Oh snorry
Maar goed;
Het aantrekken van de kopbouten gebeurd in 3 'fasen':
1e fase = op een bepaalde volgorde aantrekken tot 40Nm (Newtonmeter)
2e fase = zelfde volgorde verder aantrekken tot 60Nm
3e fase = zelfde volgorde, alle bouten nog een halve slag (180 graden) aantrekken. (of in 2x : eerst allemaal 90graden, en dan nog eens allemaal 90 graden).
Belangrijk is:
-van binnen naar buiten, op gelijke volgorde, gelijkmatig aantrekken
-voldoende 'strak' aantrekken zodat de koppakking ook daadwerkelijk onder alle omstandigheden afdicht
-niet te strak aantrekken zodat de kopbouten heel blijven (en niet breken, rekken of anderzins er de bruil aangeven).
Het gebied tussen 'te slap' en 'te strak' bereik je door op de juiste manier aan te trekken. Maar het gebied waarbinnen alles heel blijft is wel vrij groot: als je d'r 5Nm naast zit, is er geen man overboord.
Gevaarlijke is dat de grenzen nogal scherp zijn: TE slap = onvoldoende afdichting: koppakking slaat door (direct, of in iedergeval veel sneller dan de bedoeling is) Te strak => Kopbout rekt, breekt of wokkelt -> Zelfde resultaat: Ga terug naar start.
Ff oud topic omhoog, ik kom er niet uit..
Heb recent blokwissel uitgevoerd bij een polo. Oude kop er weer op, uiteraard met nieuwe koppakking en kopbouten. Alles gemonteerd, ff kort gestart en heb volgende geconstateerd:
1) motor begint wat te roken ter hoogte van uitlaatspruitstuk
2) motor loop goed stationair, maar klinkt rauw (als een diesel)
3) olielekkage, klein beetje bij 4e cilinder, voorzijde
Ik heb wat zitten puzzelen en verdenk uiteraard een lekkende koppakking, ondanks dat deze nieuw is. Wat kan hier nou de oorzaak van zijn?
Kop is niet gevlakt alvorens installatie, maar was ook niet nodig. Heeft voor de blokwissel ook altijd naar behoren gewerkt.
Edit: ik denk zelf dat ik de kopbouten iets te strak heb aangedraaid, maar of dat direct leid naar een lekke koppakking..