Ik gloof dat Gilex het niet helemaal begrijpt.
Ron98 moet je tanken als je de compressieverhouding zwaar verhoogd.
Dat kan eigenlijk alleen met 'veel' werk: of een turbo erop schroeven (maar dan moet je zelfs nog wel wat meer uithalen)
OF andere zuigers, blok aflaten vlakken en de kop maximaal laten vlakken.
Met een bewerkte kop: grotere poorten, andere nokkenas etc
hoef je echt geen ron98 te gaan tanken.. De compressie veranderd niet, alleen de ademhaling verloopt soepeler..
In plaats van door een rietje te ademen, adem je door een regenpijp: de longen blijven gewoon gelijk, maar het ademt een stuk prettiger
Inlaatspruitstukken vraag: wat werkt beter:
Redelijk: NZ inlaat standaard
Beter: NZ inlaat bewerkt / standaard 3f inlaat
Best: aangepast 3f inlaatspruitstuk
De 3F is ietsje groter, en heeft iets meer vlees, dus als je die zou bewerken krijg je de grootst mogelijke injectie inlaat.. maar alleen een NZ bewerkt schiet ook al op.
Meer vermogen met alleen een andere inlaat zul je niet ein-zwei-drei merken,.. alleen met andere nokkenas, hoger brandstofdruk en bewerkte kop / inlaat. Ok: alle kleine beetjes helpen, maar het is bottleneck na bottleneck: beter allemaal weghalen, dan heb je het grootste effect. Daarna valt er nog winst te halen uit het bewerken van het onderblok... en daarna aan het verlichten van de koets. Who needs sound-proofing?