Accu verzorgd de ontsteking niet van stroom, maar de dynamo!
Dynano laad de accu bij, als deze qua onder t voltage van de dynamo ligt. Welk 'onderdeel' de stroom voor de ontsteking levert, ligt dus maar net aan de spanning van de accu / dynamo en het toerental van de motor. Maar goed: als de accu overleden is, en echt he-le-maal niets meer doet, dan kan het zijn dat inderdaad de ontsteking, en daarmee de motor, uitvalt als de dynamo niet snel genoeg meer draait. Bij stationair levert de dynamo maar een heul klein beetje stroom, dus kan de ontsteking maar zo uitvallen.
Olieschokdempers, en gas-gevulde olieschokdempers zijn/kunnen bij koud weer véél stugger worden dan bij zonnige warmte. Net als motorolie wordt de olie in de schokdempers ook gewoon dikker naar mate het kouder wordt. (Gasgevulde dempers hebben ook gewoon olie, maar als extra staat er gasdruk op de demper, zodat de olie minder snel schuimt).
Bij dit soort temperaturen blijkt of je auto volledig winter bestendig is, of niet. Ook al is het een oude auto: alles mag gewoon blijven werken hoor! Wordt de auto niet warm? Termostaat kapot, stukkie karton voor de gril (werkt prima bij de G40
. Slecht/niet starten? Verkeerde motorolie (te dik voor t seizoen) en/of accu te weinig capaciteit ( ouderdom komt met gebreken ). etc etc.
Bij mijn ToekToek merk ik het aan het gaspedaal: Deze gaat erg stroef,.. en bij de Golf zijn alle sloten bevroren,.. dus staat ie altijd van 't slot af (maar dat staat ie s'zomers toch eigenlijk ook al wel).