geert, ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar enkel met de termen zoals ''polo start niet'' en dergelijke...
Dacht dat je dat alleen met carbs had... withstupid withstupid withstupid
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #3 Gepost op: za, 05 feb 2011, 00:54:41 »
No thnx. De Hall-gever is juist pas gekomen bij de elektronische ontstekingen, in plaats van de puntjes-ontsteking zeg maar. Eerder dus juist bij de komst van de injectiemotoren...  :) Weet overigens niet of dat helemaal één-op-één is ingevoerd, maar da's detail.

Hoop voor je dat dat het is, is vrij eenvoudig op te lossen namelijk...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #4 Gepost op: za, 05 feb 2011, 01:06:03 »
Ik hoop het ook, heb net eerst maar eens even opgezocht wat de hall-gever uberhaubt doet, maar dat is een signaal geven of iets in die richting en zit bij je verdelerkap right..

In een oud topic heb ik een antwoord van Jaap gevonden hoe ik de hall-gever kan testen of zn werking.

Citaat
Hall-gever is de vervanger van de ouderwetsche contactpuntjes.

gebruik de zoekfunctie, en je vind vast wel ergens de onderdelen die je nodig hebt om alleen de gever te wisselen. Optie 'sloop' is er ook nog: NZ ligt in vele Polo'tjes en Golfjes.


Test:

Ontsteking eraf, bougies uit t blok, en dan handmatig draaien aan de ontsteking (met kabels en verdelerkap aangesloten natuurlijk). Geeft er niet 1 bougie ooit een vonk,.

Een toerenteller aanwezig? gebrekkige hall-gever zie je ook aan t wel/niet slaan van de toerenteller.

Dus dat ga ik morgen maar even proberen -dunno- snap de uitleg nog niet helemaal, maar ik ga morgen wel even kijken onder de motorkap hoe en wat
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #5 Gepost op: za, 05 feb 2011, 10:30:18 »
Je boots de ontsteking na. ipv de nokkenas  drijf jij nu de ontsteking aan.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #6 Gepost op: za, 05 feb 2011, 11:01:30 »
Zo, net geprobeerd met volle accu dus.

Duurde even, maar hij starte, waarna hij daarna wel weer gelijk uitviel.
Maar op een gegeven moment draaide die zoals tie altijd al deed..

Tijdens het starten zag ik de toerenteller uitslaan, wat wijst dat er iets met de hall-gever is right?

Wat zijn de beste stappen die ik nu kan ondernemen?

Polo-loos Audi A4 b5

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #7 Gepost op: za, 05 feb 2011, 11:16:07 »
Hall-gever vervangen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #8 Gepost op: za, 05 feb 2011, 11:17:23 »
Ik zou ook even je verdelerkap + rotortje bekijken. Daar achter zit dan weer de halgever (waar dat stekkertje op gaat).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #9 Gepost op: za, 05 feb 2011, 12:12:48 »
Net even alle stekkertjes gecontroleerd, even het stekkertje van de hall-gever losgemaakt en weer vastgeklikt en daarna starte die weer in 1x.
Blijft wel raar. Ik ga vanmiddag op de sloop zoeken naar zo'n sensor.
Zit er nog verschil in motortypes kwa hall-gever?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #10 Gepost op: za, 05 feb 2011, 15:15:14 »
je zal een ontsteking van een nz moeten plukken ivm de vacuümpaddo
die zitten niet op latere injectiemotoren zoals aav of 3f.

Wel ff vervelend zeg. Hopelijk heb je m snel weer aan de praat.

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #11 Gepost op: za, 05 feb 2011, 18:30:29 »
Nou volgens mij is het allemaal opgelost, vanmiddag op de sloop een ''nieuwe'' ontstekings gedeelte gehaald waar dus ook die hall-gever inzit, vervangen en hij loopt weer lekker, toeren slaan weer normaal uit.

Hij zat alleen wel erg onder de oude olie, dus ik heb m gelijk wat opgepoetst en ontvet :) als ik m toch in mn handen heb he -gert-




Bedankt allen voor de snelle reacties -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: za, 05 feb 2011, 18:32:35 door JJ »
Polo-loos Audi A4 b5

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #12 Gepost op: zo, 06 feb 2011, 15:52:35 »
Het zit me nog niet helemaal lekker..
Hij start nu wel weer direct.
Maar tijdens het stationair lopen hoor ik telkens tikjes, als ik meer gas geef, dus toeren maak neemt de frequentie van die tikjes ook toe.
Ontsteking afstellen?

Ook viel die net tijdens het stationair lopen uit en terwijl dat gebeurde knipperde het lampje van de accu..
Polo-loos Audi A4 b5

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #13 Gepost op: zo, 06 feb 2011, 16:16:20 »
ontsteking eerst afstellen, als die niet goed staat, loopt je motor niet helemaal zoals het hoort. Maar dat had ik je gister al verteld.

Tikken kan t tikken van de injectoren zijn, maar ik zie dat er bij jou silencers opzitten, dus dat moet wel meevallen.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Start probleem - ?-
« Reactie #14 Gepost op: zo, 06 feb 2011, 17:29:59 »
Misschien rotte bougiekabels.

Als het donker is even met een waternevel (plantenspuit) je bougiekabels controleren op vonken. Dus kap open, starten, uitstappen en nevelen.
Zie je vonken, bougiekabels vervangen. Vonken maken ook een tikkend geluid.
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift