Mezelf even een kennis update gedaan hoe en wat met de oliën, de 10W60 en 10W40.
In Nederland lees ik dat (bijna) iedereen op 10W60 rijdt, waar in Engeland (bijna) iedereen op 10W40 rijdt. De motivatie voor de Engelsen om op 10W40 te rijden, is omdat Volkswagen 10W40 voorschrijft voor dit blok. Wel rijden heel veel Engelsen met oliekoelers, om de temperatuur wat lager te houden en zo de druk hoger. De reden om met 10W60 te rijden, is omdat 10W60 veel minder snel dun wordt, de druk dus hoger blijft. Iets wat ik nu ondervind, omdat hij bij 10W40 begint te piepen, waar dit met 10W60 niet zo was. Wel weet ik dat 10W60 echt veel langer duurd om op temperatuur te krijgen, dus voor kleinere stukken rijden is dat eigenlijk slechter dan de 10W40.
Nu wil ik toch gewoon graag bij de 10W40 blijven, dus ga lekker eigenwijs op zoek naar andere oplossingen voor het druk probleem. Ten eerste zal ik de G40 donderdag warm rijden zodat een vriend van me 's avonds de druk kan testen als de olie warm is. Mocht die toch slecht zijn, dan gaat het carter er af en wordt de pomp gecheckt. Eventueel ga ik dan wel kijken of de pomp ouder is om hem misschien gelijk maar te vervangen.