Auteur Topic: Versnellingsbak overzetten voor beginners  (gelezen 1084 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Gepost op: za, 15 sep 2012, 14:04:18 »
Vanmorgen ben ik begonnen van het overzetten van een 4-bak van NZ-blok naar een ander kaal NZ blok. Dit is de eerste keer dat ik aan een versnellingsbak sleutel..
Eerst de startmotor los, dan de bouten van de bak loshalen en dus was de bak er redelijk snel af. Nu kijk ik momenteel op naar wat volgens mij de koppeling is. Echter, hoe moet deze verwijderd worden? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?


Offline peter h

  • Non-Register lid
  • Berichten: 93
  • Geslacht: Man
  • Peter
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: za, 15 sep 2012, 14:58:36 »
Als je op de motor kijkt zie je inderdaad de drukgroep met daaronder de koppelingspplaat.
Die kun je loshalen door de bouten aan de rand los te draaien Zullen er 6 of 8 zijn.
Let op met loshalen welke kant de koppelingsplaat op ligt daar kan verschil in zitten ( ben nog niet helemaal thuis in polo)
Overzetten op het andere blok doe je in omgekeerde volgorde bouten niet vastdraaien!!! zorg dat alles vetvrij is met monteren en zorg dat de koppelingsplaat goed gecentreerd zit ten opzichte van het vliegwiel met drukgroep anders krijg je de bak er nooit meer op.
Centreren kun je met een passende pin in het middelste gat van het vliegwiel die je opdikt met tape op de plek waar de koppelingsplaat zit zodat het automatisch in het midden zit.
Dan pas alle bouten van de drukgroep vastdraaien.
Kunstofbumpers zijn net siliconeborsten.het ziet er leuk uit maar heeft totaal geen nut

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #2 Gepost op: za, 15 sep 2012, 15:32:56 »
En die kleine boutjes rondom op de drukgroep hebben een speciale vertanding: met een ringsleuteltje ( ik dacht maatje 10 ) haal je ze echter gewoon los.

Maar: Moet je de bak overzetten of óók de koppeling?

Let ook op de binnenkant van de bak: Daar zit een beweegbaarlager (druklager) dat over een busje schuift ( dat busje zit om de vertande ingaande as van de versnellingsbak.  Controleer of je de koppelingsvork ( dat ding waar de koppelingskabel op vast komt ) soepel loopt, en dat het busje niet is ingesleten.  Let daarbij op dat je het druklager niet eraf 'drukt', of beter: als je dat wèl doet, let dan goed op hoe het druklager gemonteerd zit :) Je klikt het er zo weer op.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #3 Gepost op: za, 15 sep 2012, 17:17:24 »
Close jaap ,ringsleutel 9 -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #4 Gepost op: za, 15 sep 2012, 18:49:49 »
Idd. maar heb er toch een doppie voor gehaald, was een paar euries.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #5 Gepost op: za, 15 sep 2012, 20:12:54 »
12 kant dop 9 :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #6 Gepost op: za, 15 sep 2012, 20:16:56 »
...Maar: Moet je de bak overzetten of óók de koppeling?

Alle twee overzetten..

Citaat
Overzetten op het andere blok doe je in omgekeerde volgorde bouten niet vastdraaien!!! zorg dat alles vetvrij is met monteren en zorg dat de koppelingsplaat goed gecentreerd zit ten opzichte van het vliegwiel met drukgroep anders krijg je de bak er nooit meer op.
Centreren kun je met een passende pin in het middelste gat van het vliegwiel die je opdikt met tape op de plek waar de koppelingsplaat zit zodat het automatisch in het midden zit.

Dit snap ik niet helemaal.. Eerst boutjes los met ringsleutel 9, dan drukgroep eraf en koppelingsplaat eraf halen en daarna het vliegwiel neem ik aan. Maar wat moet er nu precies gecentreerd worden? Koppelingsplaat ten opzichte van het vliegwiel??

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #7 Gepost op: za, 15 sep 2012, 20:25:12 »
Vliegwiel zit nog aan het andere blok? zo ja, dan is dat niet nodig. Je monteert de drukgroep met koppelingsplaat losjes op het vliegwiel. Da neem je een m16 x 50/60 bout en draait daar plakband op tot hij precies klem zit in het gat in het vliegwiel (door de koppelingsplaat heen). Dan draai je de drukgroep kruislings vast. Bout verwijderen en dan kan de bak er weer op.  -klus-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #8 Gepost op: za, 15 sep 2012, 20:32:10 »
je kan ook een tool daar voor krijgen kost ongeveer 5 euro...
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #9 Gepost op: za, 15 sep 2012, 20:35:26 »
Welke winkel is morgen open dan?  :)  -uitlachen-  -hug-

Ik heb destijds ook geïnformeerd maar eeeuh  €5? (linkje?)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #10 Gepost op: za, 15 sep 2012, 20:36:14 »
Vliegwiel zit nog aan het andere blok? zo ja, dan is dat niet nodig. Je monteert de drukgroep met koppelingsplaat losjes op het vliegwiel. Da neem je een m16 x 50/60 bout en draait daar plakband op tot hij precies klem zit in het gat in het vliegwiel (door de koppelingsplaat heen). Dan draai je de drukgroep kruislings vast. Bout verwijderen en dan kan de bak er weer op.  -klus-

Vliegwiel zit ook niet op het andere blok, alles moet worden overgezet.. we gaan het morgen wel eens proberen

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #11 Gepost op: ma, 17 sep 2012, 11:06:48 »
UPDATE:

gisteren niet superveel tijd gehad. Toch nog even de drukgroep + koppelingsplaat en vliegwiel verwijderd van het oude blok. Het centreren betekent dus inderdaad dat de koppeling gecentreerd word ingeklemd tussen vliegwiel en drukgroep neem ik aan? Maakt het trouwens nog uit hoe de koppeling gedraaid staat tegenover het vliegwiel of de drukgroep, of maakt dat niets uit?


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #12 Gepost op: ma, 17 sep 2012, 13:02:18 »
Drukgroep kan maar op 1 positie op 't vliegwiel.
Hoe de plaat gedraaid zit, maakt uiteraard niet uit: heeft tijdens gebruik ook nooit een vaste positie.

Tip van Flip: vergeten de Loctite niet -thumbsup-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Versnellingsbak overzetten voor beginners
« Reactie #13 Gepost op: ma, 17 sep 2012, 13:17:35 »
Het centreren betekent dus inderdaad dat de koppeling gecentreerd word ingeklemd tussen vliegwiel en drukgroep neem ik aan?

 -ja-