@ FuriouZ: een remluchtsproeier "lekt" lucht naar je hoofdsproeier zodat deze niet volop kan sproeien.
Denk aan de ouderwetse plantenvernevelaars uit de cartoons: een blikje met een soort fietspomp erboven.
De fietspomp doet niets dan lucht door een klein buisje op 90 graden over een ander buisje waarvan het uiteinde in vloeistof hangt te spuiten.
De luchtstroom uit het bovenste buisje spuit zo hard over het buisje dat in vloeistof hangt, dat er een onderdruk ontstaat bovenin het onderste buisje.
Zodra die onderdruk groot genoeg is, trekt deze de vloeistof mee die door de grote luchtstroom boven het buisje direct vernevelt.
Zo werken de carburateurs ook met de hoofdsproeier in grote lijnen.
De remluchtspoeier "lekt" lucht in het tankje met vloeistof.
Het tankje met vloeistof is hier je vlotterkamer en de vloeistof is hier benzine.
Hierdoor kan je hoofdsproeier niet naar hartelust sproeien, omdat er een "lekje" in de vlotterkamer zit.
Grofweg kun je 2 dingen doen om je carburateur een rijker mengsel te laten leveren:
1. NOG een grotere sproeier dan bij jou 175 erin of
2. je remluchtsproeier dicht maken.
De ringetjes zijn zowieso slechts een "quick fix" die je toestaan "onderin" rijk genoeg te draaien.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld netjes inrijden totdat je de boel op de rollenbank serieus laat afstellen.
Tijdens inrijden kom je als het goed is toch niet boven een bepaald toerental (lees: open je toch niet de carburateurs zover dat de naalden zowat in de lucht hangen).
Wanneer je na inrijden voluit gaat, zouden bij het ringetjes systeem de "te hoog" getilde naalden op een gegeven moment al een maximaal rijk mengsel geven, terwijl jij bij voluit gasgeven de carburateurs nog verder open gooit.
Resultaat: dan rijd je bovenin dus weer te arm.
De remluchtsproeier dichtmaken heeft het effect dat je over het gehele gasklep open traject evenveel rijker gaat.
Ook heeft het sproeierdiametertechnisch een groot effect.
Bij mij moesten we van 165 waarbij het mengsel nog steeds te arm was naar iets van 126 waarbij het mengsel net goed was.
Hierboven staat mijn amateuristische en goedbedoelde uitleg.
Realiseer je wel dat dit bij verre niet een substituut is voor het professioneel laten afstellen van je motor door een expert met alle benodigde technieken (rollenbank, breedband uitlaatgasmeting, kennis en ervaring).
Realiseer je tevens dat er niet alleen een hoofdsproeier, een gasnaald en een remluchtsproeier in een carburateur zitten: onder de aanzuigkelken wonen een stuk of 4 sproeiers die ieder op hun eigen gebied invloed uitoefenen op je afstelling.
Beter de zaak serieus aanpakken dan heel lang zelf modderen voor een resultaat dat hoogst waarschijnlijk nog maar marginaal is.
Groet, Jan.