Zo'n motor bouwen van gecombineerde onderdelen is leuk om te doen, het is allemaal spul wat normaal niet meer gebruikt word, of op de sloop als troep gezien word, terwijl het gewoon goed spul is waar je best wat mee kan maken.
Tuurlijk kan ik zo gesmede zuigers kopen, maar dat kost je dan weer ff rond de 700 a 800 euro.
Die natrium gevulde uitlaat kleppen van sls hebben de diameter van 33mm en kosten per stuk 68 euro.
Dat maal 4 is 272 euro.
G60 uitlaat kleppen heb ik zo liggen,deze zijn 33,15mm.
Iets te groot dus,maar dan worden ze iets afgedraaid, daar is wel vlees voor, en G60 natrium gevulde uitlaatkleppen heb ik zo liggen.
Alleen de hoogte is anders, PY inlaatklep lengte 99,1mm uitlaatklep lengte 99,2mm, inlaatklep diameter 36mm, uitlaatklep 29mm.
G60 uit lengte is 91,45mm.
Maar stel er is te veel compressie met die renault 5 GT Turbo zuigers, en er komt een aee kop op, heeft die aee dan kortere kleppen?
Dit omdat ze dieper in de kop zitten?
Kan iemand dat vinden, of simpel even opemeten?
Mocht dit niet uitkomen dan is er altijd nog de mogelijk van vaste hydrostors, deze kun je met bepaalde shims op de juiste hoogte brengen.
Niet niet spectaculair duur die dingen, en als ik deze motor bouw was ik toch al van plan nieuwe hydrostoters te kopen.
En vaste komstoters hebben geen last van eventueel een hogere oliedruk.
De drijfstangen van de G40 kunnen waarschijnlijk ook gewoon gebruikt worden.
Wel ga ik ze uitwegen, oneffenheden eraf schuren en met scotch brite helemaal glad maken.
Dan is de kans op scheuren kleiner (metallurgie)
Arno