Auteur Topic: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?  (gelezen 1571 keer)

Offline poloke86C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 62
Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Gepost op: za, 30 mei 2015, 16:39:45 »
Hallo allemaal,

Mijn oprechte excussens voor de vele vragen omtrend mijn polo.
Nu zit ik weet met een andere kwestie zijnde de remolie.

De wagen heeft tot ik er eigenaar van werd steeds bij een vw garage op onderhoud geweest.
Omdat de handleiding aangeeft dit om de 2j te vernieuwen heb ik met die garage contact opgenomen en van zolang hij kan terug zien is ze nooit vervangen bij hem.

De eerste en ook tevens laatste keer dat ik in het onderhoudsboekje kan terugvinden, heeft de wagen in 1996 die wel gehad die wissel en daarna staat er steeds nee bij remolie.

Midas heeft ze gecontroleerd de remolie en het apparaat gaf aan dat ze nog bestand is tot 100 graden.
Het is ook tijd zei hij om ze te verversen want ze ziet heel zwart.
Het probleem gaat wel zijn als ze niet om de 2j ververst is zei die van Midas dat de kans heel groot is dat de hoofdremcilinder stuk zal geraken als wij het gaan uitvoeren, en dat is op eigen kosten.
Ook gaf hij aan dat er problemen zouden kunnen zijn om de nippels los te gaan krijgen.

Nu de vraag : Wie heeft ook zo een "slechte" remolie vervangen na jaren? En tegen welke problemen ben jij gestoten of tegen welke extra kosten?
« Laatst bewerkt op: za, 30 mei 2015, 16:41:38 door poloke86C »

Offline DsKe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 40
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #1 Gepost op: za, 30 mei 2015, 16:57:13 »
Auto stond 7-10j stil... gewoon oude olie afgelaten en remvloeistofpotje vullen met verse remolie en ontlucht(systeem op compresseur) tot er  propere remolie uitkwam overal.
Ging vlot en geen problemen...

mvg Tom

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #2 Gepost op: za, 30 mei 2015, 17:48:16 »
Paar dagen je nippels alvast inspuiten met WD40 of kruipolie. Of alvast nieuwe nippels halen (kost je de kop niet), theoretisch zouden die indd kunnen afbreken (of de zeskant slijt af).
Hoofdremcilinder die gaat lekken kan theoretisch wel, maar ben ik in de praktijk eigenlijk nooit tegengekomen bij het vervangen van de remvloeistof.

Misschien moet je je bedenken dat als je 1 meter remweg tekort komt het al gauw meer in de papieren gaat lopen. Never cut budget on the braking?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline poloke86C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 62
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #3 Gepost op: za, 30 mei 2015, 17:55:16 »
Het gaat niet om het geld hoor alleen ja ze vertellen maar vanalles op zodat hun rekening ervan beter wordt.
Maar uiteraard denk ik ook aan de mijne lol. We zien volgende wel wat ze bij Midas zeggen afspraak staat erngepland dus...

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #4 Gepost op: zo, 31 mei 2015, 14:41:21 »
Ik heb nog nooit gehad dat de hoofdrem cilinder stuk ging doordat de oude olie door nieuwe word vervangen. Maar als die garage geen goede apparatuur heeft of niet weet hoe het moet dan kan dat wel. Als je bij het ontluchten het pedaal steeds tot op de bodem ramt dan is er een kans dat je de seal stuk trapt bijvoorbeeld. Maar een beetje goede garage zet er een apparaat aan wat de boel op druk houd en draait dan je nippels 1 voor 1 los, beginnend bij de langste leiding(rechts achter). Dat de nippels heel vast kunnen zitten klopt wel. Als die dingen al 20 jaar niet los geweest zijn dan is de kans enorm groot dat dat niet goed wil. Daarom begin je dan vaak met proberen ze los te krijgen met een 6 kante dop er op. Op die manier heb je maximaal aanrakings vlak en dus de kleinste kans op rond draaien. En zoals gekke gerrit al zegt een paar dagen van te voren beginnen met inspuiten met wd40 of een andere goede kruipolie kan zeker helpen.
Verder is 100 graden wel heel laag, dan is je olie echt bijna water, want dat is namelijk het kookpunt van water. Goede remolie kookt zo uit mijn hoofd rond de 280 graden pas. En het risico is dat de olie kan gaan koken in je klauwen en leidingen. En als het gaat koken komen er luchtbellen in, en luchtbellen kun je samen persen. Oftewel dan opeens kun je je pedaal tot de bodem trappen en remt hij niet meer. Verder kan door oude remolie je remmerij ook sneller vast gaan zitten. Je remklauwen kunnen van binnen gewoon vast rotten door het vocht wat in de remolie komt.

Offline poloke86C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 62
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 07 jun 2015, 11:28:06 »
De remolie is gisteren vernieuwd! Op 15min was ik terug gerust de baan op.
Ze hebben wel het potje volledig vol gedaan nog tot boven de max.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 07 jun 2015, 17:31:53 »
ja dat gebeurt helaas wel vaker. Onze machine laat het normaal zakken tot onder maximum, tenminste dat is de bedoeling. Maar in de praktijk is dat vaak toch wat anders en staat het vaak toch tot net boven maximum. Als hij echt tot de rand vol zit zou ik er wel wat uit proberen te halen, maar anders eerst gewoon zo laten.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 07 jun 2015, 17:54:06 »
Eerstvolgende keer dat er remblokken en/of remschijven vervangen worden,
even goed kijken naar het nivo op 't moment dat de remzuigers teruggedrukt worden.

Offline poloke86C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 62
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 07 jun 2015, 19:47:22 »
Eerstvolgende keer dat er remblokken en/of remschijven vervangen worden,
even goed kijken naar het nivo op 't moment dat de remzuigers teruggedrukt worden.

Wat kan er misschien mis gaan?
Kwordt wel gek van het constant piepen bij het remmen.
Als de voorste banden vervangen zijn heb ik gekeken naar de dikte van de remblokjes en dat was toc nog zeker 8mm. Zijn vervangen rond 108dkm. Staan nu 121dkm op.

De wagen staat trouwens te koop en is beschikbaar vanaf eind augustus.
« Laatst bewerkt op: zo, 07 jun 2015, 20:22:00 door poloke86C »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #9 Gepost op: zo, 07 jun 2015, 23:21:43 »
wat er dan misgaat is dat je de remolie uit de remklauw terug pompt het potje in. En als dat potje dan al vol zit kan het er dus overheen lopen, en dat wil je niet.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #10 Gepost op: zo, 07 jun 2015, 23:26:45 »
Sorry hoor, maar een fatsoenlijk monteur (al dan niet professioneel) laat dan toch nog wat remvloeitstof af via een nippel, ipv het niveau boven max te laten? -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline poloke86C

  • Non-Register lid
  • Berichten: 62
Re: Remolie vervangen. Wanneer de laatste keer is een groot ?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 08 jun 2015, 05:31:32 »
Dan gaan we terug naar Midas en mogen zij er wat remolie uithalen.
Probleem opgelost. Echte rampen dat het zijn ma jongens toch.
Roze kvs ipv blauwe dat is geen ramp ondanks dat die roze voor schade aan je blok kan zorgen.
En waarom ik roze heb gekocht ipv blauwe 1? Als de autohandel je die meegeeft ga je ervan uit dat die het wel beter weten. Wat dus niet is of was blijkbaar.