Nou mensen....even back on topic...heb lekker gesleuteld
-thermostaat vervangen
-remschijven en blokken vóór
-wielremcilinders achter
De laatste 2 hebben NIETS met de topic te maken
, dus dat terzijde.
Voordeel is wel dat:
-stuur niet meer uit je handel slaat als het anker flink uit moet
(schijven waren krom)
-trommels achter niet meer roodgloeiend zijn na een ritje van een paar kilometer (remcilinders zaten vast)
Maar....
Het vervangen van de thermostaat heeft niks opgeleverd ! (behalve een saldovermindering van 17 euro
)
Na het vullen met kvs de motor gestart. Temperatuur liep geleidelijk op.
Duurde erg lang voordat thermostaat openging, en de onderste slang op de radiator dus ook lekker warm werd.
Meter stond toen nog iets voor het midden. (klopt ? thermostaat gaat open bij 84°, midden meter is 90° ?)
Meter liep nog iets door tot midden, en fan sloeg aan, meter liep weer wat terug.
Klopt allemaal wel, zij het niet dat de fan TE snel aanslaat lijkt me, daarvoor zou de meter voorbij het midden moeten zijn ?
Maar voor hetzelfde geld wijkt de meter af door een niet juist werkende voeler of de meter / electronica zelf.
Zo'n 10km gereden, meter zakt weer terug naar eerste streep, zoals met de oude thermostaat.
Het lijkt wel of het motortje nauwelijks warmte produceert, maar met deze buitentemperaturen koelt het natuurlijk ook lekker snel af.
Het gehakkel is niet veranderd, daar heeft deze actie geen effect op gehad.
Wat me opviel bij de koude start :
-motor slaat aan, loopt meteen (mooi) maar wel redelijk laag stationair
-bij licht gasgeven en weer loslaten duikelt het toerental naar beneden tot bijna afslaan, en de vacuümklep schakelt dan (doordat die schakelt, slaat de motor bijna af)
> vraag : Wie kan me de werking van die klep uitleggen ?
Aan de onderkant van de vacuümklep zit een oranje dopje op een "loze" aansluiting, denk dat het dopje niet heel goed afdicht, kan dat kwaad ?
Ik lees veel over bevriezen, maar inlaatspruitstuk wordt goed heet.
Ondanks dat het symptoom (inhouden / stotteren) daar op lijkt, denk ik niet dat dat de oorzaak is.
Heb bougies, rotor en verdelerkap gechecked, maar zien er allemaal nog ok uit.
Het brandstoffilter ertussenuit gehad om te kijken of dat misschien een restrictie was, geen effect.
Dussss.....dan toch de choke ?
>vraag : Hoe moet die chokeklep staan bij koude motor ? bijna dicht neem ik aan, en die draait vervolgens open door het bimetaal toch ?
Kan ook vuil zijn in de carburateur, alhoewel met een filter ervoor is dat toch niet zo aannemelijk...( ? )