Zou 't je graag vertellen, maar de oliedrukmeter in m'n daily G40 heeft 't eigenlijk vanaf dag 1 niet goed gedaan
en momenteel pendelt ie constant tussen 0,0 en 7,0
(tsja: van € 15,- kan ik niet veel verwachten => de olietempmeter van dezelfde prijscategorie doet 't wel correct,
gelukkig heb ik de originele oliedrukmeting in tact gelaten, dus ik vind 't wel prima zo)Normale 1.3 8v (non-G40) kan ik wel iets melden, alhoewel dat alweer lang geleden is voor mij:
-koud stationair ben ik gewend dat de meter vol uitslaat, dus minstens 6 a 7 bar ofzo.
-warm stationair standaard inderdaad 1 a 2 bar, maar met een 'geholpen' oliepomp haalde ik 2 a 3 bar
-onder last +/- 0,5 a 1 bar hoger als bij stationair.
Bij m'n 16v's zo ongeveer hetzelfde, met de kanttekening dat de 1.6 16v AVY slechts 1 bar stationair heeft,
als ik h'm flink heet gestookt heb. Praat ik over 100 graden olie in 't carter vlak na een sessie circuit,
de 1.4 16v haalt in alle omstandigheden een 0,5 bar meer, ik vermoed dat de oliesproeiers van de zuigerbodemkoeling
in de 1.6 16v voor dit verschilletje zorgen.
Een G-lader wordt deels gesmeerd door oliedruk: ik begreep van Arno dat dit slechts druppelsgewijs gaat,
dus echt veel verlies in druk zou dit niet moeten opleveren.