Tsja, dat zijn de hamvragen natuurlijk..
-----
Qua kosten : 2 jaar geleden al eens gëinformeerd bij een gozer die mij wel een Polo 1 vanuit de states wilde verkopen/vertransporteren,
dat moest toen een kleine 3000 euri kosten. En dan zou ik alleen nog maar een Polo 1 in matige staat op de stoep hebben staan ZONDER reservedelen etc.
Tegen de tijd dat je zoiets in goede staat hebt ( lees : onderdelen hebt laten overkomen ) ben je wel een 'paar' euro verder...
--------------
Verschepen: Daar moet ik nog een geschikte kandidaat voor zoeken.
Container : Zelf kopen ? Loont dat ? Levert dat wel/niet problemen op bij de transporteur ? Geen idee. Iemand ervaring hiermee of suggesties misschien ?
---------------
Voor import krijg ik in eerste instantie met de Canadian Border Service Agency te maken en Transport Canada.
Quote van CBSA site:
Importing vehicles from countries other than the United States
You cannot import a vehicle that was manufactured to meet the safety standards of a country other than the United States or Canada unless the vehicle is the following:
* 15 years old or older (excluding buses);
* a bus manufactured before January 1, 1971; or
* entering Canada temporarily.
linkHetzelfde verhaaltje/eis staat ook op TC site :
VEHICLES PURCHASED OUTSIDE CANADA AND THE UNITED STATES
The Motor Vehicle Safety Act and Regulations require that all vehicles imported into Canada comply, at the time of importation, with the Canada Motor Vehicle Safety Standards in effect on the date the vehicle was manufactured. Vehicles manufactured for sale in countries other than Canada and the United States do not comply with the requirements of the Canada Motor Vehicle Safety Act, CANNOT be altered to comply and CANNOT be imported into Canada. The only exceptions to this rule are vehicles fifteen (15) years old or older as determined by the month and year in which the vehicle was manufactured and buses manufactured before January 1, 1971.
linkMaar ik zal tzt hier ff naar de de Douane hobbelen en info opvragen.
------------------
Verder zal er wel wat belasting over de waarde betaald moeten worden, maar dan praten we over stuivers en centen ( zie rekenvoorbeeld op de CBSA site ).
Om hem op kenteken te krijgen zal hij een eenmalige keuring moeten ondergaan.
Dat kan lokaal gedaan worden. In Canada heeft elke Provincie z'n eigen kentekenplaten en eisen om deze te mogen voeren.
Zodra een auto van provincie wisselt moet deze technisch gekeurd worden alvorens deze op kenteken gezet mag worden.
Dus veel spannender dan dat zal dat ook wel niet worden.